Talán nincs olyan autós, aki rendszeresen használja a kocsiját és még ne kapott volna defektet. Mindenképp bosszúság, ráadásul költeni is kell a javításra. Szerencsés esetben a gumi javítható, megnéztük mikor és miképp.
A defektet okozó abroncs sérüléseket kategórizálhatjuk a javítható és a javíthatatlan kategóriába. Illetve ma már az autógumikat is lehet így osztályozni, mert egyes nagy teljesítményű, magas sebességindexű típusok defekt utáni javítása tilos. Mert lehet, hogy 130 km/óra sebességgel haladva vidáman szolgálnának javítva, viszont 200 km/óra sebességű száguldáskor feladnák a harcot, ami rendkívül balesetveszélyes szituációt szül.
Visszatérve az „átlagos” képességű abroncsokhoz az alaptézis, hogy a futófelület sérülései javíthatók, a menet közben folyamatosan komoly alakváltozást elszenvedő oldalfalak viszont nem. Azonban a futófelületnek a két szélső mintasorán esett sérülés javítását rendszerint elutasítják a gumisok, és joggal, hiszen közel van az odalfal, a sérült karkaszből a szálszakadás felfuthat az oldalfalra, amely szintén balesetveszélyessé teszi a javított gumiabroncsot.
Javítás tekintetében a sérülés jellege és mérete is számít, így a futófelületen is csak az 5-7 mm-nél nem nagyobb, szúrt jellegű lyukak javíthatók. A nagyobb vágások, hasadások a nem javítható kategóriába sorolódnak. Ha mindezek után a gumis szakműhelyben javíthatónak ítélik az abroncsot, akkor örülhetünk. A gumisok előbb mindig megkeresik a sérülés helyét, ez egyszerűbb, ha a sérülést okozó tárgy (csavar, szög) benne marad a gumiban. Ha nem látható, akkor vízbemertéssel, a sérülésből gyöngyöző levegőbuborékok mutatják meg a lyuk helyét.
Ha már megvan a sérülés, és még benne van az azt okozó tárgy, előbb eltávolítják. Ezután egy dörzsárral szabályossá és érdessé teszik a sérülést. Majd a sérülésnél a gumiabroncs belső felületét is megérdesítik, hogy a defektjavító gombának a talpa jobban megtapadjon. Ha az előkészítés megvan, akkor áthúzzák a sérülésen a gombát. A talprészét görgős eszközzel alaposan rádolgozzák a gumi belső felületére. A futófelületből kilógó javítószárfelesleget levágják.
Ekkor a gumi visszaszerelhető a felnire, a kerék pedig felfújás után az autóra. A javítás átlagos ára 6000-14 000 Ft, gumimérettől és gumisműhelytől függően.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Rémtörténetek a műhelyből
Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.
Rémtörténetek a műhelyből
Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Megelőzhető lerobbanások
Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.
Megelőzhető lerobbanások
Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.
Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.
Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
Gyermekülések biztonságos használata
A gyermek biztonsági rendszerek, gyermekülések, babahordozók, ülésmagasítók annyiféle kivitelben készülnek, hogy a köztük való eligazodás figyelmet igényel. Összegyűjtöttük mik azok az alapvető ismérvek, amelyek alapján kiválasztható a gyermek korának, és az autó típusának is megfelelő, legnagyobb biztonságot nyújtó gyerekülések.
Gyermekülések biztonságos használata
A gyermek biztonsági rendszerek, gyermekülések, babahordozók, ülésmagasítók annyiféle kivitelben készülnek, hogy a köztük való eligazodás figyelmet igényel. Összegyűjtöttük mik azok az alapvető ismérvek, amelyek alapján kiválasztható a gyermek korának, és az autó típusának is megfelelő, legnagyobb biztonságot nyújtó gyerekülések.