Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?

2021.12.09. 09:05

Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.

Az biztos, hogy az elektromos autókat használóknak, valamint az autójukat védett garázsban tartóknak nagy gondjuk nincs a bemelegítéssel, indíthatnak és mehetnek útjukra gond nélkül. Hasonlóképp cselekedhetnek azok is, akiknek az autóiban állófűtés van, amely programozva, vagy távirányítóval indítva felmelegíti az utasteret és a motor hűtőfolyadékját, így segítve a téli indulást.

De a többieknek sem kell túráztatott motorral a kocsiban ücsörögniük, amíg felmelegszik, sőt ez nem is igazán ajánlott, mert haladás közben a bemelegedés folyamata is gyorsabb. Az üresjárati üzemhez képest, illetve az üresben akár emelt fordulatú üzemeltetéshez képest is, a haladás közben a motor azonos fordulatszámok mellett több üzemanyagot éget el, így értelemszerűen a maradványhőmennyiség is nagyobb: gyorsabb a bemelegedés.

A mai modern motorolajok kenőképessége hidegen is jó, nem marad kenés nélkül a motor hidegüzemben sem, de üzemmelegen az ideális. Ezért nem terheljük hidegen a motort. Az üzemi hőmérséklet eléréséig érdemes kerülni a magasabb fordulatszámokat, az erős gyorsítást, vagy éppen az alacsony fordulatszámon történő erős terhelést. Az éppen beindított hideg motorral ne lőjünk ki azonnal, hagyjuk hagy „törje meg” a kenőanyagot, jusson el az olaj a motor minden részébe, és az emelt hidegüzemi alapjárat lejjebb essen: ez a modern autóknál annyi időt igényel, amíg becsatolja magát a sofőr.

Persze vannak olyan téli szituációk, amikor érdemes álló helyzetben járatni a motort: például amikor nedves hideg van, lefagytak az ablakok, behavazódik az autó, és továbbra is esik a hó. Ilyenkor érdemes a külső hó-, vagy jégkaparás idejére már beindítani a motort, termeljen annyi meleget az elindulásra, hogy ne fagyjanak vissza az üvegfelületek, és a belső páramentesítés is jól működjön.

Legfrissebbek