Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Sajnos megszokott látvány a reggeli forgalomban, hogy autók úgy vesznek részt a közlekedésben, hogy a szélvédőjüket, üvegfelületeiket éppencsak megkapirgálta a sofőr, sietségében a tankok figyelőnyílásaihoz hasonló csíkot húzva a jeges felületen. Bizonyára abban bízva, hogy hamar felmelegszik az autó, a szélvédő is, és majd az ablaktörlővel letolja a maradékot. Pedig a kilátás nagyon fontos, már az első métereken is történhet olyan esemény, amit a sofőr az átláthatalan üvegeken át nem vesz észre.
Pedig nem nagy ügy megtisztítani indulás előtt az autó üvegeit, persze érdemes ezért 1-2 perccel korábban indulni. A hajnalban képződött jégréteg letisztítására számos eszköz áll az autósok rendelkezésére. Jégkaparók nagy választéka vásárolható, nem is beszélve a jégoldó folyadékokról. De ha valakinek nagyon nem tetszik az ilyen reggeli torna, az a szélvédő letakarásával is megúszhatja a jegesedést.
A jegesedett szélvédő letisztításnak kezdetekor érdemes a motort beindítani, a fűtést felkapcsolni és a légbefúvókat a szélvédőre irányítani. Pár perces motorüzemet követően, bár szinte kézzel nem érezni, hogy az autó szellőzőrendszere már melegebbet fúj, de megindul a leolvasztás. A vastagabb jégréteget ezeken, a szélvédő alján kialakuló olvadó pontokon a legkönnyebb megkezdeni. Ha már egyszer megindul, akkor egyre könnyebb lehúzni.
A jégkaparók erős műanyag éleit, mint az eszköz neve is mutatja, a vastag jégnél érdemes használni, a gumiélekkel a lekapart felületeket érdemes áthúzni. Ugyanis a műanyag él nem követi a szélvédő ívelését, így csíkos marad az üvegfelület, amely beülve nagyon zavarja a kilátást. A gumiéllel a nagyon vékony visszafagyó csíkok, illetve a hajnalban felfagyott vékonyabb páraréteg távolítható el hatékonyan.
Természetesen előfordulhat, hogy az autósnál épp nincs jégkaparó. Esetleg kirakta az autóból, vagy a csomagtartóban tartja, ami befagyott, vagy éppen eltört, az autós pedig sietve indulna. Ekkor jó kényszermegoldások is akadnak, például a pontgyűjtőkártyák, klubkártyák plasztiklapjaival nagyon jól el lehet távolítani a szélvédőre fagyott párát. A kártyaméretű műanyag lapok elég rugalmasak ahhoz, hogy idomuljanak a szélvédő ívéhez, és elég élesek ahhoz, hogy letolható legyen velük a jég.
Előfordulhatnak olyan esetek, amikor a szélvédő belülről is lejegesedik. Ez olyankor szokott előfordulni, ha például a kocsi beázik, illetve, ha a belső tere nagyon elvizesedett (például télidőben a cipőkön sok havat hordtak be), és a bezárt kocsiban így magas lett a páratartalom. Mivel az üvegek lehűlnek, a pára azokon csapódik le. Fagypont körül, vagy alatt így a lecsapódott pára ráfagy belülről is az üvegre. Ennek az eltávolítása macerás, de fontos. Teljesen jó erre a feladatra a fent említett pontgyűjtőkártya, vagy kiselejtezett bankkártya – az éleset kár lenne tönkretenni.
A jégtelenítés közben járó motor rendszerint a jégtelenítés végére már termel annyi hőt, hogy ne fagyjon vissza semmi az üvegekre. Természetesen előnyt élveznek, akiknek nem csak a hátsó, hanem az első szélvédő is fűtött. A szélvédőfűtéseket és a tükörfűtést is jó bekapcsolni. A motorhővel jégtelenítők között a legrosszabb helyzetben a régi, még elektromos fűtőpatron és olaj/hűtőfolyadék hőcserélő nélküli dízelautók tulajdonosai állnak, mert az ő autóik nehezen melegednek be, szemben például egy kis hengerűrtartalmú benzinessel.
És még egy fontos dolog: amíg az autó nem melegedett át, és a külső hőmérséklet fagypont alatti, addig ne használják a szélvédőmosó berendezést, mert a hideg üvegre szórt víz azonnal felfagy, megakadályozva a kilátást. Ez akkor is így történik, ha amúgy téli ablakmosó folyadék van a kocsi tartályában. De bárhogy is van kérjük ne induljanak el letisztítatlan szélvédővel, mert a balesetveszély a kilátás romlásával egyenes arányban nő.
A kátyúszezon közepén vagyunk
Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?
A kátyúszezon közepén vagyunk
Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?
Szélvédő tisztítás indulás előtt
A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.
Szélvédő tisztítás indulás előtt
A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
Mit ne tegyünk mínuszban?
Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.
Mit ne tegyünk mínuszban?
Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.
Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?
Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.
Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?
Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.
Az erős szél veszélyei
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.
Az erős szél veszélyei
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.