Még az igazi nyári főszezon meg sem kezdődött, mégis hallhattunk olyan hazai és külföldi esetekről, amikor a szülő otthagyta a gyermekét a tűző napon parkoló gépkocsiban. Márpedig ez igen könnyen súlyos kimenetellel, akár tragédiával is járhat.
A tapasztalatok alapján ez általában akkor fordul elő, amikor a szülő úgy gondolja, hogy „beugrik” egy gyors bolti vásárlásra, felvesz, vagy felad valamit a postán, gyógyszert vált ki, vagy a bankban elintéz valamit. Eközben vagy nem akarja felkelteni az alvó gyermekét az autóban, vagy úgy gondolja, hogy az ügyintézés a gyermek nélkül gyorsabban és egyszerűbben megy, és különben sem történhet ilyen rövid idő alatt semmi baj.
Sajnos ez nem így van, és számos példa van arra, hogy ennek a nagyfokú felelőtlenségnek súlyos következményei lehetnek. Tűző napon ugyanis a gépkocsi utastere könnyen felforrósodik, a belső hőmérséklet akár 50-60 fokra is felmehet. A részben lehúzott ablak sem jelent ilyenkor megoldást, a forrósodás az enyhe levegő-átáramlás mellett is végbemegy.
Az igen magas hőmérséklet következménye pedig a hőguta. A hőguta 40°C feletti testhőmérsékletnél alakul ki, amikor a test verejtékezése leáll, a test hőmérséklete jelentősen megemelkedik, a bőr kipirul és forróvá válik, majd a keringés rendszere fokozatosan összeomlik. Eleinte az érintett azt érzi, hogy fáj a feje, rossz a közérzete, szédülni kezd, bágyadttá válik, majd hányinger kínozza. A későbbiekben ez a folyamat súlyosbodik, koncentrációzavar és hányás jelentkezhet, majd az autóban ülő személy elvesztheti az eszméletét. A hőguta sajnos halálos kimenetelű is lehet.
Fontos tudni, hogy a gyerekek fokozottan ki vannak téve a napszúrás és a hőguta veszélyének, ezért az ő esetükben még szigorúbb szabályokat kell betartani az egészségük megőrzése érdekében. Fő szabály, hogy soha ne hagyjunk a gyermeket – valamint házi kedvencet – az autóban, mely tűző napon parkol, még részben lehúzott ablakok esetén sem! (a legjobb, ha semmilyen körülmények között nem hagyunk őrizetlenül kisgyermeket az autóban!). Fontos továbbá, ha bármely okból megállunk gépjárművünkkel, lehetőleg árnyékos helyen tegyük azt.
Amennyiben a parkoló jármű belső tere a nagy melegben felforrósodott, beszállás és elindulás előtt alaposan szellőztessük ki, kapcsoljuk be a légkondicionálót, és vegyük maximálisra annak fordulatszámát. Amikor a jármű utastere kellően lehűlt, akkor üljünk csak be a gépkocsiba, s induljunk útnak. A beszállást követően csökkentsük a légkondicionáló erősségét, valamint ügyeljünk arra, hogy a külső hőmérséklet és a légkondicionálóval beállított belső hőmérséklet között ne legyen 8 foknál nagyobb eltérés. A testre irányított hideg levegő következtében egyrészt hamar megfázhatunk, másrészt a külső és belső hőmérséklet jelentős eltérése megviseli az emberi szervezetet.
És végezetül az egyik legfontosabb tényező: fogyasszunk sok folyadékot, és mindig legyen a gépkocsiban megfelelő mennyiségű „tartalék” folyadék.
A háziállatokra is illik vigyázni az autóban
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.