Beléptünk a motorkerékpáros szezonba. Az enyhe idővel sokan veszik elő a gépeket, így megnő az utakon a motorosok száma. Azonban még gyakorlatba kell jönniük, így a közlekedés többi résztvevőjének is jobban kell rájuk figyelni.
Az elmúlt évek baleseti tapasztalatai azt mutatják, hogy a motorosbalesetek több mint fele vezetői hibára vezethető vissza. A motoros balesetek jellemző okai között vezető helyen áll a nem megfelelő (túlzó) sebesség, a kanyarodási szabályok megsértése, valamint a figyelmetlenül, szabálytalanul végrehajtott előzés. A balesetek – néhány kivételtől eltekintve – alapvetően emberi hibákra vezethetők vissza, ami azt jelenti, hogy a balesetek megelőzhetők.
Közúti baleset bekövetkezésekor a motorkerékpáros védelmére a bukósisak és a motoros védőruházat szolgál. A motorkerékpáros legfontosabb védőfelszerelése a bukósisak, ennek a fő feladata a fej és így az agy védelme, az emberi fejet érő erőhatások energiájának elnyelése. A bukósisak további védelmi funkciókat (áll, arc, fülek védelme), valamint kényelmi funkciókat is elláthat (beépített fejhallgató).
A bukósisak 70 %-kal képes csökkenteni az agykárosodás lehetőségét Általános használatra a teljes védelmet nyújtó, állat is védő bukósisak viselése ajánlott. A becsatolt, megfelelő méretű, repedés- és sérülésmentes bukósisak nyújthat kellő védelmet. Az évek kedvezőtlenül befolyásolják a bukósisakok által nyújtott védelmet, az anyaguk elöregszik, ezért időnként cserére szorulnak. A motoros védőruházat nagyon fontos a sérülések súlyosságának csökkentése szempontjából. Első sorban megfelelő szellőzésű, protektorokkal ellátott védőöltözet (hosszú ujjú ruha, hosszú nadrág), valamint motoros csizma és kesztyű viselése ajánlott!
A védőfelszerelések és jó állapotú motorkerékpár mellett a közlekedési szabályok megtartása a legfőbb kulcsa a balesetek elkerülésének. A legfontosabb alapelv motorozás közben, hogy mindig mindenki a saját biztonságosnak érzett tempójában közlekedjen. Sokan túlvállalják a sebességet és veszélyes szituációkba kerülnek. Előzéskor mindig megfelelő oldaltávolságot kell tartani, hogy az előzendő jármű vezetője (egy esetleges kanyarodás esetén a visszapillantó tükrében) időben észrevehesse az előzési szándékot. Igen fontos, hogy kanyarban nem szabad előzni. Számítani kell arra, hogy bármelyik pillanatban hirtelen kell fékezni, ezért a helyes követési távolság megválasztása igen fontos, de emellett mindig úgy kell motorozni, hogy legyen menekülő útvonal.
A biztonságos motorozáshoz fontos a vezetési tudás. Ez jól fejleszthető vezetéstechnikai kurzusokon, mert a járművezető képzés ideje alatt lehetetlen valamennyi forgalmi szituációval találkozni, a veszélyekkel szembesülni, azok elkerülését elsajátítani. Indokolt a korábban megtanultak átismétlése, a vezetéstechnikai ismeretek továbbfejlesztése tavasszal, a motorkerékpáros szezon megkezdése előtti időszakban. Napjainkban több professzionális motorkerékpáros vezetéstechnikai tanfolyam közül lehet választani Magyarországon. Vezetéstechnikai továbbképzéseken való részvételre nem csak a kezdőknek, hanem a rutinosabb motorkerékpárosoknak is jót jöhet.
Ajánlások a biztonságos motorozáshoz:
– Motorkerékpár vásárlása előtt érdemes figyelembe venni a használat jellegét, a vezetési képességet, a megszerzett rutint. A motorkerékpár teljesítményének a növekedése gyakorlatlan motorosnak a baleseti és sérülési kockázatát növelheti!
– Kizárólag a jogszabályi előírásoknak megfelelő, karbantartott, kellően felkészített motorkerékpárral szabad részt venni a közúti forgalomban! A jó minőségű gumiabroncsok használata még fontosabb a motorkerékpároknál, mint a gépkocsik esetében.
– Motorkerékpár vezetésekor nagyon fontos a megfelelő fizikai és mentális állapot! Biztonságos vezetésre alkalmatlan állapotban kerülni kell a motorozást is (fáradtság, nem megfelelő pszichés állapot, vezetési képességre hátrányosan ható szer előzetes fogyasztása, erős éhségérzet, szomjúság stb.)
– Használni kell a passzív védőeszközöket! Ezek a megfelelő méretű, optimális védelmet biztosító motorkerékpáros bukósisak, a motoros védőruha!
– Mindenkor tartsa meg a közúti közlekedés szabályait! A KRESZ a bizalmi elvre épül!
– Közlekedjen mindenkor óvatosan, figyelmesen, és defenzív módon, számítva más közlekedők esetleges hibájára, szabálytalanságára is!
– Ismerje meg motorkerékpárját, legyen tisztában saját képességeivel, és fejlessze tovább vezetéstechnikai ismereteit!
– Legyen mindenkor partner a közlekedésben! Közlekedjen úgy, ahogy azt saját biztonsága érdekében másoktól is elvárja!
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.