Az elmúlt napokban több olyan bajba jutott személyről hallhattunk, akik szabálytalanul tartózkodtak a befagyott hazai vizeken és beszakadt alattuk a jég. A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Sajószentpéteren, a Sajó folyóban, január 08-án egy 7 éves gyermek vesztette életét, aki alatt a részben befagyott folyó jege nyílt meg. Ugyancsak a napokban a Velencei tó vékony jege szakadt be egy ott tartózkodó alatt. Bár utóbbi személy szerencsésebben járt, hiszen egy közelben tartózkodó férfinak – aki ezzel saját életét veszélyeztette – sikerült őt kimentenie.
Az új év első heteit a kemény hideg jellemzi. Január elején beköszöntöttek a kemény mínuszok, az ország területének gyakorlatilag egészén nappal sem emelkedik a hőmérő higanyszála 0 °C fölé, míg az éjszakai és hajnali hideg évtizedes rekordokat döntött. Az állóvizeink felszínét néhány hete jég fedi, a kisebb folyók felszíne is jeges, de még a legnagyobb hazai folyamokon is zajlik a jég.
A jég látványa csábítólag hat a természetben tartózkodókra, ugyanakkor az eddig képződött jégréteg nem biztos, hogy mindenhol alkalmas a biztonságos sétára, vagy sportolásra.
A jégen tartózkodás alapvető feltétele, hogy ismerjük a kapcsolódó jogszabályi rendelkezéseket, és mielőtt jégre lépünk, győződjünk meg arról, hogy biztonságos-e a terület. A hazai jogrendben a jégen tartózkodás is szabályozott tevékenység, melynek rendelkezéseit a szabad vízen való tartózkodás alapvető szabályairól szóló 46/2001. (XII. 27.) BM rendeletben találjuk meg, az alábbiak szerint:
„5. § (1) A szabad vizek jegén tartózkodni azokon a helyeken szabad, amelyek nem esnek tiltó rendelkezés alá.
(2) A szabad vizek jegén tartózkodni csak akkor szabad, ha a jég kellő szilárdságú, nem olvad, illetve nem mozog.
(3) Tilos a szabad vizek jegén tartózkodni:
a) éjszaka és korlátozott látási viszonyok között;
b) járművel, a biztonságos munkavégzés kivételével;
c) kikötők és veszteglőhelyek területén;
d) folyóvizeken és azok mellékágain.
(4) A (2) és (3) bekezdésben meghatározott feltételek és tilalmak nem vonatkoznak a folyókon kialakult jégtorlaszok megbontását – jégkár megelőzése vagy elhárítása céljából – végző szakszemélyzet tevékenységére.
6. § (1) Aki jégen jégkitermelést folytat, vagy a halak oxigén ellátását biztosító,
1 négyzetméternél nagyobb léket vág, köteles a jégmentessé vált területet 1 méteres magasságban elhelyezett, legalább 10-10 centiméter széles, piros-fehér csíkozású korláttal ellátni. A kihelyező a jégmentessé vált területet jelző eszközöket köteles eltávolítani a figyelmeztető jelzés elhelyezésére okot adó körülmény megszűnésekor.
(2) Aki a jégen 1 négyzetméternél kisebb léket vág, köteles a jégmentessé vált területet legalább 50 méterről jól felismerhető módon megjelölni, amelyhez a vízparton található természetes anyagokat (pl. nád, sáskéve, száraz ágak) is fel lehet használni.
(3) Jégkitermelés vagy más jégen történő munkavégzés esetén a munkáltató köteles figyelőszolgálatot szervezni és mentő eszközöket biztosítani.
Fenti előírások alapján ott lehet a szabad vizek jegén tartózkodni, ahol ez nem tilalmazott!
Néhány szempont, amire fontos odafigyelni a befagyott vízterületen való tartózkodáskor:
Mindig tudjon rólunk valaki: hová megyünk, kivel, mikor, meddig.
Mindig legyen nálunk mobiltelefon, feltöltött akkumulátorral, lehetőleg vízhatlan tokban.
Jégre lépés előtt mindenekelőtt legyünk nagyon körültekintőek és mérjük fel a terület adottságait, még kijelölt területen is. Általánosságban elmondható, hogy ahol a fürdés tilos, ott a korcsolyázás is az (kikötők, zsilipek, hidak környezete; üzemi területek stb.).
A jég felülete legyen összefüggő, sima felület, ne legyenek benne repedések, törések. A jég vastagsága legalább 12 cm legyen. A jég alatti vízmélység lehetőleg ne haladja meg a 120 cm-t.
Jelentős veszélyforrások a víz alatti áramlatok, ugyanis a jégen beszakadt és vízbe merült személyt a jégtábla alá sodorhatja.
Változó vízszintű vízterületeknél figyelembe kell venni, hogy a vízszint csökkenése esetén légréteg alakulhat ki a jég alatt, így az saját súlyától is meghajlik, kisebb terhelés hatására is könnyebben berepedhet, beszakadhat.
Nagyobb jégfelületen veszélyeket rejthet a friss havazás, mert a jég tényleges állapotát nem lehet időben felismerni.
Ha korcsolyázási szándékkal megyünk a jégre, vegyük figyelembe, hogy a korcsolya éle rendkívül kis felületre koncentrálja a viselője testsúlyát. A jeget így akár 30x nagyobb felületi nyomással terheljük, mintha cipőben lennénk. Ennek kapcsán néhány adat:
40 kg-os gyerek cipőben: 0,16 kg/cm²
40 kg-os gyerek korcsolyával: 5 kg/cm²
A szabad víz jegére gépjárművel ráhajtani tilos, emellett a hazai vizeken jellemzően nem alakulnak ki olyan vastagságú jégrétegek, melyek pl. egy gépkocsi súlyát elbírnák.
Egy kis vízmélységű vízterületen – a part közvetlen közelében, ahol a víz akár a mederig le tud fagyni – kisebb a beszakadás kockázata. A sekélyvizű strandok területe alkalmas lehet a sportolásra, pálya kijelölésére.
Jégre egyedül ne menjünk, javasolt csoportosan, de lehetőleg a csoport tagjai se egymáshoz közeli helyen tartózkodjanak. Léknél való horgásztatkor, amennyiben a horgász egyedül tartózkodik a jégen, javasolt pl., hogy egy kötél egyik végéhez saját magát rögzítse, másik végét pedig egy partmenti tárgyhoz (pl. fához), mert így ha baj történik, a kötéllel saját magát tudja partra segíteni.
Ne távolodjunk el túlságosan a parttól, maradjunk partközelben. Köd esetén tájékozódni is nehezebb, mely nagy kiterjedésű tavak jegén jelenthet komoly problémát.
Baj esetére legyen kéznél olyan eszköz, amivel segítséget tudunk nyújtani (pl. kötél, szánkó, hosszabb faág). A parton a gépkocsinkban lehetőleg legyen kéznél pokróc (esetleg izolációs fólia), váltó ruha.
Jégről mentés esetén fokozott óvatossággal közelítsük meg a beszakadás helyszínét. A további beszakadás megelőzése érdekében igyekezzünk minél nagyobb felületen elosztani a jég terhelését a beszakadás környezetében: feküdjünk hasra a jégen és kúszva közelítsük meg a beszakadt részt, vagy használjunk pallót, szélesebb deszkát. Próbáljunk meg a bajba jutottnak biztonságos távolságból, kötéllel vagy hosszú faággal segíteni.
Veszély esetén a hason kúszással a parti biztonságos részekre is eljuthatunk, megelőzve beszakadásunkat.
Mindig öltözködjünk rétegesen, és ügyeljünk a fokozott táplálék és folyadék bevitelre.
Óvva intünk mindenkit, hogy kövesse a legendás hírű Schirilla György valamint ifj. Schirilla példáját és megpróbálja átúszni a Dunát, vagy bármelyik vízfolyásunkat, állóvizünket. Ezeknek a közismert embereknek a szabad vizekben történő úszása vízi rendezvénynek minősül, melyet a vízi rendészeti szervek engedélyeznek szigorú feltételek előírásával.
Minden esetben az emberi élet, az egészség elsődlegessége a szempont, és ezeket figyelembe véve kerülnek meghatározásra azok a szigorú feltételek, amelyek betartása mellett engedélyezik ezeket a még sportembereknek is igen nagy fizikai és egészségi terhet jelentő tevékenységeket. Ahhoz, hogy ezek a sportolók az ilyen téli úszásokat végre tudják hajtani, komoly, intenzív, speciális felkészülés szükséges, melyet szigorú orvosi felügyelet mellett hajtanak végre.
Kihűlés jeges vízben
Jeges vízben a kihűlés drasztikus gyorsasággal zajlik le, ezért a túlélési idő jelentősen lecsökken, mindössze néhány perc!
Kihűlés kezdete: 1-2 perc
Eszméletvesztés: 10 percen belül
Halál: 15 perctől
Fenti időadatokból látszik, hogy baleset esetén még a leggyorsabb mentőegységeknek is kevés az esélye arra, hogy időben megérkezzenek. Ezért jégbeszakadásos baleseteknél nagyon fontos az azonnali segélyhívás. Javasolt a Rendőrségen kívül a Tűzoltóság mielőbbi értesítése is, mivel sok esetben ők rendelkeznek a mentéshez szükséges felszereléssel, tapasztalattal, gyakorlattal.
Ha egyedül kell segítséget nyújtanunk és a beszakadt személyt nem tudjuk 1-2 percen belül kimenteni, akkor törekedjünk az érintett lehetséges rögzítésére, biztosítsuk a bajba jutottat elmerülés ellen és hívjunk segítséget.
Készüljünk fel arra, hogy a személy kiemelése után újraélesztésre lehet szükség. Az úgynevezett „búvárreflex” és a jeges víz életfunkciókat lelassító hatása miatt fennáll a sikeres újraélesztés lehetősége. Ne feledjük, hogy gyerekeknél 1 órán belül még jók az esélyek!
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.