Egy másodperc, egy hirtelen, rossz mozdulat, nagy erőbehatás elegendő ahhoz, hogy valaki kéztörést szenvedjen; de vajon szabad-e ilyen állapotban a volán mögé ülni?
A kar-, kéz-, csuklótörés szinte bárkivel, bármikor megtörténhet, a kisgyerekeket és az idősebb generációt azonban különösen nagy százalékban érinti. “A felső végtag sérüléseinek megannyi típusa létezik. Az ínsérülés jellemzően 3 hét, az ujj és a kézközépcsont törés 3-4 hét, a csuklótörés 6 hét, a könyök- , vállsérülés 3-4 hét, a sajkacsont törés 8-12 hét rögzítési időt igényel. – világosított fel Dr. Sztányi István, baleseti sebész és kézsebész szakorvos. – A törést onnan lehet felismerni, hogy fájdalommal jár, a végtag pedig duzzadt, funkciója beszűkült, mozgásai korlátozottak, gyengévé, erőtlenné válik.”
Egy efféle sérülés következtében hosszú időre kihívássá válnak a mindennapi feladatok, főleg akkor, ha a törés a beteg domináns kezét éri. A sérülés bekövetkezte után a lehető leghamarabb érdemes szakembert felkeresni, hiszen ha a sérülés nincs megfelelően kezelve, a fájdalom fokozódhat, a gyógyulási folyamat pedig lassul. A szakorvos biztosítja a szükséges ellátást, legyen szó gipszről, vagy műtéti beavatkozásról.
Egy törött végtag azonban nem jelenti azt, hogy a betegnek valamennyi tevékenységről le kell mondania. A legtöbb törés esetében a gyógyulás első néhány napja fájdalommal, állandó pihentetéssel telik, később aztán újra előtérbe kerülnek az elintéznivalók, feladatok, beleértve a vezetést is.
Az autóvezetés – ahogy azt már többször is hangsúlyoztuk – nemcsak szellemi jelenlétet, koncentrációt és állandó figyelmet igényel, hanem fizikai épséget is. A helyes kormányfogás, a sebességváltó és az irányjelző berendezés biztonságos kezelése törött, begipszelt kézzel rendkívül bonyolult, ennélfogva veszélyes is. Veszélyes, hiszen a közlekedésben az autóvezető nemcsak saját maga, és utastársai testi épségéért felelős, hanem az utakon jelenlevő valamennyi gyalogosra, kerékpárosra, járművezetőre figyelnie kell!
A KRESZ azt mondja ki, hogy a volán mögé az ülhet, aki a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van. A kéztöréssel való vezetésre vonatkozóan nincs konkrét, egyértemű jogszabály, és mivel a sérülésnek rengeteg válfaja létezik, a legfontosabb dolog orvoshoz fordulni és az ő véleményét kikérni. Dr. Sztányi Istvánt kérdeztük a témában, aki úgy fogalmazott, gipszrögzítés ideje alatt gépjármű vezetése kontraindikált, balesetveszélyes, semmiképp sem ajánlott.
Manuális váltóval felszerelt autóban szinte lehetetlen biztonsággal “egy kézzel” egyszerre kormányozni és sebességet váltani; az automata váltós autók sofőrjeinek valamivel egyszerűbb a dolguk, de egy hirtelen eseményre való reagálás, egy váratlan manőver törött kézzel ugyancsak balesetveszélyes, nem beszélve arról, hogy a beteg sofőr számára rendkívül fájdalmas is lehet. Éppen ezért, saját magunk, és a többi közlekedő épsége érdekében a gyógyulás idejére javallott lemondani a vezetésről. A szakember azt is hozzátette, volán mögé ülni a gipszlevételt követően is csak akkor ajánlott, ha a sérült tornáztatta a végtagot, és és annak mozgásfunkciója, erőnléte teljes mértékben visszatért.
Az elvárható minimum az autózáshoz
A jogosítvány nem jár alanyi jogon, meghatározott tudást és képességet igényel, amelyek meglétét vizsgán kell bizonyítani, és a későbbiekben is tudni kell teljesíteni. Ha nem megy, az bizony baj.
Az elvárható minimum az autózáshoz
A jogosítvány nem jár alanyi jogon, meghatározott tudást és képességet igényel, amelyek meglétét vizsgán kell bizonyítani, és a későbbiekben is tudni kell teljesíteni. Ha nem megy, az bizony baj.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Így nem megy tönkre: autógumik helyes tárolása
Elég drága ma egy gumiabroncs-garnitura ahhoz, hogy vigyázzunk rájuk! A nem használt gumik tárolásában segítünk!
Így nem megy tönkre: autógumik helyes tárolása
Elég drága ma egy gumiabroncs-garnitura ahhoz, hogy vigyázzunk rájuk! A nem használt gumik tárolásában segítünk!
Ha összezavar az időjárás…
Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?
Ha összezavar az időjárás…
Mit tegyünk az áprilisi, néha téli időjárási viszonyok idején? Nyári, téli, esetleg négy évszakos gumit használjunk?
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Ne felejtsék el a nyárigumik felszerelését!
Aki még nem tette, az ne halassza későbbre a téligumik lecserélését nyáriakra! Ügyeljünk a közlekedésbiztonságra!
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Autós rezsicsökkentés
A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Kerékpárszállítás autóval: bringát a tetőre!
Sokan vinnék, vagy viszik magukkal a kerékpárjaikat túrázásra vagy hosszabb pihenésre. Nem mindegy miképp és mivel szállítják az autón a bringákat!
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.