A dízelautók másféle használati és karbantartási eljárásokat kívánnak, mint a benzines társaik.
A fejlődő dízeltechnika a korábban viszonylag igénytelennek tartott gépet kényes motorrá tette. Ennek oka egyrészt a befecskendezőrendszerek üzemi nyomásának folyamatos emelése, ami miatt sokkal pontosabb illesztésű alkatrészeket kezdtek alkalmazni az üzemanyagellátó rendszerben. A kényesség-faktor emelésének másik tényezője a kipufogógáz utánkezelő rendszerek alkalmazása, valamint a károsanyagkibocsátás csökkentését célzó alkatrészek rendszerbe iktatása.
Az üzemanyagrendszer oldali fejlesztések miatt sokkal kényesebb lett a dízelmotor egyrészt az üzemanyag minőségre-, és tisztaságra, másrészt az alkatrészek kopására. Emiatt kiemelt figyelemmel kell lenni a jó minőségű üzemanyag használatára, de amellett is rendszeresen, a gyári előírásnak megfelelően kell cserélni az üzemanyagszűrőket. Ezek eltömődése esetén az üzemanyagrendszer nem tudja szállítani a megfelelő mennyiségű naftát az üzemeléshez, a motor gyengévé vállhat, vagy leáll (vagy eleve be se indul).
Az üzemanyagrendszer alkatrészeinek a természetes kopása is okoz hibákat. Az üzemanyagszivattyúk, a befecskendezőelemek „kotyogóssá” válása egyrészt szintén elégtelen szállítási kapacitást okoz, illetve nem megfelelő minőségű üzemanyagporlasztás is lehet az eredmény. Mindez egyrészt nehezebb indítást, kisebb teljesítményt okoz, de a korszerűbb, 2005 után gyártott modellek esetén könnyen előfordulhat, hogy ha „pisil” a befecskendező, akkor a dugattyútető megolvadhat. Ez pedig igen drága javítanivaló.
A kipufogóoldali problémák is okozhatnak üzemzavart. Legjellemzőbb a kipufogógáz visszavezető (EGR) szelep hibája. Mint a neve is mutatja, ez a szelep felelős azért, hogy vezérelt módon a kipufogógáz egy részét visszavezesse a szívócsőbe. Mivel a dízelmotorok kipufogógázának a koromtartalma magas, a normál üzem során is jelentős lerakódás képződik. Ez a koromlerakódás egyrészt akadályozhatja a szelep mozgását, ami üzemzavart okozhat, attól függően, hogy nyitott, vagy zárt, vagy részlegesen nyitott állapotában szorul meg.
A kokszosodás másik jellemző hibavonzata, hogy az EGR szelep által a szívócsőbe vezetett kipufogógázból korom rakódik le a szívócsőben is. Ez magas futásteljesítményű autóknál olyan mértékű lehet, hogy szűkíti a szívócső áteresztő keresztmetszetét, amely teljesítményromláshoz vezet, mivel nem jut elég levegőhöz a motor. Mindezen hibák elkerülése érdekében tehát nagyon kell figyelni a megfelelő üzemanyag tankolására, a rendszeres üzemanyagszűrőcserére. A koromlerakódások gyorsabban alakulnak ki a városi üzemben használt autók esetén, ezért érdemes az ilyenekkel legalább havonta egyszer egy huzamosabb autópályázást beiktatni.
Az alacsony fordulaton való terhelés is segíti a koromképződést, és bár az üzemanyagfogyasztás szempontjából előnyös az alacsonyabb fordulatok használata, a koromlerakódás szempontjából viszont hátrányos. Így a „tisztító” útszakaszon emelt fordulaton érdemes járatni az autót. 200 000 km feletti futásteljesítmény esetén előnyös egy szétszerelés, és az érintett alkatrészek fizikai módszerekkel történő koromtalanítása.
Legyen az autóban tűzoltókészülék!
A gépjárműtűz jellegzetessége, hogy váratlanul alakul ki, gyorsan teret nyer, sokszor mire kivonulnak a tűzoltók, már csak roncsot oltanak. A tűzesetek elhárításánál, a kár mérsékléséhez fontos az egyéni felkészültség.
Legyen az autóban tűzoltókészülék!
A gépjárműtűz jellegzetessége, hogy váratlanul alakul ki, gyorsan teret nyer, sokszor mire kivonulnak a tűzoltók, már csak roncsot oltanak. A tűzesetek elhárításánál, a kár mérsékléséhez fontos az egyéni felkészültség.
Az erős szél veszélyei
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.
Az erős szél veszélyei
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.
Ha elhanyagolod az autót baj lesz!
Nem kell megvárni, hogy elromoljon egy autó. A tervezett karbantartások betartásával még egy öreg autó megbízhatósága is nagyságrenddel emelhető.
Ha elhanyagolod az autót baj lesz!
Nem kell megvárni, hogy elromoljon egy autó. A tervezett karbantartások betartásával még egy öreg autó megbízhatósága is nagyságrenddel emelhető.
A legjobb kutyaszállítók
Sokan autóztatják a kutyájukat, ehhez viszont megfelelő felszerelésre van szükség, hogy az állat is biztonságban legyen.
A legjobb kutyaszállítók
Sokan autóztatják a kutyájukat, ehhez viszont megfelelő felszerelésre van szükség, hogy az állat is biztonságban legyen.
Szélvédő kőfelverődés javítása csere nélkül
Az autópályákon és az építkezések közelében a leggyakoribb, hogy kő pattan a szélvédőre és sérülést okoz rajta. Szerencsés esetben nem kell kicserélni a drága szélvédőt és javítható a hiba.
Szélvédő kőfelverődés javítása csere nélkül
Az autópályákon és az építkezések közelében a leggyakoribb, hogy kő pattan a szélvédőre és sérülést okoz rajta. Szerencsés esetben nem kell kicserélni a drága szélvédőt és javítható a hiba.
Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?
Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.
Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?
Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.
Mire figyeljünk a gépi autómosásnál?
A gépi autómosó a legegyszerűbb válasz az autó külső tisztántartására: sok helyen elérhető, gyors, és nem drága: még egy prémium program is feleannyiba kerül, mint egy alap kézimosatás. Persze lehetnek hátrányok is.
Mire figyeljünk a gépi autómosásnál?
A gépi autómosó a legegyszerűbb válasz az autó külső tisztántartására: sok helyen elérhető, gyors, és nem drága: még egy prémium program is feleannyiba kerül, mint egy alap kézimosatás. Persze lehetnek hátrányok is.
Hamarosan udvarolnak a szarvasok is
November közepéig az országutakon, különösen az erdős, ligetes szakaszokon számítani kell a szarvasok megjelenésére az úttesten.
Hamarosan udvarolnak a szarvasok is
November közepéig az országutakon, különösen az erdős, ligetes szakaszokon számítani kell a szarvasok megjelenésére az úttesten.