2020.04.01, 07:05
4 éves kor alatt menetiránynak háttal?

Miként lehet és szabályos biztonságosan autóztatni a gyerekeket? A legjobb gyakorlati alkalmazások, amelyek a KRESZ-szel is összhangban állnak.

Sokáig a vitatott kérdések közé tartozott, hogy négy éves korig a gyerekeket az autóban menetiránnyal megegyezően, vagy azzal ellentétesen kell elhelyezni. (A lányok általában tíz hónapos, míg a fiúk nyolc hónapos korukban érik el a 9 kg-os testsúlyt). Az európai országok közlekedési szabályozása eltér ebben a kérdésben, van ahol a 9 kg alatti gyermekek szállításakor a menetiránynak megfelelő elhelyezést várják el, és van ahol fordítva. Magyarország mindkét megoldást engedi 2010 óta, az előírás pontos szövege a cikk végén szerepel.

Svédországban jogszabály írja elő, hogy a négyéves kor alatti a gyermekeket olyan gyermekbiztonsági rendszerben kell elhelyezni, amelyben a menetiránynak háttal utaznak (szükség szerint a légzsák kikapcsolása mellett). A svédek által képviselt – szakértői vizsgálatokkal is alátámasztott – álláspont szerint közúti baleset esetén a kisgyerekek menetiránynak háttal ülve vannak a legnagyobb biztonságban, mert az ütközéskor fellépő, az emberi testet érő energiát a kisgyerekek gerince így képes a legkisebb károsodással elviselni.

Az előző évtized második felében a brit Vehicle Safety Consultancy Ltd. ugyancsak megvizsgálta a 0–4 éves gyermekek gépjárműben történő elhelyezésének kérdését. A vizsgálat tapasztalatait összegző tanulmány azt támasztotta alá, hogy ha a kisgyerek olyan gyermekbiztonsági rendszerben ül, amelyben a menetiránnyal megegyezően utazik, akkor egy esetleges közúti baleset bekövetkezésekor jelentősen nagyobb a fejet, nyakat és a mellkast érő súlyos sérülések kialakulásának a veszélye. A menetiránynak háttal történő elhelyezés nagyobb védelmet nyújt a számukra. Az előző évtized végén az Európai Bizottság – elismerve a kisgyermekek menetiránynak háttal történő szállításának nagyobb biztonságát – a rövid távú közlekedésbiztonsági feladatok közé sorolta a korábbi európai álláspont felülvizsgálatát és módosítását (Regulation 44.03).

Magyarországon a gyermekbiztonsági rendszerek használatáról szóló rendelkezés (KRESZ 48. §) 2002. január 1-jén lépett hatályba, s az eltelt bő évtizedben több módosításon esett át.

A 2010. január 1. óta hatályos szabályozás az alábbiakat írja elő:

„A gépkocsiban vagy a mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek – a testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.”

„Az első üléshez – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.

A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.”

Az előzőek alapján a hazai szabályozás bizonyos feltételekkel megteremti lehetőséget a gyermekek menetiránynak háttal történő szállítására, ugyanakkor egyéb konkrétumot nem határoz meg az életkorral kapcsolatban.

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

...
2025.11.02. 08:34

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2025.10.28. 06:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

...
2025.10.25. 07:23

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

...
2025.10.24. 07:14

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

...
2025.10.13. 08:31

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2025.10.10. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

...
2025.10.05. 11:38

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.

...
2025.10.01. 08:01

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.