2024.11.23, 07:10
Mit ne tegyünk csúszós úton?

Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.

Télidőben bármilyen csapadék is hullik, az út csúszni fog. Sőt néha csapadék sem kell hozzá, elég a hajnalban lecsapódó pára felfagyása, vagy olvadékvíz is. Tehát erősen időszerű átvenni, hogy mit nem teszünk autóvezetőként a csúszós utakon!

Ne induljunk nagy gázzal! – kis gázadással, kézi váltós autóval finom kuplungolással, akár kettes-sebességi fokozatban, automatával, ha szükséges téli állásban indulunk. A lényeg ezzel, hogy elkerüljük, hogy elkaparjon a kerék. Ha elkapar az azt jelenti, hogy megszűnt a tapadás a gumiabroncs futófelülete és az útfelület között: tehát az autó nem tud elindulni, illetve hosszabb idő szükséges neki az induláshoz.

Menetben kerüljük a hirtelen terhelésváltásokat! – a nagy gázadással való gyorsítást, a hirtelen kormánymozdulatokat, a dinamikus fékezést. Az ilyen tettek az abroncsok tapadásvesztését okozhatják, a kocsi letérhet a kívánt haladási irányról, annak minden lehetséges mellékhatásával, mint lehaladás az útról, megpördülés.

Ne lépjük át az adott helyzet által megengedett sebességhatárokat! – ez így varázslatosan hangzik, azonban csúszós úton az autó jelzi, ha sok neki a sebesség. Nem könnyű tudományosan elmondani, de, ha túl gyorsan hajtunk a csúszós úton: akkor a hátsókerékhajtásúak „beriszálnak”, azaz megpróbál kitörni a kocsi hátulja, ahogy veszti a tapadást a hátsó hajtott kerékpár, ezt finoman, ritmusos jobbra-balra mozgással kezdi (ilyenkor lehet egy kövér gázadással azonnal megpördülni, vagy keresztbe fordulni!). Ilyen esetben finoman el kell venni a gázt – hirtelen gázelvételre is megpördülhet a kocsi a hirtelen motorfékhatás miatt. A fronthajtásosok – keressünk egy jó szót -, „felúsznak”, kicsit kígyózó mozgásba kezdenek, ahogy veszti a tapadását a hajtott-, és egyben kormányzott kerék, és ezt leköveti a hátsó tengely – szintén a sebesség mérséklése finom gázpedálkezeléssel a menekülés a helyzetből. Az összkerékhajtásúak kevésbé előzékenyek a vezetővel szemben, biztonságérzetet is adnak, mert tovább maradnak iránytartóak, de ha vesztik a tapadást, az gyorsabban következik be: észnél kell lenni velük, az iránytartás csökkenése a figyelmeztető jelük.

Ne pánikfékezzünk! – a pánikfékezés nem azonos a vészfékezéssel. Vannak közlekedési szituációk, amelyek okkal vagy ok nélkül megijeszthetik a vezetőt, aki úgy érzi az adott pillanatban, hogy csak a fékezés a megoldás. Ez történhet egyrésztvevős eseményként is, például útkanyar előtt csökkentené a haladási sebességet, akár városi környezetben. Mikor a fékezés hatására a kerekek blokkolnának (vagy éppen blokkolnak, bár már kevés a forgalomban a blokkolásgátló nélküli autó), tehát elvesztik a tapadásukat, akkor a lassulás intenzitása csökken – blokkolásgátlós autóban észervenni ezt a pedál pulzálásáról, illetve a kocsi által kiadott hangok okán. Ekkor a sofőrök nagy része még jobban tapossa a féket, de ettől nem tér vissza a tapadás, a kerekek még inkább blokkolnának, vagy maradnak csúszásban, ezzel az irányíthatóságot is csökkentve, vagy lehetetlenné téve. Az ellenkezőjét kell cselekedni, hogy a sofőr a helyzet ura maradhasson: tehát csökkenteni kell a fékerőt. Nem abbahagyni a fékezést, hanem feljebb engedni a pedált, hogy a blokkolási hajlam csökkenjen, a gumi újra tapadhasson, és így az autó lassuljon, kormányozható legyen, vagy, ha szükséges, meg tudjon állni. Ügyes, tapadási szinten tartott vészfékezéssel rövidebb úton megáll az autó, mint padlófékes, kitartott pánikfékezéssel.

Jégbordás úton ne előzzünk! – ha nem muszáj, de akkor is kellő óvatossággal. Az előzés természetes velejárója a gyorsítás, hiszen nagyobb sebességgel lehet megelőzni egy másik járművet, valamint veszélyes manőverként jó mielőbb befejezni az előzést, ennek pedig előfeltétele a pozitív sebességkülönbség. Az úton képződő jégborda pedig egy alattomos jelenség, mert megvezeti a kereket: ha ezt megteszi, akkor megpördülés az eredménye, ráadásul egy eleve veszélyes manőver végrehajtása közben. Ha mégis úgy hozza a forgalmi szituáció, hogy szükséges az előzés jégbordás úton, akkor jóval nagyobb biztonsági térköz szükséges (ne jöjjön szemből senki), mert több időt kell szánni a manőverre. A képződött jégbordákon át kell „oldalazni”, tehát igen kis kormányszöggel váltani sávot „átlépkedve” a jégbordán (tehát amint átjutott a bal oldali két kerék a jégbordán kicsit visszavenni a kormányállást, meggyőződni, hogy irányban maradt a kocsi, majd folytatni az oldalazást). A gyorsítás nem lehet intenzív, mert mint fent írtuk, nem padlózunk csúszós úton, mert tapadásvesztés lehet belőle. A saját forgalmi sávba való visszatérésnél ugyanígy „oldalazva” kell megoldani. Így leírva is hosszú, és a valóságban is jóval több időt igényel a művelet, mint egy száraz úti előzés, ezért kell az üres szembejövő sáv.

 

Tanácsainknál kérjük vegyék figyelembe, hogy minden közlekedési szituáció más és más. A fenti tanácsok is akkor érvényesek, ha nem történnek extrém forgalmi helyzetek, amelyek felülírhatják a tanácsokat, mert éppen balesetet kell elkerülni, életvédelmi helyzet adódik. Mindemellett, ha a fenti gyakorlatok rutinszerűen működnek, akkor a vészhelyzetek eredményes megoldásában is segítenek. A biztonságos közlekedés egyik alapvető kulcsa a vezetői tudás: minél nagyobb a tudás, annál bonyolultabb és nehezebb forgalmi helyzeteket képes megoldani a sofőr. Ne szégyelljenek a környezetükben lévő, elismerten jó autóvezetőktől tanácsot kérni, valamint csak az autóvezetés gyakorlásáért, a jobb rutin megszerzéséért, vagy a szunnyadó tudás felfrissítéséért kimenni autózni.

 

Ónos Eső Gádoroson
Egyik kedvenc MTI téli fotónk: Gádoroson, az ónos eső után készült utcakép

Ha síszezon, akkor tetőbox

13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.

...
2024.12.11. 08:14

Ha síszezon, akkor tetőbox

13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.

A nyestek kedvenc játszótere

Nehéz megmagyarázni miért érzik jól magukat az autókban, autókon a nyestek, de vélhetően ez a helyzet, különben nem tevékenykednének bennük, rajtuk, sokszor károkat okozva.

...
2024.12.09. 08:22

A nyestek kedvenc játszótere

Nehéz megmagyarázni miért érzik jól magukat az autókban, autókon a nyestek, de vélhetően ez a helyzet, különben nem tevékenykednének bennük, rajtuk, sokszor károkat okozva.

Ködös, nedves időt jósolnak a következő napokra!

A tartós ködös időben nagymértékű a csapadék lecsapódása az útfelületekre. Ezért ezek nyálkássá, erősen csúszóssá válnak, jobban, mint az esős felület, mivel most a fagypont körüli hőmérsékletben megindul a jegesedés!

...
2024.12.06. 07:45

Ködös, nedves időt jósolnak a következő napokra!

A tartós ködös időben nagymértékű a csapadék lecsapódása az útfelületekre. Ezért ezek nyálkássá, erősen csúszóssá válnak, jobban, mint az esős felület, mivel most a fagypont körüli hőmérsékletben megindul a jegesedés!

Elő a jégkaparókkal!

Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!

...
2024.12.02. 06:05

Elő a jégkaparókkal!

Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!

Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?

Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?

...
2024.11.30. 06:15

Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?

Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?

Mire számítsunk a gumisnál?

Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.

...
2024.11.27. 11:10

Mire számítsunk a gumisnál?

Szerelési árak, gumiabroncs árak, mitől lehet olcsóbb, mitől drágább a téligumira való átállás.

Legyen tele az ablakmosótartály!

A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

...
2024.11.27. 05:14

Legyen tele az ablakmosótartály!

A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!

Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.

...
2024.11.26. 13:20

Most már tényleg jöjjön a téligumicsere!

Vasárnap már december, jövő pénteken jön a Mikulás, várhatóan tartósan hideg idő lesz, ködös, nedves reggelekkel, nem mindegy milyen gumikon jár az autós.