Nehéz megmagyarázni miért érzik jól magukat az autókban, autókon a nyestek, de vélhetően ez a helyzet, különben nem tevékenykednének bennük, rajtuk, sokszor károkat okozva.
Úgy gondoljuk mindenki, aki a szabadban parkol, találkozott már a nyestek problémájával. Ezek a mozgékony kis ragadozók szívesen lakják be esténként az autókat, bár, hogy mit szeretnek benne, nehezen érthető. Lehet kis rágcsálókat keresnek a motortérben, vagy szét akarnak nézni a kocsi tetejéről. Egy biztos, azért jelezni szeretnék az autótulajdonosoknak, hogy arra jártak.
Lábnyomok a kasznin, a meredek fényezett részeken körömkarcolások, ürülék a sárvédő élén, tetőn, csomagtérajtón – ez utóbbi lehetőleg úgy, hogy rés felett legyen nehezen lelökdöshetőn, és jusson belőle bentre is. Az meredek hátfalú kocsiknál a hátsó ablaktörlőt kapaszkodónak használják, idővel lejjebb is rángatják, mint ahogy állna eredetileg.
Mindez ugyan bosszantó, valamelyes kárt is okoz, de az igazi pusztítást az olajszagú motortérben végzik. Szerencsés esetben csak jelet hagynak: legutóbb a szívósor tetejéről dobáltam ki megrágott kenyereket, barátom a fényszóró mögött akadt halmaradékokra (Budapest közepén). Igen kis helyekre befurakodnak, lábnyomok és szétkent sár tanuskodnak erről a motortéri burkolatokon. A baj akkor kezdődik, amikor finomnak tűnő kábeleket vagy csöveket találnak.
Ez utóbbi esetben is különböző szintjei vannak a károkozásnak. Különféle műszaki hibák, elektromos zárlatok, elcsurgó folyadékok, működésképtelenség: attól függően, hogy mit találnak meg. Egy hónapon belül az ismerettségi körben ennél komolyabb bajt okoztak. Az autótulajdonosnak az tűnt fel, hogy fény szűrődik ki a garázsból: kiderült a kocsi motortere kigyulladt. Azonnal kitolták az épületből, eloltották a motortéri tüzet, de ez alighogy sikerült lángra lobbant a műszerfal. A tűzoltókat is kihívták. Mire kiértek a hivatásosok, addigra sikerült ismét megfékezni a tüzet, de lényegében a kocsi odalett. A tűzoltói vizsgálat szerint a műszarfaltömbön belül indult a tűz, oda jutott be valahogy az állat és rágott el vezetékeket. Erre azért nehéz felkészülni.
A probléma évtizedek óta ismerős, sőt talán mióta autó létezik. Az autógyártók is igyekeztek tenni ellene, kutatták mit szeretnek a kis állatok, és mi az, ami számukra nem finom. Majd adalékolták a gumicsövek, szigetelések anyagát, több-kevesebb sikerrel. Sokféle autót használva, a cikk írójánál egy Toyota és egy Skoda motortéri hangszigetelését szedték szét, a többi kocsit csak megjelölték kívülről, vagy mint feljebb említettem, étteremnek nézték.
Az autóhasználók is próbálkoznak sokféle trükkel a nyestek elriasztására. Felsoroljuk, amelyekkel találkoztunk, el lehet gondolkozni kinek, mi vált be:
- Kutyaszőrt tenni a motortérbe kis vászonzacskóba (zokni)
- Emberhajat tenni a motortérbe kis vászonzacskóba
- Nyestriasztó szert tenni a motortérbe
- Nyestriasztó vegyszerrel befújni a motortér környezetét
- Ultrahangos nyestriasztó
- WC illatosítót tenni a motortérbe (minél erősebb szagú tablettást)
- Körberakni az autót műanyag vizespalackokkal
- Kifeszített, lefektetett csirkehálóra (drót) parkolni
- Ecetet spriccelni a motortérbe
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.