Egy másodperc, egy hirtelen, rossz mozdulat, nagy erőbehatás elegendő ahhoz, hogy valaki kéztörést szenvedjen; de vajon szabad-e ilyen állapotban a volán mögé ülni?
A kar-, kéz-, csuklótörés szinte bárkivel, bármikor megtörténhet, a kisgyerekeket és az idősebb generációt azonban különösen nagy százalékban érinti. “A felső végtag sérüléseinek megannyi típusa létezik. Az ínsérülés jellemzően 3 hét, az ujj és a kézközépcsont törés 3-4 hét, a csuklótörés 6 hét, a könyök- , vállsérülés 3-4 hét, a sajkacsont törés 8-12 hét rögzítési időt igényel. – világosított fel Dr. Sztányi István, baleseti sebész és kézsebész szakorvos. – A törést onnan lehet felismerni, hogy fájdalommal jár, a végtag pedig duzzadt, funkciója beszűkült, mozgásai korlátozottak, gyengévé, erőtlenné válik.”
Egy efféle sérülés következtében hosszú időre kihívássá válnak a mindennapi feladatok, főleg akkor, ha a törés a beteg domináns kezét éri. A sérülés bekövetkezte után a lehető leghamarabb érdemes szakembert felkeresni, hiszen ha a sérülés nincs megfelelően kezelve, a fájdalom fokozódhat, a gyógyulási folyamat pedig lassul. A szakorvos biztosítja a szükséges ellátást, legyen szó gipszről, vagy műtéti beavatkozásról.
Egy törött végtag azonban nem jelenti azt, hogy a betegnek valamennyi tevékenységről le kell mondania. A legtöbb törés esetében a gyógyulás első néhány napja fájdalommal, állandó pihentetéssel telik, később aztán újra előtérbe kerülnek az elintéznivalók, feladatok, beleértve a vezetést is.
Az autóvezetés – ahogy azt már többször is hangsúlyoztuk – nemcsak szellemi jelenlétet, koncentrációt és állandó figyelmet igényel, hanem fizikai épséget is. A helyes kormányfogás, a sebességváltó és az irányjelző berendezés biztonságos kezelése törött, begipszelt kézzel rendkívül bonyolult, ennélfogva veszélyes is. Veszélyes, hiszen a közlekedésben az autóvezető nemcsak saját maga, és utastársai testi épségéért felelős, hanem az utakon jelenlevő valamennyi gyalogosra, kerékpárosra, járművezetőre figyelnie kell!
A KRESZ azt mondja ki, hogy a volán mögé az ülhet, aki a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van. A kéztöréssel való vezetésre vonatkozóan nincs konkrét, egyértemű jogszabály, és mivel a sérülésnek rengeteg válfaja létezik, a legfontosabb dolog orvoshoz fordulni és az ő véleményét kikérni. Dr. Sztányi Istvánt kérdeztük a témában, aki úgy fogalmazott, gipszrögzítés ideje alatt gépjármű vezetése kontraindikált, balesetveszélyes, semmiképp sem ajánlott.
Manuális váltóval felszerelt autóban szinte lehetetlen biztonsággal “egy kézzel” egyszerre kormányozni és sebességet váltani; az automata váltós autók sofőrjeinek valamivel egyszerűbb a dolguk, de egy hirtelen eseményre való reagálás, egy váratlan manőver törött kézzel ugyancsak balesetveszélyes, nem beszélve arról, hogy a beteg sofőr számára rendkívül fájdalmas is lehet. Éppen ezért, saját magunk, és a többi közlekedő épsége érdekében a gyógyulás idejére javallott lemondani a vezetésről. A szakember azt is hozzátette, volán mögé ülni a gipszlevételt követően is csak akkor ajánlott, ha a sérült tornáztatta a végtagot, és és annak mozgásfunkciója, erőnléte teljes mértékben visszatért.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.