2024.01.13, 11:14
A kátyúszezon közepén vagyunk

Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?

Nem egyszerű egy kátyúkár behajtása az út kezelőjén. Fontos hozzá az esemény hiteles dokumentálása, és az is, hogy az adott útvonalon az út kezelője nem rakott ki az úthibákra figyelmeztető táblát. Ha ilyen van, illetve, ha az adott kátyút ideiglenes eszközökkel jelölik, akkor az autósé a felelősség.

Holott a téli időszakban, különösen az ilyen erős fagyokkal és csapadékkal is járó időben a kátyúképződés felgyorsul. Bárhol lehet új kátyú, az autópályáktól a lakótelepek kisforgalmú utcájáig. Szigorúan véve a kátyú olyan útkárosodást jelent, amely a forgalmi igénybevétel és a környezeti hatások nyomán jött létre, és az útszerkezet bomlásával jár.

Miután megtörtént a baj, mint fent említettük fontos az esemény alaposan dokumentálása – többek között fotókkal. A baleset körülményeinek pontos leírása és helyszíni jegyzőkönyveztetése ugyanolyan alaposságú, mint két autó ütközésekor. Nem árt a tanú sem. A későbbi sikeres kárigény-érvényesítés okán a legbiztosabb mód rendőrt hívni, a rendőrségi jegyzőkönyv hitelességben nehezen felülmúlható.

A kárigényt az útkezelőhöz kell eljuttatni. Magyarországon nem egységes a közútkezelő hálózat, gyakran egy adott városon belül is változik, hogy ki a felelős a keletkezett károkért. Az MKIF (Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt) kezeli az autópályákat és gyorsforgalmi utakat, a Magyar Közút Nonprofit Kft. felel a településeket összekötő fő- és mellékutakért, illetve egyes településeken átvezető útszakaszokért is. A települések határain belül eső utak jelentős részét a helyi önkormányzat kezeli, a fővárosban pedig a fő- és tömegközlekedési útvonalakért a Budapest Közút Zrt., a többi útért pedig a kerületi önkormányzatok felelnek.

A kár tényét minden esetben az adott útszakasz kezelőjének kell jelezni, és a kárt szenvedett autós feladata a baleset tényének a bizonyítása: ezért kell az alapos dokumentálás. Ezt követően indul el a kárrendezési folyamat, amely ideális esetben a kártérítés megfizetésével zárul. Az ügyintézés idő-, és energiaigényére jellemző lehet, hogy kollégánk tesztautóval kátyúkárt szenvedve az autót rendelkezésre adó cég felé azonnal jelezve az eseményt, és kérdezve mit tegyen a kártérítés érdekében, azt a választ kapta, hogy semmit, a cég nem foglalkozik ilyennel, inkább vállalja a kárköltséget, mintsem belekezdjen az ügyintézésbe.

Katyu Tipo3 Resize
A kátyú által kihasított oldalfalu peres gumi

Más az esély a kártérítésre, ha az autós rendelkezik CASCO biztosítással, vagy a kötelező biztosítás mellé köthető, a kátyúkárra vonatkozó kiegészítő biztosítással. A biztosítói kárrendezés esetén is fontos az esemény dokumentálása. Annyiban kényelmesebb az ügyintézés, hogy kár esetén a biztosító segítséget nyújt a kárhelyszín szerint illetékes útkezelő azonosításában és rendszerint vállalja, hogy a bejelentési kötelezettségét és a hozzá beérkező bejelentéseket határidőre továbbítja a kárhelyszín szerint illetékes útkezelő felé – adott tájékoztatást a Netrisk biztosítás-közvetítő portál. És nem mellékes, hogy a biztosító fizeti a kárt: igaz nem feltétlenül az autós által remélt mértékben.

A biztosítók mellett gumimárkáktól is kérhető kátyúgarancia szolgáltatás, amely ingyenes cserelehetőséget biztosít a sérült abroncsra. A kátyúbiztosítások éves díja alapvetően nem magas, bármilyen kötelező biztosítás mellé megköthető. Amit mérlegelni érdemes a fizetős szolgáltatások (akár biztosítás) igénybevétele előtt, hogy az adott autó milyen abroncsokkal, keréktárcsákkal rendelkezik, azok milyen értéket képviselnek, az hogyan aránylik az igénybe venni kívánt szolgáltatás árához és kártérítési vállalásaihoz – további, a gondolkozást segítő jellemző, hogy az alacsony oldalfalú (peres) gumik, mivel kisebb a deformálódó magasságuk, könnyebben szenvednek kátyúsérülést. Azon is érdemes elgondolkozni, hogy mennyire jellemző az adott autósra, hogy kátyúkárt szenved, vannak akik figyelmesebben vezetnek és ritkán éri őket ilyen baj.

Katyu Tipo2 Resize
A fent említett szerkesztőségi kátyúfogás helyszíne

Ha összezavar az időjárás…

Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?

...
2024.04.24. 13:58

Ha összezavar az időjárás…

Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?

Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!

Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!

...
2024.04.17. 07:10

Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!

Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!

Autós rezsicsökkentés

A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

...
2024.03.31. 07:42

Autós rezsicsökkentés

A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!

Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!

...
2024.03.24. 07:05

Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!

Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!

Így válasszunk nyárigumit!

Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.

...
2024.03.18. 07:10

Így válasszunk nyárigumit!

Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.

Elrajtol a bringásszezon!

Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.

...
2024.03.17. 07:14

Elrajtol a bringásszezon!

Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.

Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból

Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!

...
2024.03.11. 06:23

Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból

Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!

Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni

A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.

...
2024.03.08. 10:15

Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni

A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.