2024.06.16, 19:15
Itt az ideje a légkondicionálók karbantartásának

A kánikula szezon előtt még időben meg lehet látogatni egy szakműhelyt a légkondicionáló karbantartása és tisztítása miatt. Jobban és szagtalanul fog működni!

Még újszerű autók esetén sem szabad elhanyagolni a légkondicionáló karbantartását. Az ok egyszerű: a berendezés utastéri hőcserélőjén, amely üzem közben hideg, lecsapódik a pára. Az így képződött víz részben kicsurog, valamennyi pedig ott marad a hőcserélőn. Ez, a kondi (és az autó) leállításakor ismét elpárolog, egy nedves közeget hozva létre a szellőzőrendszer érintett szakaszán. Ez a nedves felület megköti a levegőben lévő porszemcséket, így kialakul egy olyan réteg, amelyben a baktériumok is jól érzik magukat.

Auto Legkondicionalo Javitas 4
Ez a pollenszűrő csereérett. A szervizek sokkal rosszabb állapotúakba is belefutnak

Ezért kell évente legalább egyszer fertőtlenítő kezeléssel kitisztíttatni, vagy házilag alkalmazható eszközzel kitisztítani a kocsik szellőzőrendszerét. És ezért fontos a rendszeres pollenszűrő-csere is, mert az eltömődött szűrő egyrészt gátolja a légcserét, másrészt utat engedhet a koszos levegőnek. Ha más nem, akkor a légkondicionálóból bekapcsoláskor érkező poshadt szag jelzi, hogy ideje tisztítani a rendszert!

Auto Legkondicionalo Javitas 6
Gőzös szellőzőrendszer átfuvatás

A tisztításra többféle módszert dolgoztak ki, és mind elsősorban a fertőtlenítésre épít. A szervizekben rendszerint egy csőrös spray-t használnak, amelynek a hosszú, a szórófejre csatlakoztatható csövét bedugják a szellőzőrostélyon, és kifelé húzva fújják ki a flakon tartalmát: ami tisztít és fertőtlenít. Nagyon jó módszer a gőzmosással foglalkozó autómosóké: ők a gőzfejlesztő készülékükből a nagynyomású gőzt fújják be a szellőzőrendszer rostélyán (előtte a szellőzőn nyitni kell minden csatornát). A gőz fertőtlenít és ki is fúvatja a lerakódásokat.

Auto Legkondicionalo Javitas 5
Fertőtlenítő spray autóba: illatos is

Otthoni megoldásként kaphatók fertőtlenítő spray-k, amelyeket járó motorú, maximumra kapcsolt légkondicionáló mellett, belső keringetésre zárt szellőzőrendszerű autó utasterébe kell használni. A spray-t le kell tenni például a könyöklőre, és kifújja magából a hatóanyagot, amit a kocsi rendszere átkeringet (csukott ajtók-ablakok mellett). A gyártótól függő hatóideig kell járatni így az autót, majd az idő leteltével alaposan kiszellőztetni az utasteret. Gyors, költséghatékony módszer.

Azonban vannak olyan elhanyagolt kocsik, amelyeknél ezek a módszerek nem segítenek. A hőcserélőn olyan szinten rakódhat le a fent említett módon kialakuló kosz, hogy egy mohaszerű penészes réteg alakul ki. Ezt csak a szellőzőrendszer megbontásával, a hőcserélő kiszerelésével lehet eltávolítani: ehhez bizony klímás szakember kell. És akkor is szakműhelybe kell vinni az autót, ha a légkondi nem hűt rendesen, vagy teljesen feladta a harcot.

Auto Legkondicionalo Javitas 7
A szárítószűrő és ami kijön belőle

Mivel a klímaberendezések nagy nyomáson működnek és gázt keringetnek, minimális gázveszteséggel a kocsi öt éves korától lehet számolni. Egyrészt a természetes veszteség miatt, később pedig az öregedő csövek porózussá válnak, a csatlakozások ereszteni kezdenek. Ezt nevezhetjük normális anyagfáradásos jelenségnek. Szerencsés esetben a klímagáz lefejtése és a rendszer újratöltése megoldja a problémát. A napi gyakorlat szerint az évi egy újratöltés belefér.

Auto Legkondicionalo Javitas 2
Kirepedt klímacső: azonnal érezni az ilyen hibát, a kondi nem működik

Ennél gyorsabb gázvesztés esetén azonban már érdemes megkerestetni a hiba okát. Rendszerint a csövek, csatlakozók a hibásak. A hőcserélők is lehetnek rosszak, ez kissé drágább javítást jelent. Súlyosabb esetben lehet kompresszor hiba, kompresszor tengelykapcsoló hiba. Kevesen cseréltetik a légkondicionáló rendszerben lévő szárítószűrőt, pedig ha ez tönkremegy, rossz esetben kiszabadulnak belőle a kis szilikongolyócskák, amelyek dugulásokat okoznak a rendszerben, ami csak teljes szétszereléssel és aprólékos tisztítással orvosolható.

Auto Legkondicionalo Javitas 1
Külső sérülés miatti lyuk a hőcserélőn

 

 

Szélvédőcserénél fontos utómunka

A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

...
2025.03.10. 07:01

Szélvédőcserénél fontos utómunka

A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki

Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

...
2025.03.02. 07:29

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki

Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

Amikor már a vizsgán is bukik

A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.

...
2025.02.24. 06:13

Amikor már a vizsgán is bukik

A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.

10 javaslat üzemanyag spórolásra

Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.

...
2025.02.20. 06:23

10 javaslat üzemanyag spórolásra

Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.

10 dolog, amit ne tegyünk ködben

Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

...
2025.02.14. 06:28

10 dolog, amit ne tegyünk ködben

Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

Legyen tele az ablakmosótartály!

A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

...
2025.02.11. 05:14

Legyen tele az ablakmosótartály!

A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

Kinek jó a defektmentes abroncs?

Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

...
2025.02.06. 09:29

Kinek jó a defektmentes abroncs?

Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

Autós rezsicsökkentés

A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

...
2025.01.29. 07:42

Autós rezsicsökkentés

A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.