2023.05.03, 08:28
E-roller univerzum

Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.

Körülbelül húsz éve volt az első roller forradalom, amikor a korelvárásokhoz igazították az addig inkább gyerekjátékként ismert kis járművet, és a könnyű szerkezetű, összecsukható kétkerekűekkel divathullámot indítottak el. Gyorsan kialakultak az alkategóriák, a városi könnyű rolik, a tereprolik, az akrobatikus rolik, vagy a hegyi „lefutók”. Valami hasonló a helyzet most is, a rollerezésnek az akkumulátortechnológia gyors fejlődése nyitott új távlatokat. Az elektromos roller megkíméli a modern embert az izommunkától, illetve minimalizálja az igényét: van aki ennek azért örül, mert nem izzad, más mert gyorsabban mehet, vagy egyáltalán képbe jöhet neki ennek a könnyű kis járműnek a használata, mert a domboldalon lábbal nem lökdöste volna fel magát.

A lényeg, hogy az elektromos rollerek itt vannak, terjednek, megoldást is hoznak és vitákat is szülnek. Ez nem meglepő, egy e-roller gazdaságos, környezetbarát, és a segítségével nem kell a nagyvárosi dugókban rostokolni, de a tömegközlekedés zsúfoltsága is megúszható, mindamellett mint közlekedési eszköz a helye a rendszerben nem tisztázott, ezen a jogalkotók törik a fejüket. A terjedést segíti, hogy a vásárolni vágyók folyamatosan bővülő kínálatból válogathatnak, és a bérlés is egyre könnyebb, Budapesten és több vidéki városban is több megosztó-szolgáltató van jelen. Most a vásárlás oldaláról néztünk körül.

Vásárláskor fontos meghatározni az elvárásokat. Az egyik legfontosabb szempont a hatótáv. Ha elsősorban rövidebb út befutása a cél, akkor megfelelő egy 20 km hatótávú e-roller. Aki többet tervez, az választhat a 30 vagy 45 kilométeres hatótávú gyártmányok között. Persze ezek a gyári számok optimista becslések, nagyobb terhelés esetén a valóságban kevesebbet fog bírni az akku. Körülbelül hasonló a helyzet, mint az elektromos autóknál, a valós hatótáv nagyban függ a felhasználási körülményektől. Így korunk marketing varázsszava, az „akár”, minden hatótáv érték előtt ott szerepel. Mindamellett a roli csodája, hogy hajtható is, tehát a hatótáv igazán a felhasználó állóképességének függvénye, hisz „hagyományosan” is hajthatja, ha lemerült az akku (bár nehezebb az e-rollereket hajtani, mint egy hasonló méretű roller-classic-ot).

2305 E Roli1
Kép forrása: pixabay.com

Az egyszerűbb elektromos rollerek maximális sebessége átlag 20-25 km/óra (sík úton, elektromos üzemben). Azonban érdemes figyelembe venni, hogy a felnőtt modelleket nem egy gyerek súlyára tervezték, így velük komolyabban felgyorsulhatnak. A gyerek e-rollerek csúcssebessége általában kisebb, 15 km/óra (szintén a motoros sík üzemre gondolva, nem alejtőn lezúgva). A sebességhatár minden esetben szándékosan korlátozott, azaz a motor többre is képes lenne, de a szoftver nem engedi. Ez utóbbi tény lehetőséget ad a tuningra, a gépet „megbuherálva” a limitnél jóval gyorsabban is lehet hajtani, egészen a balesetveszélyes szintig. De a száguldásra vágyók számára léteznek olyan típusok is, amelyek gyárilag 40-60-90 km/órával is tudnak repeszteni. Persze a csúcsteljesítmények addig állnak, amíg az akkumulátorban van szufla. Ahogy az akku merülni kezd, a roller teljesítménye is esik.

Az e-rollerek tipikusan nehezebbek hagyományos társaiknál. Az egyes típusok súlyát leginkább az akku kapacitása és a motor mérete növeli meg, valamint a felépítésük is masszívabb, erősebb a váz. Tizennégy-tizenhat „kilóig” egy felnőtt viszonylag könnyen cipeli, pakolgatja, akár a villamosra is felszáll vele. Efölött már kevésbé komfortos az emelgetés, lépcsőzés, pláne táskával. Munkába járásra, hétköznapi használatra inkább egy kisebb fajta javasolt, de ha hobbiról van szó, sokszor a nagyobb és erősebb rollerek válnak be.

A roller használhatóságát, illetve „terepét” nagyban befolyásolja a kerékméret és a felfüggesztés. Egyes modellek kifejezetten terepre készültek, mások az aszfaltot elhagyva nem boldogulnak jól, és persze a kettő között is sok minden található. A lengéscsillapítós e-rollerek drágábbak, de rossz utakon vagy terepen könnyebb velük a közlekedés. A rollerek egy része összecsukható. A kormány lehajtásával a tárolás és a csomagtartóban vagy kézben szállítás is egyszerűbb. Aki a kínálatot nézegeti, találhat masszív kerekű, üléssel felszerelt, tulajdonképpen elektromos robogóba is. Az efféle járgány jogilag segédmotoros kerékpárnak számít, a boltok és a közbeszéd azért sorolja az e-rollerek közé, mert angolul ez is „electric scooter” néven fut.

2305 E Roli3
Kép forrása: unsplash.com

Az elsőkerék-meghajtású rollerek inkább sík területekre valók, a hátsókerék-meghajtásúak a súlypont vándorlás miatt a domboldalak megmászására alkalmasabbak (a fronhajtásúak felfelé kapaszkodva tapadásukat vesztik, elkapar az első kerék, és nehéz dombon felfelé ráterhelni). Az összkerék-hajtású „izomrollerek” drágábbak, de sokat tudnak, használni jó az ilyet. Fontos, hogy milyen gumival adják a rolit. Léteznek olyan típusok, amelyeknek a kereke tömör gumiból van.  Ez elsősorban azoknak ajánlott, akik olyan útszakaszokon közlekednek, ahol nagy a defekt esélye, vagy pont az ellenkezője, nagyon jó az útminőség. Strapabírósága mellett az ilyen kerék másik előnye, hogy nyomás ellenőrzésével nem kell fecsérelni az időt. Viszont a tömör gumi hátrányokkal is jár: sima aszfalton ugyan szépen gurul, de egyenletlen útfelületen vagy macskakövön nagyon ráz, és jobban fogyasztja az akkut is.

Nem mindegy mikor használhatjuk a megvásárolt e-rolinkat. Egyes modellek egyáltalán nem bírják a vizet, mások – ha nem is örülnek neki – megfelelő odafigyeléssel és karbantartással gond nélkül szuperálnak esőben is. Vásárláskor érdemes rákérdezni, mennyire válik ellensége az eső kiválasztott e-rollernek, mert nem nagy öröm, ha meglepetésként éri az embert a zárlat. Vízálló(bb) jármű esetén is nyilván törekedni kell arra, hogy az elektronikát minél kevesebb nedvesség érje. Érdemes az út végén szárazra törölni a fékkart, gázkart és a vezérlő gombokat. Végső soron pedig a vizes – bátrabbaknak a havas – utakon ajánlatos még jobban vigyázni, hiszen a roller könnyebben kicsúszik.

Árak tekintetében százszázötvenezer forint körül már jó minőségű felnőtt elektromos rollereket találhatunk. Aki prémium termékekre, nagyobb sebességre vagy tereprollerre vágyik, annak néhány százezerrel többe fog kerülni a dolog. A felső határ pedig, akárcsak a kocsik esetében, a csillagos ég. Az e-rollerek sokfélék. Fontos, hogy mindenki átgondolja, mire van igénye, és ahhoz mérten keresgél-jen. Végül, de nem utolsósorban célszerű vásárláskor egy, az országban elterjedtebb márkából választani, így könnyebb lesz alkatrészt vagy szervizt találni, ha valami elromlik.

 

(nyitókép: pexels.com)

Elő a jégkaparókkal!

Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!

...
2024.12.02. 06:05

Elő a jégkaparókkal!

Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!

Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?

Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?

...
2024.11.30. 06:15

Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?

Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?

Mire számítsunk a gumisnál?

Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.

...
2024.11.27. 11:10

Mire számítsunk a gumisnál?

Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.

Legyen tele az ablakmosótartály!

A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

...
2024.11.27. 05:14

Legyen tele az ablakmosótartály!

A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!

Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.

...
2024.11.26. 13:20

Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!

Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.

Mit ne tegyünk csúszós úton?

Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.

...
2024.11.23. 07:10

Mit ne tegyünk csúszós úton?

Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.

Ne marja a rozsda

Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.

...
2024.11.20. 08:37

Ne marja a rozsda

Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.

Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni

A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.

...
2024.11.18. 07:15

Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni

A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.