Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?
Nem egyszerű egy kátyúkár behajtása az út kezelőjén. Fontos hozzá az esemény hiteles dokumentálása, és az is, hogy az adott útvonalon az út kezelője nem rakott ki az úthibákra figyelmeztető táblát. Ha ilyen van, illetve, ha az adott kátyút ideiglenes eszközökkel jelölik, akkor az autósé a felelősség.
Holott a téli időszakban, különösen az ilyen erős fagyokkal és csapadékkal is járó időben a kátyúképződés felgyorsul. Bárhol lehet új kátyú, az autópályáktól a lakótelepek kisforgalmú utcájáig. Szigorúan véve a kátyú olyan útkárosodást jelent, amely a forgalmi igénybevétel és a környezeti hatások nyomán jött létre, és az útszerkezet bomlásával jár.
Miután megtörtént a baj, mint fent említettük fontos az esemény alaposan dokumentálása – többek között fotókkal. A baleset körülményeinek pontos leírása és helyszíni jegyzőkönyveztetése ugyanolyan alaposságú, mint két autó ütközésekor. Nem árt a tanú sem. A későbbi sikeres kárigény-érvényesítés okán a legbiztosabb mód rendőrt hívni, a rendőrségi jegyzőkönyv hitelességben nehezen felülmúlható.
A kárigényt az útkezelőhöz kell eljuttatni. Magyarországon nem egységes a közútkezelő hálózat, gyakran egy adott városon belül is változik, hogy ki a felelős a keletkezett károkért. Az MKIF (Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt) kezeli az autópályákat és gyorsforgalmi utakat, a Magyar Közút Nonprofit Kft. felel a településeket összekötő fő- és mellékutakért, illetve egyes településeken átvezető útszakaszokért is. A települések határain belül eső utak jelentős részét a helyi önkormányzat kezeli, a fővárosban pedig a fő- és tömegközlekedési útvonalakért a Budapest Közút Zrt., a többi útért pedig a kerületi önkormányzatok felelnek.
A kár tényét minden esetben az adott útszakasz kezelőjének kell jelezni, és a kárt szenvedett autós feladata a baleset tényének a bizonyítása: ezért kell az alapos dokumentálás. Ezt követően indul el a kárrendezési folyamat, amely ideális esetben a kártérítés megfizetésével zárul.

Más az esély a kártérítésre, ha az autós rendelkezik CASCO biztosítással, vagy a kötelező biztosítás mellé köthető, a kátyúkárra vonatkozó kiegészítő biztosítással. A biztosítói kárrendezés esetén is fontos az esemény dokumentálása. Annyiban kényelmesebb az ügyintézés, hogy kár esetén a biztosító segítséget nyújt a kárhelyszín szerint illetékes útkezelő azonosításában és rendszerint vállalja, hogy a bejelentési kötelezettségét és a hozzá beérkező bejelentéseket határidőre továbbítja a kárhelyszín szerint illetékes útkezelő felé – adott tájékoztatást a Netrisk biztosítás-közvetítő portál. És nem mellékes, hogy a biztosító fizeti a kárt: igaz nem feltétlenül az autós által remélt mértékben.
A biztosítók mellett gumimárkáktól is kérhető kátyúgarancia szolgáltatás, amely ingyenes cserelehetőséget biztosít a sérült abroncsra. A kátyúbiztosítások éves díja alapvetően nem magas, bármilyen kötelező biztosítás mellé megköthető. Amit mérlegelni érdemes a fizetős szolgáltatások (akár biztosítás) igénybevétele előtt, hogy az adott autó milyen abroncsokkal, keréktárcsákkal rendelkezik, azok milyen értéket képviselnek, az hogyan aránylik az igénybe venni kívánt szolgáltatás árához és kártérítési vállalásaihoz – további, a gondolkozást segítő jellemző, hogy az alacsony oldalfalú (peres) gumik, mivel kisebb a deformálódó magasságuk, könnyebben szenvednek kátyúsérülést. Azon is érdemes elgondolkozni, hogy mennyire jellemző az adott autósra, hogy kátyúkárt szenved, vannak akik figyelmesebben vezetnek és ritkán éri őket ilyen baj.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Puha gumikkal veszélyes az autózás!
Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.

Puha gumikkal veszélyes az autózás!
Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.
Szélvédő tisztítás indulás előtt
A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.

Szélvédő tisztítás indulás előtt
A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.

Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.

Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.

A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
Mit ne tegyünk mínuszban?
Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.

Mit ne tegyünk mínuszban?
Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.