Ne értsék félre, nem autós-társainkról kívánunk ironizálni. Az igazi vadakról van szó, ugyanis elindult a párzási szezon
Megkezdődött az őzek párzási időszaka. Ilyenkor bármikor kirohanhatnak az úttestre veszélyérzet nélkül. Nem véletlen, hogy a vadelütések száma ilyenkor átlag feletti.
Az őzek párzási időszaka általában július második felében kezdődik, s augusztus közepéig tart. Ilyenkor gyakori és tipikus jelenség, hogy az őzek lehajtott fejjel, rendkívül intenzív mozgással, továbbá kiszámíthatatlan irányban kergetőznek (a szakirodalom „ördöggyűrűk”-nek nevezi ezt a jelenséget), s bármikor keresztezhetik a közúton közlekedők útját.
Az üzekedési időszakban ugyanis az őzek „nem látnak és nem hallanak”, a veszélyérzet és óvatosság teljes hiányában rohannak át az utakon, egymás után. Az őzelütések túlnyomó többségében a vadállat sérül meg, míg a gépkocsiban anyagi kár keletkezik. Időnként azonban olyan vadelütésekről is hallhatunk, melyek személyi sérüléssel, vagy éppen emberi tragédiával végződnek. Ennek oka egyrészt, hogy az elütött vad a szélvédőt áttörve nagy erővel a gépjármű utasterébe csapódik, míg más esetekben a balesetet elkerülni szándékozó autós félre rántja a kormányt, s lehalad az úttestről, vagy összeütközik a szemből érkezővel.
A vadbalesetek megelőzésével kapcsolatban a leginkább ajánlható módszer a figyelem, a fokozott óvatosság, s a csökkentett haladási sebesség (különösen akkor, ha az út mentén, néhány száz méteren belül őzeket látunk). A motorkerékpárral közlekedők jóval védtelenebbek a gépjármű vezetőköz képest. Ezért a motorosok részéről a vadveszélyes útszakaszokon még inkább indokolt a lassúbb és óvatosabb közlekedés, s nem tanácsos a megengedett felső sebességértéket kihasználni.
Időnként előfordulhat, hogy a vadvédő kerítés esetleges hiányosságai, folytonosság-szakadásai miatt az autópályákon, vagy közvetlenül azok mellett vadállatokat látunk. Ilyen esetben nem csak indokolt, hanem egyenesen „kötelező” a lassító fékezés még akkor is, ha közvetlen veszélyt még nem tapasztalunk. Az autópályára tévedt vadállatok ugyanis a kerítéstől nem tudnak a veszélyes zónából kihaladni, s így pánikszerűen a gépjárművek közé rohanhatnak.
A hatályos szabályozás alapján a vad az állam tulajdona. A vadállatok megjelenésére az utak mentén számítanunk kell, különösen ott, ahol ezt táblával is jelzik. Általában ugyanis kitáblázzák azokat a helyeket, ahol a vadak megjelenésére, illetve átvonulására számítani lehet. Ezeken a helyeken fokozott óvatossággal kell közlekedni, felkészülve a veszély elhárítására.
Közúton vadállat jármű általi elütése esetén a felelősség megállapítása szempontjából döntő jelentősége van annak, hogy a járművezető, illetve az illetékes vadásztársaság részére felróható-e valamilyen magatartás a baleset létrejötte szempontjából. Vadállatok elütése esetén az illetékes vadásztársaság (ill. a vadászatra jogosult) felelőssége abban az esetben mutatható ki, ha nem megfelelően kezelik a vadállomány túlszaporodását, szakszerűtlenül hajtanak végre vadászatot, vagy terhükre egyéb hasonló magatartás róható fel. Amennyiben például a közút száz méteres körzetében telepített etetővel, sózóval, mesterséges itatóval, vagy dagonyával a vadat oda szoktatták, úgy a felelősség akkor is megállapítható.
Egyéb esetben a baleset során keletkezett kárt másra áthárítani aligha lehet, kivéve, ha a tulajdonos, vagy az üzemben tartó Casco biztosítással rendelkezik. Vadelütés esetén hívják a rendőrséget, mely gondoskodik az érintett vadásztársaságot értesítéséről, az elpusztult vad elszállításáról, s az esetleges hiányosságok megszüntetéséről.
Balesetmentes közlekedést kíván az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság!
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Mit ne tegyünk csúszós úton?
Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.