2023.11.23, 06:17
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!

Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.

Az autósok többsége az évszakspecifikus autógumik használatára állt rá. Ennek velejárója, hogy az éppen nem az autón lévő abroncsgarnitúrának a tárolásáról gondoskodni kell. A gumik azonban jóval kényesebb autóalkatrészek, mint elsőre gondolnánk, hiszen használat közben elég mostoha a sorsuk. A tároláskor nem csak helyre van szükségük, hanem megfelelő hómérsékletre és páratartalomra is. A kedvezőtlen tárolási körülmények miatt a pihenőszezon alatt tönkre is lehet tenni egy gumiabroncsot.

De mit hívunk kedvező tárolási körülményeknek? Menkó Illés, a Continental műszaki szakértője szerint az abroncsokat -5 és 25°C közötti átlaghőmérsékleten, száraz és enyhén szellős fedett helyen tároljuk. Ne legyenek kitéve közvetlen napfénynek, a gumikat hőforrásoktól (kazánoktól és radiátoroktól) távol helyezzük el, például pincében távol rakjuk le a központi fűtés kazánjától. A klasszikus szigeteletlen padlások sem ideálisak a gumiknak, télen túl hidegen lehetnek, nyáron nagyon szárazak és melegek, a cserepek közelében gyakran 50 celsius fok körüli hőmérséklet is mérhető (a felforrósodott cserép hőmérséklete ennél is magasabb lehet). A kerti tárolóban is gond lehet a téli hideggel.

Gumitarolas 2020 1
Menkó Illés, a Continental műszaki szakértője

Menkó Illés elmondta, hogy, ha 70 celsius fokos sugárzó hő 3 napig éri a gumiabroncsot, az 3 évet öregít rajta. Ilyen nem csak az említett padlás esetén fordulhat elő, volt, hogy gumis műhely tárolta fém konténerben az abroncsokat, ahol olyan szintű hősokkot kaptak, hogy a fémfal mellé állítottakról az oldalfalra felsült az abroncs méretjelzése és felirata. Télen a konténerekben a hőmérséklet kis késéssel ugyan, de követi a kinti hőmérsékletet, ami akár minusz 15 celsius fok is lehet, ami nem számít szakszerű tárolásnak. A hőmérséklet mellett a tárolóhelység levegőjének a nedvességtartalma is számít. Nem ideálisak az abroncsoknak az olyan pincék, ahol a levegő páratartalma meghaladja a 70 százalékot.

Szerencsésebb az abroncsokat felnire szerelve tárolni. Ez esetben a szerelt kerekek egymásra is rakhatók, és nem szükséges rendszeresen forgatni őket, mert a belső nyomás miatt nem érzékenyek a deformációra. Úgy az igazi, ha felnin tárolva 1 bar nyomásra leengedik az az abroncsban lévő levegő nyomását, ekkor pihen a gumi, mert nincs feszültség alatt, de a nyomás még elég benne ahhoz, hogy ne deformálódjon.

Itt a Continental szakértője megjegyezte, hogy más a helyzet, ha keveset használt, például hobbiautón óvnánk a gumik állapotát. Ez esetben a gumi álló helyzetben is terhelés alatt van, viszont nem használják, így a gumi szerkezete deformálódhat. Ezt elkerülendő a tárolt kocsikon jobb az üzeminél magasabbra emelni a guminyomást (3 bar), de a legjobb megemelni és bakon tárolni a nem használt autót.

Sokan nem egy felnikészletet használnak, így értelemszerűen az éppen leszerelt évszakspecifikus abroncsokat keréktárcsa nélkül tárolják. Ez esetben ügyelni kell arra, hogy az egymásra pakolt gumik deformálódhatnak, emiatt felszerelve rázni fognak. Ha felni nélküli abroncsokat helyeznek egymásra, ügyelni kell rá, hogy a gumik saját tömegük alatt is deformálódhatnak (hiszen nincs bennük levegő, ami tartaná a rájuk nehezedő súlyt). Egy-egy abroncs súlya még nem okoz gondot, így párban elrakhatók egymáson is.

Gumitarolas 2020 3
Gumiabroncshalom: a gumisoknál rendben, mert rövid ideig állnak így felszerelés előtt, viszont hosszabb időre eltárolva deformálódhat az alul lévő gumi szerkezete

A felni nélküli gumiabroncsok tárolhatók felállítva is, ekkor egy-két havonta érdemes 90 fokkal elforgatni őket a deformáció megelőzése végett. A gumikra más holmit rápakolni nem szabad, mert „csupaszon” minimális a teherviselő képességük: hiszen az autó súlyát nem a gumiabroncsok tartják, hanem a beléjük pumpált levegő!

A Continental szakértője felhívta a négyévszakos abroncsokat használók figyelmét arra, hogy ez a gumitípus ad egy úgynevezett kényelmi tudatot, mert nem kell évente kétszer meglátogatni a gumisműhelyt. Azonban legalább évente nekik is ellenőriztetni kell a gumikat, a kopás és az esetleges kátyúzások miatt ki kell őket egyensúlyoztatni, ellenőrizni a fizikai állapotukat, meg kell nézni a szelepet, amelyek hajlamosak 1-2 év használat után ereszteni.

 

 

Gyermekülések biztonságos használata

A gyermek biztonsági rendszerek, gyermekülések, babahordozók, ülésmagasítók annyiféle kivitelben készülnek, hogy a köztük való eligazodás figyelmet igényel. Összegyűjtöttük mik azok az alapvető ismérvek, amelyek alapján kiválasztható a gyermek korának, és az autó típusának is megfelelő, legnagyobb biztonságot nyújtó gyerekülések.

...
2024.02.20. 05:36

Gyermekülések biztonságos használata

A gyermek biztonsági rendszerek, gyermekülések, babahordozók, ülésmagasítók annyiféle kivitelben készülnek, hogy a köztük való eligazodás figyelmet igényel. Összegyűjtöttük mik azok az alapvető ismérvek, amelyek alapján kiválasztható a gyermek korának, és az autó típusának is megfelelő, legnagyobb biztonságot nyújtó gyerekülések.

Melyik a jó hólánc?

Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.

...
2024.01.31. 06:51

Melyik a jó hólánc?

Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.

Tennivalók, ha kigyullad egy elektromos autó

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Facebook oldalán hasznos tanácsokat ad arra az esetre, ha valakinek kigyullad az elektromosautója.

...
2024.01.30. 13:43

Tennivalók, ha kigyullad egy elektromos autó

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Facebook oldalán hasznos tanácsokat ad arra az esetre, ha valakinek kigyullad az elektromosautója.

Ferbuárral új útdíjfizetési-év indul!

Szerdával lejárnak a tavalyi úthasználati jogosultságok. Érdemes figyelni rá, ilyenkor gyűjtik az autósok az évben a legtöbb büntetést!

...
2024.01.29. 13:36

Ferbuárral új útdíjfizetési-év indul!

Szerdával lejárnak a tavalyi úthasználati jogosultságok. Érdemes figyelni rá, ilyenkor gyűjtik az autósok az évben a legtöbb büntetést!

A nyestek kedvenc játszótere

Nehéz megmagyarázni miért érzik jól magukat az autókban, autókon a nyestek, de vélhetően ez a helyzet, különben nem tevékenykednének bennük, rajtuk, sokszor károkat okozva.

...
2024.01.15. 11:22

A nyestek kedvenc játszótere

Nehéz megmagyarázni miért érzik jól magukat az autókban, autókon a nyestek, de vélhetően ez a helyzet, különben nem tevékenykednének bennük, rajtuk, sokszor károkat okozva.

Mit ne tegyünk mínuszban?

Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.

...
2024.01.15. 06:52

Mit ne tegyünk mínuszban?

Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.

Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?

Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?

...
2024.01.14. 06:49

Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?

Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?

A kátyúszezon közepén vagyunk

Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?

...
2024.01.13. 11:14

A kátyúszezon közepén vagyunk

Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?