Egy másodperc, egy hirtelen, rossz mozdulat, nagy erőbehatás elegendő ahhoz, hogy valaki kéztörést szenvedjen; de vajon szabad-e ilyen állapotban a volán mögé ülni?
A kar-, kéz-, csuklótörés szinte bárkivel, bármikor megtörténhet, a kisgyerekeket és az idősebb generációt azonban különösen nagy százalékban érinti. “A felső végtag sérüléseinek megannyi típusa létezik. Az ínsérülés jellemzően 3 hét, az ujj és a kézközépcsont törés 3-4 hét, a csuklótörés 6 hét, a könyök- , vállsérülés 3-4 hét, a sajkacsont törés 8-12 hét rögzítési időt igényel. – világosított fel Dr. Sztányi István, baleseti sebész és kézsebész szakorvos. – A törést onnan lehet felismerni, hogy fájdalommal jár, a végtag pedig duzzadt, funkciója beszűkült, mozgásai korlátozottak, gyengévé, erőtlenné válik.”
Egy efféle sérülés következtében hosszú időre kihívássá válnak a mindennapi feladatok, főleg akkor, ha a törés a beteg domináns kezét éri. A sérülés bekövetkezte után a lehető leghamarabb érdemes szakembert felkeresni, hiszen ha a sérülés nincs megfelelően kezelve, a fájdalom fokozódhat, a gyógyulási folyamat pedig lassul. A szakorvos biztosítja a szükséges ellátást, legyen szó gipszről, vagy műtéti beavatkozásról.
Egy törött végtag azonban nem jelenti azt, hogy a betegnek valamennyi tevékenységről le kell mondania. A legtöbb törés esetében a gyógyulás első néhány napja fájdalommal, állandó pihentetéssel telik, később aztán újra előtérbe kerülnek az elintéznivalók, feladatok, beleértve a vezetést is.
Az autóvezetés – ahogy azt már többször is hangsúlyoztuk – nemcsak szellemi jelenlétet, koncentrációt és állandó figyelmet igényel, hanem fizikai épséget is. A helyes kormányfogás, a sebességváltó és az irányjelző berendezés biztonságos kezelése törött, begipszelt kézzel rendkívül bonyolult, ennélfogva veszélyes is. Veszélyes, hiszen a közlekedésben az autóvezető nemcsak saját maga, és utastársai testi épségéért felelős, hanem az utakon jelenlevő valamennyi gyalogosra, kerékpárosra, járművezetőre figyelnie kell!
A KRESZ azt mondja ki, hogy a volán mögé az ülhet, aki a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van. A kéztöréssel való vezetésre vonatkozóan nincs konkrét, egyértemű jogszabály, és mivel a sérülésnek rengeteg válfaja létezik, a legfontosabb dolog orvoshoz fordulni és az ő véleményét kikérni. Dr. Sztányi Istvánt kérdeztük a témában, aki úgy fogalmazott, gipszrögzítés ideje alatt gépjármű vezetése kontraindikált, balesetveszélyes, semmiképp sem ajánlott.
Manuális váltóval felszerelt autóban szinte lehetetlen biztonsággal “egy kézzel” egyszerre kormányozni és sebességet váltani; az automata váltós autók sofőrjeinek valamivel egyszerűbb a dolguk, de egy hirtelen eseményre való reagálás, egy váratlan manőver törött kézzel ugyancsak balesetveszélyes, nem beszélve arról, hogy a beteg sofőr számára rendkívül fájdalmas is lehet. Éppen ezért, saját magunk, és a többi közlekedő épsége érdekében a gyógyulás idejére javallott lemondani a vezetésről. A szakember azt is hozzátette, volán mögé ülni a gipszlevételt követően is csak akkor ajánlott, ha a sérült tornáztatta a végtagot, és és annak mozgásfunkciója, erőnléte teljes mértékben visszatért.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.