Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.
Nagy csodák nincsenek: azonos közlekedési környezetben, azonos autó és azonos sofőr nem fog nagyságrenddel kevesebbet fogyasztani alapvetően normális hétköznapi használat mellett. Valamennyit azonban mindig lehet faragni a fogyasztásból anélkül, hogy lassan mozgó útakadállyá válna a spórolni vágyó autós. Az is tény, hogy minél magasabb az alapfogyasztás, annál nagyobb eséllyel lehet lejjebb szorítani. Könnyebb 12 literből lefaragni, mint 4,5-ből. De inkább írjuk a tippeket:
- Ne cipelj felesleges súlyokat! Sokan hordanak maguknál egy fél autókozmetikát, vagy a kutya összes holmiját, meg a nyárról bentfelejtett kiránduló cuccokat. Könnyen összejön 30-40 kg, amit feleslegesen cipel a kocsi, ki kell pakolni, pár deci nyerhető vele.
- Ne növeld a légellenállást! Elsősorban fentfelejtett tetőcsomagtartók, bringatartók, tetőboxok a ludasok, ezek 10 százalékkal is növelhetik az átlagfogyasztást – persze nem városi dugóban, ott csak a súlyuk számít minden gyorsításkor.
- Állítsd be a megfelelő guminyomást! Na ez tényleg nagyon számít. Puha abroncsokkal nevetve összejön 15 százalék többletfogyasztás, mert az üzemanyag energiája arra pazarlódik, hogy a gumit masszírozza. És amúgy alacsony guminyomással nem is annyira gurulóképes a kocsi, így a motorféküzem fogyasztásmentes szakasza is rövidül. Azonban a megadott értéknél nagyobb légnyomást pumpálni a gumikba nem szabad, mert bár a gördülési ellenállás tovább csökken, így a fogyasztás is, viszont csökken a tapadás, nő a fékút, alacsonyabb sebességnél vesztheti el az iránytartását az autó, tehát nő a balesetveszély a túl kemény gumikkal.
- Használd a start-stop rendszert (ha van)! És ez esetben, hogy értelme is legyen a városi forgalomban ne gurulgass a sor vége felé, hanem juss el odáig és fékezz normálisan. Előbb leállítja a rendszer a motort, ami leállítva fogyasztja a legkevesebbet.
- Kerüld az ok nélküli erőteljes gyorsításokat, főleg emelkedőn felfelé! Ez üzemanyagigényes cselekedet. Igazodj a forgalom dinamikájához, az a többieket sem idegesíti.
- Elindulás után normálisan gyorsíts és vált fel az utazósebességhez legjobban illő sebességfokozatba! Alacsonyabb fokozatba „pörgetve”, vagy túl korai felváltással kínozva egyaránt többet fog fogyasztani a motor.
- Tartsd karban a kocsid! Egy régen cserélt légszűrő, egy bágyadt szikrát adó gyújtógyertya, egy üzemanyagporlasztás helyett „pisilő” befecskendezőszelep a teljesítményesés mellett szintén többletfogyasztást okoz: 10-20 százalék is lehet a motor elhanyagoltságától függően.
- Ha plug-in-hibridet használsz, azaz tölthető akkumulátoros hibridet, akkor töltsd fel mindig a lemerült akkut! Így csak áramhasználattal is szépen el lehet lavírozni napi 30-50 km-t, és nem fog annyira aggasztani az üzemanyaghiány.
- Ha leparkoltál állítsd le a motort, ne járjon feleslegesen! És akkor kapcsold le a világítást is, mert nagyon zavaró a többi közlekedőnek, ha egy parkoló autó fényszórói sötétben fel vannak kapcsolva. (Az automata kapcsolóknál is megoldható a lekapcsolás, benne van a használati utasításban, de a piktogramokból is kikövetkeztethető).
- Kerüld a rövid utakra való használatot! Hidegüzemben fogyaszt a legtöbbet a motor. Inkább sétálj, az az egészségnek is jót tesz.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
