Tanácsok

Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?

2021.01.29. 06:05

Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.

Jegtelenit Plasztiklap 1

Az biztos, hogy az elektromos autókat használóknak, valamint az autójukat védett garázsban tartóknak nagy gondjuk nincs a bemelegítéssel, indíthatnak és mehetnek útjukra gond nélkül. Hasonlóképp cselekedhetnek azok is, akiknek az autóiban állófűtés van, amely programozva, vagy távirányítóval indítva felmelegíti az utasteret és a motor hűtőfolyadékját, így segítve a téli indulást.

De a többieknek sem kell túráztatott motorral a kocsiban ücsörögniük, amíg felmelegszik, sőt ez nem is igazán ajánlott, mert haladás közben a bemelegedés folyamata is gyorsabb. Az üresjárati üzemhez képest, illetve az üresben akár emelt fordulatú üzemeltetéshez képest is, a haladás közben a motor azonos fordulatszámok mellett több üzemanyagot éget el, így értelemszerűen a maradványhőmennyiség is nagyobb: gyorsabb a bemelegedés.

A mai modern motorolajok kenőképessége hidegen is jó, nem marad kenés nélkül a motor hidegüzemben sem, de üzemmelegen az ideális. Ezért nem terheljük hidegen a motort. Az üzemi hőmérséklet eléréséig érdemes kerülni a magasabb fordulatszámokat, az erős gyorsítást, vagy éppen az alacsony fordulatszámon történő erős terhelést. Az éppen beindított hideg motorral ne lőjünk ki azonnal, hagyjuk hagy „törje meg” a kenőanyagot, jusson el az olaj a motor minden részébe, és az emelt hidegüzemi alapjárat lejjebb essen: ez a modern autóknál annyi időt igényel, amíg becsatolja magát a sofőr.

Persze vannak olyan téli szituációk, amikor érdemes álló helyzetben járatni a motort: például amikor nedves hideg van, lefagytak az ablakok, behavazódik az autó, és továbbra is esik a hó. Ilyenkor érdemes a külső hó-, vagy jégkaparás idejére már beindítani a motort, termeljen annyi meleget az elindulásra, hogy ne fagyjanak vissza az üvegfelületek, és a belső páramentesítés is jól működjön.