Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
A hideg évszak fagyokkal és változatos csapadékkal jár. Ember és gép is fel kell készüljön erre: segítünk mit érdemes átnézni az autóban, mert felkészülve a télre könnyebb válaszolni az évszak kihívásaira. Az autót a hidegre kell „optimalizálni”, a jellegzetes téli helyzetek megoldásában pedig néhány, a kocsiba készített holmi segíthet. Így elkerülhető, hogy befagyjon az ajtó, jeges maradjon a szélvédő, elduguljon az ablakmosórendszer, lemerüljön az akkumulátor, rossz esetben tönkremenjen a motor, valamint könnyebben megoldhatjuk a reggeli jégtelenítést, vagy éppen a szabadulást a friss hó fogságából.
Fagyos viszonyok
Ellenőrizni kell a folyadékokat a kocsiban. Az ablakmosótartályba téli fagyálló mosófolyadékot kell tölteni, hogy hidegben is használni tudjuk az ablakmosót. Az adalékanyagok miatt a nyári szélvédőmosók ugyan a tiszta víznél nehezebben fagynak be, de ez legfeljebb a nagyon enyhe hidegben védhet. A téli mosófolyadék betöltése előtt érdemes kifogyasztani a nyári folyadékot, majd a téli betöltése után is működtetni kell kis ideig az ablakmosót, hogy a rendszer csöveiből is kifogyjon a nyári anyag és a vezeték se fagyjon be. Fontos szabály az ablakmosó téli használatakor, hogy amíg nem meleg az autó, addig ne használjuk a mosórendszert. Ugyan a fagyálló folyadék nem fagy bele a tartályba, viszont a fagypont alatti hőmérsékletre hűlt szélvédőre ráfagy gátolva a kilátást. Forgalomban ez életveszélyes lépés lehet!

Ellenőrizni, vagy a benzinkútnál, szervizben ellenőriztetni kell a hűtőfolyadék fagyállóságát is. Ezt érdemes még az első fagyok beállta előtt megtenni, hiszen a legnagyobb költséget talán egy szétfagyott motor helyrehozatala követeli. Ez azért is szükséges, mert a hűtőfolyadék sem örökéletű, a fagyálló, mint szerves vegyület általában három év alatt elveszti a fagyállóságát, illetve veszít belőle, így kellemetlen meglepetésként az elméletileg fagyállóval járó autó motorja is nagy hidegben szétfagyhat. Igaz a tapasztalatok szerint a híg, vagy öreg fagyállóval is előbb kásásodik a hűtőfolyadék, nehezebben fagy össze, de a “jégkása” is elég a folyadékjáratok eldugítására, így a hűtés hatásfokának csökkentésére.
Elektromosság

Az akkumulátor állapotát is érdemes ellenőriztetni, csakúgy mint az autó töltését. A hidegben az akkuk a névleges teljesítményüknek a töredékrészét képesek leadni, így pont mikor a legnagyobb szükség lenne rájuk, azaz indítózáskor, képesek feladni a harcot. Az akkuk karbantartásához a megfelelő savszint is hozzátartozik, ha a cellákat nem lepi el a sav, akkor ioncserélt vízzel lehet pótolni az eltávozott mennyiséget, sokszor a gondozásmentes típusok is aktív gondozást igényelnek – ez alól az úgynevezett zselés akkuk kivételek.
Az autó töltésének az ellenőrzése azért fontos, mert télen általában sokkal több fogyasztót kapcsolunk be, mint nyáron, például hátsóablak-fűtés, fűtőmotor, ablaktörlő, ködlámpák, tükörfűtés, és a megnövekedett „elektromos igényt” az autónak ki kell elégíteni, különben az akkumulátor látja a kárát. A téli üzemre készülve jó megtisztítani az akku sarukat – a jó elektromos kapcsolatért, mert ha ez nincs, akkor az akku töltése is alacsony és a teljesítményleadása sem száz százalékos. Sőt, érdemes feltölteni hálózatról az akkumulátort, biztos nem fog ártani neki.
Idősebb autók esetén a motortérben érdemes kontaktsprayvel befújni az elektromos csatlakozókat, hogy az oxidáció, vagy a nedvesedés ne állja útját az áramforgalmazásnak. Ma már kapható víz és portaszító hatású spray is, ezzel befújva a csatlakozókat nem jut hozzájuk az oxidációt gyorsító nedvesség. A motorok kopása megnőhet a télen hosszabb hidegüzemek alatt, a kenőanyag kenőképességének a csökkenését a hidegüzem alatt a hideg hengerfalakon az olajtérbe jutó többletként a hengerekbe fecskendezett benzin is növeli. Ezért érdemes a tél közeledtével olajat cserélni.
Kizárva

A fagyos reggelek meglepetése lehet a befagyott zár, vagy befagyott ajtó. Az előbbi elkerüléséért zárolajat vagy műszerolajat kell a zárba juttatni és érdemes a zárhoz megvásárolt jégoldót nem a kesztyűtartóban tartani. A második elkerüléséért az ajtók gumitömítéseit gumiápolóval kell kezelni, ezt az ápolást amúgy minden gumi és műanyagalkatrésszel meg lehet tenni.
Ezután már csak néhány hasznos dolgot kell az autóba bepakolni, hogy télálóbbá váljék. Például jégkaparót, lehetőleg jó hosszú nyelüt. Ennek hiányában egy pontgyűjtőkártyával is lehet jégteleníteni, egész jól bírják a plasztiklapok. Régi sztori, de elfér a csomagtartóban egy kis lapát is (van aki bepakol egy teljes értékű hólapátot), de már bőven jó szolgálatot tehet egy „gyalogsági” ásó is. Ezzel ki tudjuk szabadítani az autót a hóból, ha lecsúszunk az útról, vagy ha kapar a kerék, szórhatunk elé homokot, földet, hogy fogást találjon. Az autópályákon is kialakuló dugók miatt érdemes a hátsó ülésre dobni egy meleg takarót is.
Szélvédőcserénél fontos utómunka
A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

Szélvédőcserénél fontos utómunka
A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.
Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki
Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki
Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.
Amikor már a vizsgán is bukik
A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.

Amikor már a vizsgán is bukik
A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.
10 javaslat üzemanyag spórolásra
Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.

10 javaslat üzemanyag spórolásra
Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.