2024.04.24, 13:58
Ha összezavar az időjárás…

Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?

Nehéz eldönteni, hogy a magyar emberek mihez értenek jobban? A focihoz, a járványokhoz, vagy a téli-nyári abroncsok cseréjéhez? Minden évben tavasszal, illetve ősszel hatalmas viták vannak arról, hogy mikor is kell gumiabroncsot cserélni, illetve egyáltalán kell-e cserélni? Van aki az első tavaszi napon már rohan is, és lecseréli a téli gumiabroncsokat nyárira, mert attól fél, hogy el fog kopni a téligumi. Pedig ennyire azért nem egyszerű, és nem ennyire kell sarkosan hozzáállni a dologhoz.

Mert mi történik egy olyan esetben, mint amit például idén is tapasztaltunk, hogy az április nyár után jött a lehűlés, és szinte nincs olyan nap, hogy ne esne valahol a hó. Hóban pedig elvileg téli gumiabroncsokra lenne szükség. Mit lehet ilyenkor tenni? Rohanni a gumishoz, és visszacserélni a nyárit télire? Mivel hazánkban nem kötelező az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata, így csak az autóson múlik, hogy kockáztat-e, hogy nyári gumikkal elindul a havas úton. Tőlünk nyugatabbra, például Németországban, Ausztriában azonban kötelező az évszaknak megfelelő gumi használata, így oda nem is érdemes elindulni nyári gumikkal – kockáztatva a büntetést. Németországban például volt olyan autópálya, amit le is kellett zárni egy időre a havazás miatt. Mindezt az április 21-i hétvégén. Amikor elvileg már tavasznak kéne lenni.

Persze erre jöhet (és jön is) a válasz kórusban, de hát anno sem volt külön nyári és téli gumi, mégis túléltük. Igen, 40 évvel ezelőtt még olyan gumikeverékeket használtak, ami hasonlított a mostani négyévszakos gumikra. Ahogy az Országos Balesetmegelőzési Bizottság podcastjében, az Útravalóban elhangzott, azóta új gumikeverékek jelentek meg – elsősorban közlekedésbiztonsági szempontból. Musztrai Ferenc, a Continental Hungaria Kft. közlekedésbiztonsági fejlesztési területének marketingvezetője elmondta, hogy ha nem megfelelő a gumikeverék, akkor nem lesz lágy, nem lesz megfelelő a tapadás. Hozzátette, hogy amennyiben nem az évszaknak megfelelő abroncsot használjuk, akkor az megkeményedik és balesetveszélyes lesz. Például a téli gumiabroncsot, ha valaki nyáron használja, akkor az jobban kopik, és lényegesen hosszabb a fékút is.

Egyszerűen tudomásul kell venni, hogy más feladata van egy téliguminak, mint egy nyárinak. De megnyugtatott mindenkit, hogy ha valaki 18-20 fokos időben még téli gumiabroncsokat használ, nem kockáztat semmit. Mivel az aszfalt hőmérséklete ennél kevesebb. Tehát ha valaki április közepén, vagy végén látogat el egy gumis műhelybe, nem rontott el semmit, a téli gumiabroncsai nem fognak elkopni. Ha már érintőlegesen szó volt a négyévszakos gumikról, kicsit beszéljünk erről is. A szakemberek egyre többször találkoznak a kérdéssel, hogy kinek érdemes négyévszakos gumit vásárolni? A válasz egyszerűbb, mint gondolnánk. Azoknak, akik évi 10 ezer kilométernél nem autóznak többet, és azt is nagyvárosban például, ahol esetleg télen is elvileg hamar letakarítják az utakat. Eleve a gumiabroncs nincs akkora terhelésnek kitéve.

Az is praktikus megoldás, és ezt ajánlja Musztrai Ferenc is, ha a szakműhelyekben tudnak abban segíteni, hogy kinek, milyen gumiabroncsra van szüksége. Egy nagyobb teljesítményű autónál ajánlott a szezonális abroncs. Erősített oldalfalú abroncs pedig az elektromos autókra ajánlott. Egy dologra azonban még nagyon nagy szükség van. Egy olyan sofőrre, aki tisztában van a képességeivel.

 

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

...
2025.11.02. 08:34

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2025.10.28. 06:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

...
2025.10.25. 07:23

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

...
2025.10.24. 07:14

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

...
2025.10.13. 08:31

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2025.10.10. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

...
2025.10.05. 11:38

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.

...
2025.10.01. 08:01

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.