Az autóklubos, a sokat látott rendőr, az autógumi szakértő és a fiatal élsportoló mondta el a tanácsait a nyaralásra induló autósoknak.
A következő hetekben autósok ezrei indulnak útnak az üdülőhelyek felé, nem árt ha ezt felkészülten teszik. A felkészültség a sofőrre és az autóra is vonatkozik. Ehhez az ORKF-OBB, a Continental és a Magyar Autóklub (MAK) összegyűjtötte a legfontosabb tanácsokat a nyaralni induló autósok számára. A MAK képviseletében Marinka István főtitkárhelyettes azt tanácsolta, hogy a nagy utazás előtt az autót vigyék el el szerviz-átvizsgálásra, ahol ellenőrzik a fékek, a futómű állapotát, a világítóberendezéseket és általában a légkondicionálóra is érdemes ránézni.
A főtitkárhelyettes kiemelte, hogy egy egyszerű karbantartás elhanyagolása is üzemképtelenné teheti az autót, és ez a nyaralás során igen rossz élményeket okozhat. Persze az ilyen esetekre számolva érdemes megkötni egy assistance szerződést, amellyel az autó és az utasai is hazajuthatnak, vagy ha megoldható, akkor az autót helyben megjavítják.
Óberling József r.ezredes az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője, ORFK-OBB ügyvezető elnöke, azt tanácsolta a nyaralni indulóknak, hogy az autók megfelelő felkészítése mellett vigyenek magukkal elegendő folyadékot és nem romlandó élelmiszereket, mert a hosszabb utakon előfordulhatnak jelentősebb ideig tartó, kényszerű várakozások, dugók. Egy egyórásnak tervezett út is elnyúlhat három órára, és ezt könnyebb átvészelni főképp nagy melegben, ha van mit inni.
A tapasztalt rendőr ezredes arra is felhívta a figyelmet, hogy az utazások során bár szeretnek hamar megérkezni az utazók, de tartsák be a sebességkorlátokat, a KRESZ-szabályait, és erre kérjék meg a sofőrüket is. Használják a biztonsági öveket, mert jobb egy órával később épen megérkezni, mint útközben balesetet szenvedni, vagy esetleg egy idegen országban szabálysértés miatt végigcsinálni egy rendőri ellenőrzési és büntetési procedúrát, amely az esetek többségében nem csak pszichésen megterhelő, de a családi kassza is megérzi.
A Continentaltól Musztrai Ferenc érkezett, aki a gumiabroncsok megfelelő állapotáról beszélt. Kiemelte a megfelelő abroncsnyomás fontosságát, hiszen sok múlik ezen. Túl alacsony, vagy túl magas abroncsnyomás esetén is nő az autó fékútja, romlik a stabilitása és az irányíthatóságe. Holott az abroncsnyomás beállítása egy öt perces művelet, és bármely benzinkúton megteszi a kút személyzete is, ha ezt kéri az autós.
Érdemes rendszeresen ellenőrizni az abroncsok mintamélységét is, erre egy nagyon egyszerű módszert javasolt. Ha egy száz forintos érmét élére állítva beillesztünk az abroncs mintaárkába, és az érme külső, ezüst színű pereme eltűnik, akkor bátran használható a gumi. Ellenben, ha nem, akkor eljött az ideje a gumicserének. Ugyanis a kopott mintázatú abroncsok csapadékos időben hajlamosabbak a felúszásra, ami egyet jelent a tapadásvesztéssel, amely által a kocsi irányíthatatlanná válik és rendkívül balesetveszélyes helyzetbe kerül a sofőr és az utasai. Nem érdemes kockáztatni.
A negyedik tanácsadó Nagy Viktor, világbajnok válogatott vízilabdázónk volt. A fiatal családapa elmondta, hogy már másképp látja a világot, mint húsz évesen, és arra kéri a kezdő vezetőket, akik a meglátása szerint általában vagányabban, többet kockáztatva vezetnek, mintegy próbálgatva a határaikat, hogy vezessenek szabálytisztelő és nyugodt stílusban. Ugyanis később értik meg, hogy mit kockáztatnak a gyorshajtással és a vagánykodással, és erre ne egy baleset ébressze rá őket. Elmondta, hogy a fiatal, friss jogosítványú vizilabdázókkal beszélgetve is ezt szokta tanácsolni. A sajtótájékoztató zárásaként a világbajnok megmutatta, hogyan kell szabályosan kereket cserélni egy defektes autón.
Közben a Continental szakértője Menkó Illés elmondta mi a teendő defekt esetén. Szavai szerint amennyiben a defekt miatt meg kell állni, akkor sem szabad megfeledkezne a szükséges biztonsági intézkedésekről. A bajba jutott autósnak először be kell kapcsolnia az elakadásjelzőt, ezt követően pedig állítsa fel az elakadást jelző háromszöget: legalábbis, ha út szélére kényszerült és nem tudott egy parkolóba félrehúzódni. Úttest közelében a gépjárműből való kiszállás előtt nem szabad megfeledkezni a láthatósági mellény felvételéről sem. Lakott területen belül 50, lakott területen kívül 100, autópályán pedig 150 méterre kell felállítani a háromszöget a defektet szenvedett gépjármű után. Ezt követően az autósnak lehetősége nyílik mérlegelni, hogy segítséget hív, vagy saját maga gondoskodik a probléma megoldásáról.
Amennyiben valaki az utóbbi mellett dönt, akkor először ajánlott ellenőrizni a pótkereket, valamint azt, hogy van-e emelő a csomagtartóban. „A kerékcserét a kézifék behúzásával és a jármű sebességbe rakásával kell kezdeni. Ezt követően lazítsuk ki a kerék csavarjait, majd emeljük meg az autót az emelő segítségével, végül pedig teljesen csavarjuk ki a csavarokat. A sérült kerék levétele után helyezzük fel a pótkereket és gondoskodjunk a csavarok megfelelő meghúzásáról” – hívta fel a figyelmet Menkó Illés. Hozzátette: a szükségpótkerékkel nem szabad 80 km/óránál nagyobb sebességgel közlekedni, hosszú távon a mankókerék nem helyettesítheti a lecserélt kereket.
A legtöbb új autóban már nem az alapfelszereltség része a szükségpótkerék, így általában valamilyen gumiabroncs javítókészlet áll rendelkezésre. Ezek használata a következő: szükség esetén csatlakoztatni kell a kompresszort a szivargyújtóhoz, majd a csatlakozó csövet rá kell helyezni a defektes kerék szelepére. Ezt követően rá kell csavarni a tömítőanyagflakont a kompresszorra, majd belepumpálni a tömítőanyagot és a levegőt az abroncsba. Miután a gumiabroncsot megfelelő nyomásra fújta fel a kompresszor, a sofőr ezzel a megoldással maximum 200 kilométert is megtehet, legfeljebb 80 km/órás sebességgel haladva. „Ezáltal könnyen eljuthat a szerelőműhelybe vagy az erre szakosodott abroncskereskedőhöz, ahol a gumiabroncsot haladéktalanul kicserélik egy újra” – emelte ki Menkó Illés.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.