2025.09.25, 09:55
Az izzócsere lassan a múlté

A látni és látszani alapja, hogy működjenek a kocsi világítótestjei. Ez a feladat mára bonyolult feladvánnyá vált.

Még a kétezres években is kérhette a közúti ellenőrzést végző rendőr a tartalék izzókészletet, illetve, hogy helyben cseréljen izzót az autós, ha valamelyik lámpájában kiégett. Ma már nehéz lenne megfelelni a helybencsere elvárásának. Gyakorta a ma 20 év körüli autókon is nehézkes, illetve műhelyfelszerelést igényel egy egyszerű izzócsere, nem is beszélve a korszerű autókról. Hiszen az autók bonyolultsága és műszaki összetettsége nagyot nőtt az elmúlt harminc évben.

A klasszikus izzók kihalófélben vannak az autóiparban (azért hívjuk „izzónak” mert egy vékony szénszál izzik fel a rajta áthaladó áram hatására, és így bocsát ki fényt). A ledes megoldások gyorsan terjednek, a ledes lámpatestek elméletileg nem javíthatók, ez igaz az elülsőkre, és a hátsókra is. Tehát egyben cserélendők, általában kisebb vagyonért. És bár már van pár szakosodott mesterember, aki képes megjavítani a drága ledes lámpatesteket, de ennek a műveletnek az ára és időigénye köszönőviszonyban sincs az egykor a benzinkutakon is megkapható teljes izzókészletek árával.

Ráadásul a fejlesztések során megváltozott a lámpatestek (elülsők és hátsók egyaránt) beépítési módja, a gyártók már a kilencvenes évektől rejtett rögzítéseket alkalmaztak, ez esztétikusabb is volt, és nem is lehetett kilopni-lelopni a világítótesteket az újabb kocsikról. Érdekes módon egyes megoldások egy darabig nem bonyolították, hanem könnyebbé tették a szerelést: például a hátsó lámpaburáknál a kétezres évek elején elterjedt, hogy belülről szerszám nélkül ki lehetett emelni a lámpa belső panelét, amin az izzófoglalatok is voltak, és így kényelmesen lehetett szerelni. Persze akkor is voltak trükkös hátsó lámpák, főképp a „C” oszlopra emeltek között, ahol ki kellett szerelni a teljes lámpatestet az izzókhoz való hozzáféréshez.

Kezdes 2
Bár már a legfiatalabb VW Passat 5.5 is 20 éves, az izzócseréhez alaposan szét kell bontani a légszűrőházhoz vezető légcsatornákat, és akkor is kevés a hely

A kései halogén fényszórók izzóinak a cseréje is nehézkessé vált. Zsúfolttá váltak a motorterek a motorüzemet kiszolgáló segédberendezésekkel, nehéz a lámpatestek hátuljához hozzáférni. Így bár öregszik az autóparkunk, mégis az átlagéletkorú típusokra is jellemző, hogy szerelőműhelybe kell menni egy izzócsere miatt is. Ez a fejlődési irány annyiban hátrányos, hogy a világítórendszer nagyon fontos berendezése az autónak, a biztonságos közlekedést erősen befolyásolja, nem mindegy, hogy könnyen és gyorsan megoldhatja a sofőr is, hogy működjenek a világítóberendezései, vagy be kell jelentkeznie szervízbe, ami időveszteség és költség.

A xenon-lámpák is a szervizbe vivendők halmazába tartoznak. Mert míg a halogén izzókkal szerelt lámpatesteknél a hozzáférhetőség gátolta a könnyű cserét, addig a xenon-lámpáknál már a sérülésveszély is az otthoni csere ellen szól. A xenon-technológia lényege, hogy a xenon „izzókban” már nem vékony izzószál szolgáltatja a fényt, hanem egy folyamatos elektromos ívkisülés (két polus között). Hasonló az elektromos hegesztés ívéhez, csak más a cél és más a jelleg. A xenon-lámpákban a fényforrás elektromos kisülés létrehozásához nagyfeszültség szükséges. Ezt trafóval állítják elő. Aki nyúlkál, az az áramütés veszélyének teszi ki magát.

Persze elméletileg, ha nincs az autó áram alatt, akkor a trafó se, és elvégezhető a xenon-izzó cseréje – ami szereléssel is jár. Hiszen az autószerelők is így teszik. A szerelői beszámolók szerint nem is magával az izzónak a cseréjével szoktak áramütést kapni az otthon bütykölők. Mivel már 25 évnél idősebb autóban is lehet xenon-fényszóró, így kézenfekvő, hogy ezeknek az alkatrészei is öregednek. Hibás lehet a trafó, kiszáradnak a szigetelések, beáznak, kontakthibásak lehetnek. Az elsődleges panasz az szokott lenni, hogy „nem világít úgy”. És amikor ez megtörténik, többen gondolják úgy, hogy segíthet a rángatás-piszkálás-ütögetés. Mivel ezeket a nógató tevékenységeket „áram alatt” szokás végezni, hiszen különben az ügyeskedő nem látja az eredményességet, az áramütéseket is ilyenkor gyűjtik be a házi javításra vállalkozók.

Trafo 2
Xenon és ledes lámpatest hátán, kissé a motor felé fordítva az a fényes alkatrész a trafó. Gyújtás kapcsolás után oda nem (sem) szabad nyúlkálni

Az olyan hagyományos izzókkal szerelt világítóberendezésű autók esetén, ahol csak egy csatlakozót kell lehúzni és a lámpatestet kiszerelni, majd berakni a helyére az újat, ott van lehetőség az otthoni javításra. Ilyenek lehetnek még ma is az egyszerűbben felépített típusok hátsó lámpái is. A fényszóró viszont, ha led-technológiás, még a legolcsóbb autótípusok esetén sem lesz otthon cserélhető. Az általunk megkérdezett márkaszervíz elmondta a ledes fényszórócsere menetét. A régi lámpa kiszerelése után az új beszereléséhez van egy sablonkészlet is, hogy esztétikailag helyesen álljon a lámpa a fészkében, egyenletes legyen körülötte a hézag. Ezután állítható be a lámpa vetítési képe.

A beállításhoz azonban nem jó a klasszikus fényszóróbeállító segédműszer, mert a ledlámpák fénykévéje nem határozott kontúrú. Elrontani könnyen el lehet a beállítást, a ledfényszóró pedig elég erős fényű ahhoz, hogy az így közlekedő zavarja a többieket a felfelé világítva vakító fényszóróival – rendszerint ilyenkor szidják az „utólagos ledizzókat” a halogénizzós lámpatestekbe beszerelő autósokat, pedig nem feltétlenül ők a hibásak, hanem a rosszul beállított gyári ledlámpa. Tehát még az egyszerűbb felépítésű ledes fényszórókhoz is speciális beállító készülékre van szükség, ami akár a futóműbeállításnál, megadja a szükséges állítási értékeket a munkáját végző szerelőnek.

Civic Led 2
Az új Honda Civic összetett ledlámpájába nézve nagyon jól látni a nagyszámú fénykibocsátó diódát. Ez a gyakorlatban is kiválóan működik, szemben sok egyszerű ledes-fényszóróval

A fényformáló „mátrix” ledfényszóróknak sokkal több kell a beállításhoz. Ezek csak szoftveresen állíthatók be, iránypontok alapján. Ez már igazi tudomány, a referenciapontok segítségével a ledfényszóró vezérlése újratanulja a feladatát a cserével megváltozott fénykibocsátási jellemzőknek megfelelően. Ugyanis a mátrix-fényszórókat „csak” beszerelik a helyükre, a mechanikus állíthatóságuk csak a jó esztétikai megjelenés elérését szolgálják – helyén legyen a lámpatest. A lámpatestben a ledek fixen beépítettek – a legújabbakban száz fölötti fénykibocsátó dióda munkáját hangolja össze az elektronika lámpánként. Tehát ezt a munkát kalibrálják a beállítás során, természetesen olyan eszközökkel, amelyek a szervizektől sokmillió forintos beruházást igényelnek.

Ködben, esőben vezetni

Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.

...
2025.11.13. 08:46

Ködben, esőben vezetni

Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.

Melyik a jó világítás a ködben?

A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.

...
2025.11.12. 08:30

Melyik a jó világítás a ködben?

A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

...
2025.11.02. 08:34

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2025.10.28. 06:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

...
2025.10.25. 07:23

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

...
2025.10.24. 07:14

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

...
2025.10.13. 08:31

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2025.10.10. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.