A gépi autómosó a legegyszerűbb válasz az autó külső tisztántartására: sok helyen elérhető, gyors, és nem drága: még egy prémium program is feleannyiba kerül, mint egy alap kézimosatás. Persze lehetnek hátrányok is.
A kosz nem jó. És nem csak esztétikailag teszi csúnyává az autót: ahol össze tud gyűlni, karosszériaillesztéseknél, vízvezető csatornákban, ott melegágya lehet a korrróziónak illetve felhalmozódva, elzárva a víz-, és lecsapódó pára útját (a karosszériára, karosszériába jutó, illetve ott képződő víz elvezetését az autógyártók megtervezik, ennek a rendszernek a működését akadályozhatja a lerakódo mocsok), idővel a beázásokban is szerepet kap.
Tehát jöhet az autómosás. Viszont a sok mosást ki bírja pénzel és idővel? Az, aki gépi mosóba tolja a járművet, hiszen ezek nagyságrenddel olcsóbbak, és sokkal-sokkal gyorsabbak, mint a kézi mosók – persze a legolcsóbb az otthoni mosás, de ehhez nem feltétlenül érez kedvet mindenki, illetve sokaknak nincs rá lehetősége, társasházakban, lakótelepeken.
Azonban rosszat is hallani a gépimosókról, hogy összekarcolják, mattítják a fényezést. Igazán ez az autó bevonatrendszerétől is függ, ha elég kemény a lakkozás, akkor csak évek múlva lesznek láthatók a kefenyomok még rendszeres, havi legalább két gépimosás esetén is. Ellenben valóban van autó, amelyen már fél év után láthatók a körkörös kis karcolások – rendszerint a sötét színű kocsikon előbb válik láthatóvá.
A mosóüzemeltetők tanácsa, hogy textilkefés gépi mosóba menjünk, mert ez sokkal kíméletesebb, és lehetőleg olyanba, amit rendszeresen karbantartanak. További tanács, hogy kerüljük a „büdös” mosót, mert ott éppen kispórolták a fertőtlenítőt a visszaforgatott vízből, és keressük az úgynevezett ozmózis vizet használókat, mert az nem hagy vízkőcseppeket száradáskor a karosszérián. Kétféle gépimosó rendszerrel találkozhatunk: a mosóutcával, ez az, mikor egy sínpályában vezetve a kocsi kerekeit átvonszolják az autót a kefék alatt, illetve a portál mosóval, mikor az autó áll és a mosókefék kerülgetik.
A mosóutca előnye a gyorsaság. Itt egy kocsi átlagosan másfél percet tölt bent, és a megrendelt extra szolgálta tások, mint aktívhabos mosás, kerékmosás, viaszolás nem jelent plusz időt. A portál mosóban öt perc körüli az átlagos idő, és itt a ráadás szolgáltatások is időhúzók, ha még egyszer el kell másznia a mosókeretnek a kocsi fölött, mert mondjuk éppen viaszol. Állítólag a portál mosó viszont alaposabb. Azonban ez utóbbit én nem tapasztaltam, mosótól és autótól is függ a mosás alapossága. Igazán ki kell tapasztalni, hogy melyik gépi mosó jó a kocsinknak. A gépi mosók neuralgikus pontjai a szélvédő töve, a lökhárítók alsó része, a hátfal a hátsó lámpák magasságában. Ha ezeken a helyeken tiszta a kocsink a mosás után, akkor maradjunk annál a mosónál. Illetve figyeljünk az autó magasságára is, mert van mosóhálózat, amit elkerülhetünk egyterűvel, terepjáróval, kisbusszal, mert egyszerűen nem férnek be a mosóutcába.
A gépi mosás folyamata hasonlóan épül fel, mint mikor kézzel mosunk, egy-két dologra kell még figyelnünk. Mosatás előtt szereljük le – ha van – a kiálló antennát, ezt szívesen letörik a mosók. Széles autó esetén a tükröt is hajtsuk be, egyszerűbb utána letörölni róla a koszt, mint esetleg felszerelni a letört tükröt. Nézzük meg, hogy stabilan fogja-e a rendszámkeret a rendszámot, ha törött a műanyag könnyen kikapja a helyéről a kefe a fémlapot. Aztán magyarázkodhatunk a rendőrnek – mosósokkal beszélgetve elmesélték, hogy volt csúcsidős nap, mikor öt-hat rendszámot szedtek ki a mosócsatornából. Mosóutcás mosóban még a felni szélességére is vigyázzunk, a polír-peremes, a síkból kifelé görbülő küllős széles tuningfelnik megsérülhetnek a mosatás során – a kerékvezető fémcső hagyhat nyomot rajtuk. Általános tapasztalat, hogy nagyon kiálló spoilerekkel kerülni kell a gépi mosót, mert bizony letörhetnek.
Ha levédtük az autót beállhatunk a mosóba. Ne sajnáljuk a borravalót, hogy nagynyomású mosóval fellazítsák a koszt a kocsin, ez mindenképp előnyös, már csak azért is, mert a vizipisztollyal belőnek a kerékdobokba is. Van mosó, ahol sapmonos kefével „előkezelik” a szélvédőket, a kaszni orrát, a tükröket, ez is segíti, hogy a kocsi a mosóutca végén tisztán bújjon ki. Sőt erős mosószert fecskendeznek a felnikre (ha kérjük a kerékmosást), ez az anyag a ráégett fékport is leszedi.
Mosóutcában az autóban kell maradni, a váltót üresbe kell tenni, motort leállítani, kormányt nem rángatni – ne felejtsük el lekapcsolni az automata esőérzékelős ablaktörlőt se. Hagyjuk minden történjen magától és nem szabad megijedni, ha a vonószem közelebb tol az előttünk lévőhöz, vagy a hátunk mögötti autó kerül közelebb. Mérnökök kiszámolták a működést, a baj abból lesz, ha fékezünk és így átugrik egy vonógörgőt a kerék, vagy kormányzunk. Amint ilyen történik a károkozás felelőssége is a miénk! Ha baj van a mosóval, legelőször a vontatószerkezet áll le, majd a kefék is. Ekkor maradjunk az autóban, amíg elhárítják a hibát! Nem szabad kiszállni (hacsak nem mondják), mert újraindításkor igen komoly sérüléseket okozhatnak a forgó alkatrészek.
Portál mosóba beállva akár a kocsiban is maradhatunk, ha van ki elindítsa a mosót. Ha automata a rendszer, és nekünk kell (például kártyával) indítani, akkor már ne ugráljunk vissza a kocsiba. A portál mosónál kövessük a mosóállvány kijelzőjén megjelenő utasításokat és ügyeljünk rá, hogy ne ferdén álljunk be a kocsival. A napi rutinban elég alapmosást kérni (figyelve rá, hogy az azért samponos legyen és a végén szárítsák a kocsit, voltunk olyan rabló mosóban, ahol mindkettőt lehagyták). Havonta egyszer pedig érdemes bevetni a külön kerékmosást és az alvázmosást is, ez utóbbit általában nagynyomású vízsugárral végzik.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.