Defektjavítás – bármikor szükség lehet rá

2020.09.09. 05:57

Talán nincs olyan autós, aki rendszeresen használja a kocsiját és még ne kapott volna defektet. Mindenképp bosszúság, ráadásul költeni is kell a javításra. Szerencsés esetben a gumi javítható, megnéztük mikor és miképp.

A defektet okozó abroncs sérüléseket kategórizálhatjuk a javítható és a javíthatatlan kategóriába. Illetve ma már az autógumikat is lehet így osztályozni, mert egyes nagy teljesítményű, magas sebességindexű típusok defekt utáni javítása tilos. Mert lehet, hogy 140 km/h sebességgel haladva vidáman szolgálnának javítva, viszont 240 km/h sebességű száguldáskor feladnák a harcot, ami rendkívül balesetveszélyes szituációt szül.

Defekt2
Fémszög okozta gumisérülés, az bizony ereszt

Visszatérve az „átlagos” képességű abroncsokhoz az alaptézis, hogy a futófelület sérülései javíthatók, a menet közben folyamatosan komoly alakváltozást elszenvedő oldalfalak viszont nem. Azonban a futófelületnek a két szélső mintasorán esett sérülés javítását rendszerint elutasítják a gumisok, és joggal, hiszen közel van az odalfal, a sérült karkaszből a szálszakadás felfuthat az oldalfalra, amely szintán balesetveszélyessé teszi a javított gumiabroncsot.

Defektszogki
Az eltávolított szög, ami a gumidefektet okozta

Javítás tekintetében a sérülés jellege és mérete is számít, így a futófelületen is csak az 5-7 mm-nél nem nagyobb, szúrt jellegű lyukak javíthatók. A nagyobb vágások, hasadások a nem javítható kategóriába sorolódnak. Ha mindezek után a gumis szakműhelyben javíthatónak ítélik az abroncsot, akkor örülhetünk. A gumisok előbb mindig megkeresik a sérülés helyét, ez egyszerűbb, ha a sérülést okozó tárgy (csavar, szög) benne marad a gumiban. Ha nem látható, akkor vízbemertéssel, a sérülésből gyöngyöző levegőbuborékok mutatják meg a lyuk helyét.

Lyuk Tagit
A lyuk tágítása, tisztítása

Ha már megvan a sérülés, és még benne van az azt okozó tárgy, előbb eltávolítják. Ezután egy dörzsárral szabályossá és érdessé teszik a sérülést. Majd a sérülésnél a gumiabroncs belső felületét is megérdesítik, hogy a defektjavító gombának a talpa jobban megtapadjon. Ha az előkészítés megvan, akkor áthúzzák a sérülésen a gombát. A talprészét görgős eszközzel alaposan rádolgozzák a gumi belső felületére. A futófelületből kilógó javítószárfelesleget levágják.

Swfwkr Erdesit
Az abroncs belső felületének az érdesítése a javítás helyén

Ekkor a gumi visszaszerelhető a felnire, a kerék pedig felfújás után az autóra. A javítás átlagos ára 2000-6000 Ft, gumimérettől és gumisműhelytől függően.

Gomba
A defektjavító gomba

 

Img 1909 Resize
Az abroncs belső felületénél a gomba fejének feldolgozása görgővel

 

Gomba Athuz
Az áthúzott javítószár

 

Gomba Levag
A fölösleg levágása. Szerelhető a javított gumiabroncs

Legfrissebbek