Miként lehet és szabályos biztonságosan autóztatni a gyerekeket? A legjobb gyakorlati alkalmazások, amelyek a KRESZ-szel is összhangban állnak.
Sokáig a vitatott kérdések közé tartozott, hogy négy éves korig a gyerekeket az autóban menetiránnyal megegyezően, vagy azzal ellentétesen kell elhelyezni. (A lányok általában tíz hónapos, míg a fiúk nyolc hónapos korukban érik el a 9 kg-os testsúlyt). Az európai országok közlekedési szabályozása eltér ebben a kérdésben, van ahol a 9 kg alatti gyermekek szállításakor a menetiránynak megfelelő elhelyezést várják el, és van ahol fordítva. Magyarország mindkét megoldást engedi 2010 óta, az előírás pontos szövege a cikk végén szerepel.
Svédországban jogszabály írja elő, hogy a négyéves kor alatti a gyermekeket olyan gyermekbiztonsági rendszerben kell elhelyezni, amelyben a menetiránynak háttal utaznak (szükség szerint a légzsák kikapcsolása mellett). A svédek által képviselt – szakértői vizsgálatokkal is alátámasztott – álláspont szerint közúti baleset esetén a kisgyerekek menetiránynak háttal ülve vannak a legnagyobb biztonságban, mert az ütközéskor fellépő, az emberi testet érő energiát a kisgyerekek gerince így képes a legkisebb károsodással elviselni.
Az előző évtized második felében a brit Vehicle Safety Consultancy Ltd. ugyancsak megvizsgálta a 0–4 éves gyermekek gépjárműben történő elhelyezésének kérdését. A vizsgálat tapasztalatait összegző tanulmány azt támasztotta alá, hogy ha a kisgyerek olyan gyermekbiztonsági rendszerben ül, amelyben a menetiránnyal megegyezően utazik, akkor egy esetleges közúti baleset bekövetkezésekor jelentősen nagyobb a fejet, nyakat és a mellkast érő súlyos sérülések kialakulásának a veszélye. A menetiránynak háttal történő elhelyezés nagyobb védelmet nyújt a számukra. Az előző évtized végén az Európai Bizottság – elismerve a kisgyermekek menetiránynak háttal történő szállításának nagyobb biztonságát – a rövid távú közlekedésbiztonsági feladatok közé sorolta a korábbi európai álláspont felülvizsgálatát és módosítását (Regulation 44.03).
Magyarországon a gyermekbiztonsági rendszerek használatáról szóló rendelkezés (KRESZ 48. §) 2002. január 1-jén lépett hatályba, s az eltelt bő évtizedben több módosításon esett át.
A 2010. január 1. óta hatályos szabályozás az alábbiakat írja elő:
„A gépkocsiban vagy a mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek – a testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.”
„Az első üléshez – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.
A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.”
Az előzőek alapján a hazai szabályozás bizonyos feltételekkel megteremti lehetőséget a gyermekek menetiránynak háttal történő szállítására, ugyanakkor egyéb konkrétumot nem határoz meg az életkorral kapcsolatban.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
