Már többször írtunk a kutyák biztonságos szállításáról, most mások is beszálltak mellénk. A Groupama biztosító felmérést végzett a kutyatulajdonosok körében az autózási szokásaikról, és ezek alapján az ORFK-OBB-vel valamint a Magyar Mentőkutyás Szervezetek Országos Szövetségének szakértőivel ad közös tanácsokat a témában.
Az autóban a nem megfelelően rögzített állat, legyen akár ölben, akár szabadon az utastérben, bizony veszélyben van. Magyarországon minden második felnőttnek van kutyája, a kutyatartók 57 százaléka szokta szállítani autóval a négylábúját, vagyis minden második kutya autózik rednszeresen – derül ki a Groupama Biztosító országos, reprezentatív kutatásából. Mégis csupán elenyésző számban rögzítik az állatokat biztonságosan, és ez nem csak a kutya, de az utasok, sőt más autósok biztonságát is veszélyezteti.

„Csak abban az esetben mondhatjuk, hogy biztonságosan szállítják a kiskedvencet, ha valamilyen passzív biztonsági eszközt, például speciális hámot vagy rögzített boxot alkalmaznak” – összegzi tapasztalatait dr. Tokodi Panna az ORFK Balesetmegelőzési Osztályának r. főhadnagya. „Egy 2 kilogrammos Yorkshire terrier rögzítetlen teste 50 km/h sebességű ütközésnél vagy fékezésnél 60 kilogrammos tárgynak megfelelő súllyal csapódik az éppen útjában álló akadálynak, adott esetben a szélvédőnek vagy az autóban utazóknak” – tette hozzá. Ebben az esetben nem csak szabálysértést követ el az állatot szállító, de a kutya épsége is kockán forog, ráadásul az utasok sincsenek biztonságban, hiszen ekkora tömegű becsapódás komoly sérüléseket tud okozni.

A közvéleménykutatás eredményei
A válaszokból kiderült, hogy biztonságos módon az esetek 21 százalékában utaznak a kutyák: csak minden ötöd autóban óvják a gazdák házi kedvencüket speciális hám, biztonsági öv vagy boksz használatával. A felmérés szerint a kutyák szállításakor leggyakrabban valamelyik utas fogja az állatot az ölében (37 százalék) vagy a kutya a hátsó ülésen ül szabadon (27 százalék). Mindkét módszer magában hordozza a baleset veszélyét.

Nem csak hirtelen fékezésnél okoz gondot az efféle szállítás, könnyen előfordulhat, hogy a kutyát olyan inger éri, amelyre ösztönösen reagál – felpattan, előreugrik a vezetőhöz vagy elkezd ugatni. Ezek bármelyike megzavarhatja a sofőrt, ami szintén balul üthet ki. Miközben a megkérdezettek közül sokan választanak kevésbé biztonságos szállítási módot, tartanak is ennek következményeitől. A kutyát azok is féltik autózás közben, akik az ölükben utaztatják a négylábút. Esetükben 40 százalék tart attól, hogy valami baja lesz a kutyának.

A nők a kutyáért aggódnak, a férfiak a kárpitért
A kutatásból az is kiderült, hogy a tulajdonosok számára kedvencük utaztatása sok esetben okoz frusztrációt. Csupán 20 százalékuk vallotta, hogy semmi sem zavarja őket, amikor kutyájukat szállítják.

A férfiak elsősorban autójukat féltik: 40 százalékuk sorolta a zavaró tényezők közé, hogy kutyaszőrös, sáros vagy nyálas lesz a járművük. A nők közül valamivel kevesebben tartják ezt bosszantónak, 30 százalékuk jelölte meg problémaként. Ám amikor a kutya komfortérzete a kérdés, a férfiakhoz képest 10 százalékkal több nő tart attól, hogy az állatnak rossz érzést okoz az autóban utazás.

5+1 tipp az utazáshoz
A téma kapcsán megrendezett sajtóesemény házigazdája, Kovács Patrícia volt. A színésznő, valamint további két résztvevő, Nagy Réka és Szabó Kristóf influencerek – akik maguk is lelkes kutyatulajdonosok – megosztották tapasztalataikat négylábú barátaik utaztatásával kapcsolatban. Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsága és a Magyar Mentőkutyás Szervezetek Országos Szövetsége segítettek összefoglalni a legfontosabb tanácsokat. Ha ezekre figyelnek a kedvencükkel utazók, nemcsak a kutya érzi majd magát jobban az autózás alatt, de nagyobb biztonságban is lesz.
5+1 tipp a kutyák biztonságos szállításához Ha ezeket betartja, biztonságos lesz az utazás, és a kutya is jól érzi majd magát! 1. Használjunk kifejezetten kutyák számára fejlesztett biztonsági eszközt: hámot, biztonsági ülést vagy biztonsági övet 2. Ha nincs speciális rögzítő eszközünk, a kutya a hátsó ülésen, egy utas felügyelete mellett utazzon, de semmiképp sem szabadon 3. Ne engedjük, hogy a kutya kilógassa a fejét az ablakon, mert ez a járművezetőre, a többi közlekedőre és házikedvencünkre nézve is balesetveszélyes lehet 4. Csomagtérben csak akkor szállítsuk a kutyát, ha azt rács választja el az utastértől 5. Hosszú út esetén érdemes 2-3 óránként megállni, megmozgatni, megitatni a kutyát +1. Az ismerős szagok megnyugtatják a kutyát, ezért vigyünk magunkkal valamilyen otthoni, saját játékot vagy egyéb tárgyat
|

Szélvédőcserénél fontos utómunka
A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

Szélvédőcserénél fontos utómunka
A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.
Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki
Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki
Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.
Amikor már a vizsgán is bukik
A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.

Amikor már a vizsgán is bukik
A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.
10 javaslat üzemanyag spórolásra
Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.

10 javaslat üzemanyag spórolásra
Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

Legyen tele az ablakmosótartály!
A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.