Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.
Az biztos, hogy az elektromos autókat használóknak, valamint az autójukat védett garázsban tartóknak nagy gondjuk nincs a bemelegítéssel, indíthatnak és mehetnek útjukra gond nélkül. Hasonlóképp cselekedhetnek azok is, akiknek az autóiban állófűtés van, amely programozva, vagy távirányítóval indítva felmelegíti az utasteret és a motor hűtőfolyadékját, így segítve a téli indulást.
De a többieknek sem kell túráztatott motorral a kocsiban ücsörögniük, amíg felmelegszik, sőt ez nem is igazán ajánlott, mert haladás közben a bemelegedés folyamata is gyorsabb. Az üresjárati üzemhez képest, illetve az üresben akár emelt fordulatú üzemeltetéshez képest is, a haladás közben a motor azonos fordulatszámok mellett több üzemanyagot éget el, így értelemszerűen a maradványhőmennyiség is nagyobb: gyorsabb a bemelegedés.
A mai modern motorolajok kenőképessége hidegen is jó, nem marad kenés nélkül a motor hidegüzemben sem, igaz üzemmelegen az ideális. Ezért nem terheljük hidegen a motort. Az üzemi hőmérséklet eléréséig érdemes kerülni a magasabb fordulatszámokat, az erős gyorsítást, vagy éppen az alacsony fordulatszámon történő erős terhelést. Az éppen beindított hideg motorral ne lőjünk ki azonnal, hagyjuk hagy „törje meg” a kenőanyagot, jusson el az olaj a motor minden részébe, és az emelt hidegüzemi alapjárat lejjebb essen: ez a modern autóknál annyi időt igényel, amíg becsatolja magát a sofőr.
Persze vannak olyan téli szituációk, amikor érdemes álló helyzetben járatni a motort: például amikor nedves hideg van, lefagytak az ablakok, behavazódik az autó, és továbbra is esik a hó. Ilyenkor érdemes a külső hó-, vagy jégkaparás idejére már beindítani a motort, termeljen annyi meleget az elindulásra, hogy ne fagyjanak vissza az üvegfelületek, és a belső páramentesítés is jól működjön.
A kátyúszezon közepén vagyunk
Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?
A kátyúszezon közepén vagyunk
Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?
Szélvédő tisztítás indulás előtt
A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.
Szélvédő tisztítás indulás előtt
A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
Mit ne tegyünk mínuszban?
Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.
Mit ne tegyünk mínuszban?
Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.
Az erős szél veszélyei
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.
Az erős szél veszélyei
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.
A „Látni és látszani” elv aktív figyelmet is kíván
Tudni kell jó használni az autó világítóeszközeit, akinek ez nem megy, az a helytelen lámpahasználattal zavarhatja a többi közlekedőt.
A „Látni és látszani” elv aktív figyelmet is kíván
Tudni kell jó használni az autó világítóeszközeit, akinek ez nem megy, az a helytelen lámpahasználattal zavarhatja a többi közlekedőt.