Az évszakkal együtt járó változások jelentős hatást gyakorolnak a közúti közlekedésre is, hiszen kedvezőtlenebbé válnak az út-, az időjárási és a látási viszonyok. Ezek a változások jelentik az őszi közlekedés speciális veszélyeit, melyekkel a biztonságunk, valamint testi épségünk és egészségünk megőrzése érdekében minden közlekedőnek tisztában kell lennie.
Fontos, hogy a járművezetők mindig az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezessék gépjárműveiket, próbáljanak meg fokozatosan alkalmazkodni a megváltozott látási és útviszonyokhoz, tekintettel az esetleges ködös, esős időjárásra. Nagyobb követési távolság tartásával megelőzhetőek az erre az időszakra leginkább jellemző balesetek. Lassabb, körültekintőbb, előrelátóbb vezetéssel meg lehet előzni a gyalogos baleseteket, még ha azt a gyalogos figyelmetlensége is váltotta ki. Ebben az időszakban fokozott figyelemmel kell lenni a „zebrák”, iskolák, buszmegállók környékén figyelmetlenül az úttestre lépő gyalogosokra.
Az ősz a levélhullás időszaka is. Az úttestre lehullott falevelek jelentős közlekedésbiztonsági kockázatot jelenthetnek, különösen akkor, ha a reggeli pára, eső, vagy más csapadék miatt azok átnedvesednek. A nedves falevelek következtében az úttest akár olyan csúszóssá is válhat, mint ha jég borítaná be. A veszély másik oldala, hogy a falevelek eltakarhatják a közúti jelzéseket, (mely a nyilvánvaló veszélyek mellett az ismeretlen helyen történő vezetést különösen megnehezíti), továbbá elfedhetik a burkolat esetleges hiányosságait, közöttük a mély kátyúkat is.
A hajnali, illetve kora reggeli fagyok is komoly veszélyt jelenhetnek, hiszen jeges foltok alakulhatnak ki az úttesten, így az óvatlan járművezetők könnyen kerülhetnek veszélyhelyzetbe. A gépjárművezetőknek ezért különös figyelmet kell fordítaniuk a tapadási viszonyok váratlan, jelentős és kedvezőtlen megváltozására, amennyiben hidakon, felüljáróban, árnyékos területeken, vagy éppen erdős útszakaszokon közlekednek.
Fontosnak tartjuk felhívni a figyelmet arra, hogy:
– Minden esetben ellenőrizze gépjárművét indulás előtt!
– Győződjön meg arról, hogy az első és hátsó fényszórók, az irányjelzők, a féklámpák és a ködlámpák tiszták és megfelelően működnek!
– Gondoskodjon a szélvédők tisztaságáról, és belső párátlanításáról (speciális kendővel, légkondicionáló használatával stb.)!
– Az ablaktörlő lapátokat cserélje ki, ha azok megrepedtek, vagy más okból nem képesek betölteni a funkciójukat!
– Az ablakmosó berendezés legyen mindig feltöltött állapotban!
– Ha a gumiabroncs mintázatának mélysége nem megfelelő, vagy az abroncs egyéb okból alkalmatlan a biztonságos közlekedésre, gondoskodjon a cseréjéről!
– Közlekedjen körültekintőbben, óvatosabban, tartson nagyobb követési távolságot az elöl haladó jármű mögött és tervezzen hosszabb menetidőt!
– Nedves, csapadékos úttesten számoljon a féktávolság jelentős növekedésével!
– Lakott területen kívül, éjjel, vagy korlátozott látási viszonyok esetén számítani kell fényvisszaverő mellényt nem viselő gyalogos, vagy kerékpáros közlekedésére!
– Tartsa észben, hogy az úttestre lehullott falevelek különleges közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek!
– Ködben történő vezetés esetén válasszon lassúbb haladási sebességet, nagyobb követési távolságot, tartózkodjon az előzéstől, kapcsolja be a ködfényszórót, s mellőzze a távolsági fényszórók alkalmazását. A szem pihentetése érdekében iktasson be több pihenőt.
– Minden esetben használja a biztonsági övet!
További tanácsaink a biztonságos őszi vezetéssel kapcsolatban:
Legyen mindig napszemüveg a gépjárművünkben! Õsszel a napfény a szokásosnál is ragyogóbb lehet. Az erős napfény gyakran okozhat olyan jelentős tükröződéseket, melyek korlátozhatják a látást, és jelentős zavarokat idézhetnek elő a jármű vezetésében. Ezen túl az elkövetkezendő időszakban a napfény más szögben ér minket. Különösen a napfelkeltét követő, valamint a naplemente előtti órákban – ami gyakorlatilag egybe esik a reggeli és késő délutáni csúcsforgalom idejével – számolnunk kell a szemből érő napsugarak vakító hatásával. Ez a vakító hatás esetenként olyan jelentős mértékű is lehet, hogy bizonyos közlekedési szituáció megfelelő felmérése, ezáltal körültekintő és biztonságos kezelése lehetetlenné válik. A napellenző ilyenkor nem nyújt elégséges megoldást, a napszemüveg viselése azonban csökkentheti az ilyen jellegű balesetek kialakulásának a veszélyét. A napfény vakító hatása szennyezett szélvédő esetén fokozódik, ezért fontos, hogy azok tiszta és páramentes állapotban legyenek.
Ügyeljünk a vadveszélyre! Õsszel gyakrabban következnek be vadelütések, melynek több oka is van (például a szarvasok párzási időszaka, mely szeptemberre és októberre esik, vagy a vadon élő állatok gyakoribb vonulása). Ezért óvatosabban és körültekintőbben közlekedjünk olyan útszakaszokon, ahol vadállatok megjelenésére számolnunk lehet (ezt jelzőtábla is jelzi). A fokozott óvatosság különösen hajnalban és alkonyatkor indokolt. Amennyiben haladásunk során az út környezetében vadállatot észlelünk, vagy korábban ott áthaladó állatot (pl. szarvast) láttunk, mindenképpen lassítsunk le, hiszen a vadon élő állatok általában nem egyedül, hanem csoportosan mozognak.
Balesetmentes közlekedést kíván az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság!
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Puha gumikkal veszélyes az autózás!
Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.
Puha gumikkal veszélyes az autózás!
Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.
A kátyúszezon közepén vagyunk
Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?
A kátyúszezon közepén vagyunk
Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?
Szélvédő tisztítás indulás előtt
A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.
Szélvédő tisztítás indulás előtt
A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
Mit ne tegyünk mínuszban?
Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.
Mit ne tegyünk mínuszban?
Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.