Mindig kérdés, hogy külföldi utazásokon az adott ország rendőrei milyen iratokat és kötelező tartozékokat kérhetnek számon az autósokon. Összegyűjtöttük a legjellemzőbbeket!
Elképzelhető, hogy a külföldi autós nyaralás alatt senki sem kérdezi, jogosultak vagyunk-e például vezetni a céges autót, vagy nem ellenőrzik, hogy megvan-e a kötelező biztosítás, vagy a láthatósági mellény. Azonban, ha mégis terítékre kerül a téma egy közúti ellenőrzésen, vagy egy balesetnél, akkor bizony komoly büntetésre is számíthat, aki nem készült fel az adott országban elvárt okmányok és kötelező tartozékok témájában. Alapvető, hogy az érvényes forgalmi engedély, jogosítvány, úti okmány minden esetben legyen a sofőrnél, viszont például a zöld kártyának hívott kötelező felelősségbiztosítási igazolás helyett célországtól függően előfordulhat, hogy határbiztosítást kérnek az autóstól.
Tehát legyen az utazónál az útlevél vagy személyi igazolvány, jogosítvány, forgalmi engedély, a kötelező biztosítás meglétét igazoló „zöld kártya” (ez lekérhető utazás előtt a biztosítótól, aki vagy kiküldi postán, vagy nyomtatható változatban elektronikusan). Ahol kell ott határbiztosítás, céges autó esetén határátlépési engedély, utas biztosítás, és ha van akkor a casco biztosítás meglétét igazoló irat.
ZÖLD KÁRTYA – LEGTÖBB ORSZÁGNÁL SZÜKSÉGES
Az úgynevezett zöldkártya egy nemzetközi gépjármű-felelősségbiztosítási bizonylat, amelyet a biztosítók állítanak ki a biztosított számára a külföldön megkívánt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet meglétének igazolására. A zöld kártya tehát a magyar kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás külföldre való kiterjesztését igazoló nyomtatvány. Külföldön éppúgy, mint belföldön, szükség van az autó érvényes biztosítási igazolására, amelyet a vezető köteles magánál tartani, legyen az lízingelt autó vagy saját gépkocsi. Céges autóknál a flottamanagertől vagy a vállalati járműveket kezelő kollégától kell elkérni.
Érdemes az utazás előtt egy héttel jelezni lépni, hogy biztosan rendelkezésre álljon az okirat az indulás napjára. A zöld kártya csak a Zöldkártya Rendszer tagországaiban igazolja a gépjármű-felelősségbiztosítási fedezetét, ha olyan országba utazunk, amely nincs benne ebben a listában, akkor az illető ország határán az ott előírt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést (ún. határbiztosítást) kell megkötni.
LÍZINGELT CÉGAUTÓHOZ HATÁRÁTLÉPÉSI ENGEDÉLY
Aki az EU-n kívülre autózik lízingelt járművel, annak szüksége lesz egy igazolásra arról, hogy jogosan használja a járművet. Ennek formája a különböző flottakezelőknél eltérő lehet. Az engedélyben az alapadatokat kell megadni: az autó használó nevét, úti okmány számát, a jármű rendszámát, alvázszámát, a forgalmi engedély jogosultjának nevét, aláírását, céges autónál a cégszerű aláírást, és azt az időtartamot, amely alatt az országot a járművel elhagyhatja. Érdemes az utazási szándékot a flottakezelőnek jó előre jelezni, hogy időben elkészüljenek a szükséges iratok.
KÖTELEZŐ TARTOZÉKOK
Országonként változhat a kötelező tartozékok listája, de az alábbi elemeket nem érdemes kifelejteni.
- Fényvisszaverő mellény (utasonként, az utastérben elhelyezve)
- Elakadásjelző háromszög
- Szonda (kötelező Franciaországban)
- Elsősegély-készlet
- Izzókészlet – (egyes országokban kötelező)
Meglepő módon a kézi tűzoltó készülék a következő országban kötelező: Észtország, Belgium, Bulgária, Görögország, Horvátország (cégautóknál kötelező!), Lengyelország, Lettország, Litvánia, Málta (bérautókban kötelező), Norvégia (csak buszok esetén kötelező), Románia, Svédország (csak buszok esetén kötelező).
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.