Szerdával lejárnak a tavalyi úthasználati jogosultságok. Érdemes figyelni rá, ilyenkor gyűjtik az autósok az évben a legtöbb büntetést!
Már csak pár nap, és január 31-én éjfélkor lejárnak a 2023-as „autópályamatricák”. Nem csak hazánkban, hanem a környező országokban is. A 2024-es jogosultságok megvásárlásához érdemes több lehetőséget is számba venni, mert sok ezer forint is lehet a különbség egy-egy weboldal ajánlata között. Mivel elterjedt a mobilon elérhető vásárlási szolgáltatás, amellyel akár a buszjegytől a parkolásig, vagy autópályamatrica vásárlásáig egy app használatával meg lehet mindent vásárolni, sokan nem is foglalkoznak azzal, hogy milyen felárat fizetnek a kényelemért. Az úgynevezett kényelmi díj, néha egész jelentős az igénybe vett szolgáltatás árához képest. Így érdemes körülnézni nem csak abban az esetben, ha magyar autópályamatricát szeretne valaki vásárolni, hanem a környező országokba látogatóknak.
Egyszerűen klasszikus megoldás, hogy besétál az autós egy benzinkúthoz, és ott vesz e-matricát. Aztán ahogy közeledik valamelyik határhoz, akkor ott ismét megáll, majd megveszi az adott ország matricáját is. Viszont, ha valaki nem akar ilyenekkel foglalkozni, akkor van lehetőség arra, hogy online vásárolja meg az adott ország matricáját. Ha beütjük a Google keresőbe például, hogy „autópálya matrica Ausztria”, szinte végtelen számú oldal jelenik meg.
2024-ben Ausztriában ezek az érvényes árak
Matricaárak személyautókra
Egynapos matrica: 8,60 euró
Tíznapos matrica: 11,50 euró
Kéthavi matrica: 28,90 euró
Éves matrica: 96,40 euró
Az egynapos matricát nézve találni olyan oldalt, ahol elvileg 6.90 euró az ár. Csábító, de a meglepetés akkor jön, amikor valaki eljut a fizetésig. Ott ugyanis a végösszeg már 13.90, ami több mint 5 euró eltérés. Mindenki átszámolhatja, hogy ez mennyi magyar forint – kb 2000 forint. Találni olyan oldalt is, ahol a 10 napos matrica a hivatalos 11,5 euró helyett 24,9 euróba kerül! Mivel Ausztriában az egynapos matrica új, így előfordul, ahol még nem is állították be ezt az opciót. A sort lehetne folytatni példákkal, de a tanácsunk az, hogy minden ország esetében a hivatalos autópályakezelő weboldalát keressék fel. Ott nincs rejtett kezelési költség vagy kényelmi díj. Ráadásul nem futhatnak bele olyanba, hogy esetleg egy adathalász, vagy csaló oldalra tévednek.
Hivatalos autópályakezelői oldalak:
Magyarország: Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (web: https://nemzetiutdij.hu/hu/ )
Ausztria: https://shop.asfinag.at/hu/
Szlovákia: https://eznamka.sk/sk
Szlovénia: https://evinjeta.dars.si/hu
Románia: http://www.cnadnr.ro/ro
Csehország: https://edalnice.cz/#/validation
Horvátországban, Olaszországban, Szerbiában fizetőkapuk vannak, ott erre kell felkészülni.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.