A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.
A szakmai szóval ADAS rendszereknek rövidített (Advance Drive Assistance Systems – fejlett vezetéstámogató rendszerek) eszközök közös jellemzője, hogy a működésükhöz adatokat gyűjtenek, elsősorban videó- vagy radar elven működő szenzorokkal. E szenzorok elhelyezése műanyag fedelek alatt történik a lökhárítóban, vagy a hűtőmaszkban, illetve az optikai elvet alkalmazókat szélvédő mögé helyezik. Az érzékelőknek meglehetősen sérülékeny az elhelyezésük. Az orr részen beszerelt szenzorok már a legkisebb parkolói lökdösődés során is károsodhatnak. A szélvédő mögöttiek elhelyezése jóval védettebb, esetükben nem a szenzor károsodása a jellemző, hanem a szélvédő sérülése, amely egyrészt zavarhatja az észlelést, másrészt a szélvédő cseréjénél ad plusz feladatot a szakműhelyeknek.
Ugyanis a szélvédőn át kitekintő ADAS rendszerekkel szerelt autókban nem elég precízen visszaragasztani az új üveget: be is kell állítani a vezetéstámogató eszközöket. Autószélvédőkre szakosodott szakműhelyek szerint tíz szélvédőcseréből négy esetben szükséges az asszisztens rendszerek beállítására a szélvédőcsere után. Ezzel mindenképp számolni kell annak, aki ADAS rendszerrel felszerelt autót használ. Maga a beállítás „laptoppal” történik, az OBDII szervizcsatlakozó segítségével.
A javításra érkező autó fedélzeti számítógépét kikérdezik, a kapott eredményt eltárolják. Az új szélvédő beragasztása után ismét lekérdezik a vezérlő egységet, hogy generált-e a beavatkozás új hibajelet. Ha ez megvan, akkor kezdik a kalibrálást, akkor is, ha nincs hibajel. Ugyanis az ADAS eszközök a jól elvégzett szélvédőcsere során a legritkább esetben jeleznek hibát. Épp ez a veszélyes a dologban. Ugyanis a rendszerek működnek, csak a megváltozott szélvédő állás, üvegvastagság, az üveg fénytörése, szennyezőanyagtartalma okán rossz helyre pozicionálnak. Ez természetes, hiszen a beszereléskor nem kerül ezredmilliméter pontossággal ugyanoda az üveg, ami ráadásul az anyagjellemző miatt nem lehet pont ugyanolyan, mint amivel a gyárban szerelték, még akkor sem, ha ugyanaz a gyártó készítette.
Emiatt van szükség a rendszerek utólagos kalibrációjára. Ez történhet statikusan műhelykörülmények között, vagy dinamikusan, azaz valós körülmények között. Igazán mindkettő körülbelül fél-, háromnegyed órát igényel, csupán a szabadban a kalibráció elvégezhetősége függ az időjárástól és a napszaktól (este nem lehet, ahogy esőben sem). Típusfüggő, hogy miként kell eljárni. A markerjelek alapján a szoftverrel ellenőrizhető, hogy mit látnak a szenzorok, és eszerint állítható be az ADAS rendszer. A lényeg, hogy a működése, érzékenysége ne térjen el a gyári beállításoktól, hiszen nem mindegy, hogy például a sávtartó rendszer hova gondolja az autót, vagy, hogy a holttérfigyelő mikor jelez.
Ha síszezon, akkor tetőbox
13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.
Ha síszezon, akkor tetőbox
13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.
A nyestek kedvenc játszótere
Nehéz megmagyarázni miért érzik jól magukat az autókban, autókon a nyestek, de vélhetően ez a helyzet, különben nem tevékenykednének bennük, rajtuk, sokszor károkat okozva.
A nyestek kedvenc játszótere
Nehéz megmagyarázni miért érzik jól magukat az autókban, autókon a nyestek, de vélhetően ez a helyzet, különben nem tevékenykednének bennük, rajtuk, sokszor károkat okozva.
Ködös, nedves időt jósolnak a következő napokra!
A tartós ködös időben nagymértékű a csapadék lecsapódása az útfelületekre. Ezért ezek nyálkássá, erősen csúszóssá válnak, jobban, mint az esős felület, mivel most a fagypont körüli hőmérsékletben megindul a jegesedés!
Ködös, nedves időt jósolnak a következő napokra!
A tartós ködös időben nagymértékű a csapadék lecsapódása az útfelületekre. Ezért ezek nyálkássá, erősen csúszóssá válnak, jobban, mint az esős felület, mivel most a fagypont körüli hőmérsékletben megindul a jegesedés!
Elő a jégkaparókkal!
Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Elő a jégkaparókkal!
Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?
Mire számítsunk a gumisnál?
Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.
Mire számítsunk a gumisnál?
Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!
Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.
Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!
Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.