2024.09.28, 11:47
Komoly a gond az M30-as autópályánál

Kivitelezési hibákra utaló problémák merültek fel az M30-as autópályánál. A kivitelező jótállás keretében fogja kijavítani a hibákat.

Részletes talajtani vizsgálatokkal tárták fel az M30 autópálya megsüllyedésének az okait, és komoly problémákat találtak. A helyreállítás utáni tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása további 10-11 hónapot is igénybe vehet, a munkákat a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell elvégeznie. Az M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti közötti szakaszán a tervezési és kivitelezési munkát – a STRABAG Építő Kft. és a STRABAG AG alkotta – STR M30 Konzorcium végezte, a forgalomba helyezésre 2021. októberében került sor. Az autópályaszakasz üzemeltetője, az MKIF Zrt. változó nagyságú és intenzitású burkolatrepedéseket, süllyedéseket jelentett a jobb pályán, valamint a bal pályán a két belső sávban, amely miatt lezárást eredményező jótállási hibabejelentésre, majd 2024. február 17-én a Miskolc és Szikszó közötti szakasz teljes szélességében történő lezárására került sor.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium arra utasította a kivitelezőt, hogy tárja fel a hiba keletkezésének okát, adjon javaslatot a hiba helyreállítására és a műszakilag szükséges legrövidebb időn belül végezze azt el. A kivitelező az elmúlt időszakban részletes helyszíni (geodéziai, geoelektromos, nagymélységű talajfúrás, vízszintfigyelés) vizsgálatokkal, mérésekkel tárta fel a feltételezetten rétegvizek megjelenése okozta felszín alatti állapotot, illetve a tervezés során általa nem várt altalajmozgásokat. Ezek alapján megállapítható, hogy az érintett területen lévő altalaj felső részét 10-30 m vastag, mind helyszínrajzilag, mind a mélység tekintetében változékony telítettségű áthalmozott, mérsékelt nyírószilárdságú, összenyomható talajrétegek alkotják, amelyben a víz megjelenése és mozgása kiszámíthatatlan. Ez eredményezte, hogy a talajszerkezet instabillá vált.

A kivitelező javaslata szerint a töltést a jobb pálya alatt a teljes szakaszon és teljes magasságban, továbbá a bal pálya alatti szakaszon a károsodott mélységig, de legalább az úttükör szintje alatti 4 méteres vastagságig el kell bontani. A különböző mélységben megjelenő rétegvizek elvezetését a bal oldalon mélyszivárgó rendszerrel oldják meg, a süllyedést is okozó altalaj elmozdulásának megakadályozása érdekében pedig hét sorban elhelyezett, az alapkőzet mélységétől függően, mintegy 20-25 méter hosszúságú cölöpökből álló hézagos cölöpfal kialakítására tett javaslatot.

A javaslatra vonatkozó mérnöki, üzemeltetői, megrendelői állásfoglalás szeptemberben kiadásra kerül, a folyamatba az Építési és Közlekedési Minisztérium független szakértőként a BME Geotechnikai Tanszékének szakembereit is bevonta, annak érdekében, hogy a lehető legjobb műszaki megoldás szülessen a hiba elhárítására. A feltárt adatok alapján azonban a probléma jelentősebb, mint az sejthető volt, így a helyreállítás és a tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása is hosszabb időt vesz igénybe: jelenleg mintegy 10-11 hónapos átfutási idő várható a teljes helyreállításig. A javítást a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell biztosítania.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium utasításának megfelelően a Magyar Közút folyamatosan biztosítja az érintett gyorsforgalmi útszakasz elkerüléséhez szükséges közúti szakaszokon a forgalom folyamatos elvezetését.

Vasárnapi futás a fővárosban

Futóverseny miatt változik vasárnap a közlekedés Budán.

...
2024.09.27. 13:06

Vasárnapi futás a fővárosban

Futóverseny miatt változik vasárnap a közlekedés Budán.

Könnyebb jogsiszerzés fiataloknak

Ingyenes, középiskolai tananyagként tanulható a KRESZ.

...
2024.09.27. 09:11

Könnyebb jogsiszerzés fiataloknak

Ingyenes, középiskolai tananyagként tanulható a KRESZ.

Újra teljes vonalon jár a 2-es villamos

Helyreállt a közlekedési rend a főváros pesti oldalán is, hajnaltól újra a teljes vonalon járnak a 2-es, a 2B és a 23-as villamosok.

...
2024.09.27. 05:55

Újra teljes vonalon jár a 2-es villamos

Helyreállt a közlekedési rend a főváros pesti oldalán is, hajnaltól újra a teljes vonalon járnak a 2-es, a 2B és a 23-as villamosok.

Csütörtökön megnyitják a fővárosi rakpartokat

Budapesten csökken a Duna vízszintje, napról napra egyre több BKK-járat közlekedése áll helyre. Szerdától már teljes vonalon közlekedik a H5-ös HÉV, csütörtökön pedig feloldják a korlátozást a rakpartokon is.

...
2024.09.25. 06:12

Csütörtökön megnyitják a fővárosi rakpartokat

Budapesten csökken a Duna vízszintje, napról napra egyre több BKK-járat közlekedése áll helyre. Szerdától már teljes vonalon közlekedik a H5-ös HÉV, csütörtökön pedig feloldják a korlátozást a rakpartokon is.

Lassul az M0

Forgalomkorlátozásra kell számítani az M0 körgyűrű vecsési szakaszán.

...
2024.09.24. 21:04

Lassul az M0

Forgalomkorlátozásra kell számítani az M0 körgyűrű vecsési szakaszán.

Vidéki útfelújítási tervek

57 kilométernyi mellékutat újítanak fel a Dél-Dunántúlon.

...
2024.09.24. 13:13

Vidéki útfelújítási tervek

57 kilométernyi mellékutat újítanak fel a Dél-Dunántúlon.

16 ezer vadelütés történik évente

A vaddal való ütközésért csaknem minden esetben az autó vezetője a felelős.

...
2024.09.24. 07:36

16 ezer vadelütés történik évente

A vaddal való ütközésért csaknem minden esetben az autó vezetője a felelős.

Átlépte a százezret a „Biztonság Hete” látogatottsága

A mikromobilitás volt az idei fókusztéma a Biztonság Hete rendezvénysorozaton. A rendezvény zárónapját a Driving Camp-en tartották a hétvégén.

...
2024.09.23. 21:23

Átlépte a százezret a „Biztonság Hete” látogatottsága

A mikromobilitás volt az idei fókusztéma a Biztonság Hete rendezvénysorozaton. A rendezvény zárónapját a Driving Camp-en tartották a hétvégén.