A fertőzésveszély csökkentéséért az autóban is tehetünk. Nem kell hozzá túl sok energia, idő vagy pénz se, csupán néhány nedves törlőkendő.
Aki szeret autót takarítani, vagy éppen ez a munkája, az mesélhet róla, hogy milyen mennyiségű kosz rakódik le már rövid használati időn belül is az autóban a kéz által leginkább érintett felületeken, elsődlegesen a kormányon, a váltógombon, vagy épp (ha van) a kézifékkaron. Természetesen ez nem véletlen, egyrészt a kezünkkel is visszük fel a koszt, másrészt a tenyér, a kéz izzadságával nedvesítjük ezeket a felületeket, amelybe bele is ragad a piszok.
Az autó utastere meglehetősen poros tér, bár a pollenszűrők alkalmazásával (ha rendesen cserélik őket a tulajdonosok) már sokat javult a helyzet. Viszont a mikroméretű szálló port a pollenszűrő nem tudja kizárni, ez a kocsiba jut, és ott egy része lerakódik, láthatjuk ezt kosz formájában a műszerfal hátán, felveszik a kárpitok, illetve láthatjuk a szélvédő belső felületén, amelyen az oda lecsapódó pára nedves felülete fogja meg, és a zsíros szennyeződéssel képez opálos koszréteget.
A kormányok koszgyűjtő jellegét segíti azok viszonylag porózus anyaga, legyen szó akár műanyag, akár bőrbevonatú kormányról. Hogy ezek fogása biztos legyen, az anyaguk puha, a felületük a lehetőség szerint nem sima (ellentétben a régi, az ötvenes-hatvanas években használt bakelit kormányokkal), így a finom anyagmintázatba beül a kosz. Igaz ez a váltógombokra és kézifékkarokra is.
Az ilyen jellegű zsíros koszréteg bizony jó táptalaja lehet a baktériumoknak, és pihenőhelye a vírusoknak. Innentől már érthető, hogy miért írtuk, hogy az autóban is tehetünk a fertőzésveszély csökkentéséért. Próbálják ki, hogy akár egy nedves tisztítókendővel, vagy mosószeres viledával mennyi kosz jön le a kormányról! Nagyon sok. Érdemes hát amúgy is rendszeresen tisztítani, de a jelen helyzetben javasoljuk a napi áttörlést, mikor lerakjuk aznapra az autót.
A törléshez kaphatóak egyszer használatos autóbelső ápoló kendők, ezek is szépen eltávolítják a koszt. Vagy egyszerű kéztörlő kendő is használható erre a célra. Én személy szerint az autóápolókendő használatát részesítem előnyben, bevált, leszedi a koszt és nem lesz csúszós a kormány (vagy a váltógomb, a kézifékkar): mert a csúszósságot kerülni kell, balesetveszélyes, és a kéztörlőkben lehetnek bőrápoló anyagok, amelyek rendszerint csúszós felületet képeznek. Az ilyen kendők előnye, hogy a használatuk nem kíván sok figyelmet, a tasakjuk elfér a kesztyűtartóban, térképzsebben, kéznél lehet bármikor.
Természetesen szóba jöhetnek a fertőtlenítőkendők is, ezek használata előtt azonban érdemes próbát tenni valamely kevésbé látható felületen, mert a hatóanyaguk kikezdheti a törölt felületet, főképp rendszeres használat esetén. A kifejezetten autóbelső ápolásra-tisztításra szánt kendőt használva ilyen a legritkább esetben fordul elő.
Vegyük ezt is komolyan, hiszen napközben rengeteg olyan felületet érintünk, amelyet sokan mások is, tehát nem elkerülhető, hogy a kézre kerüljenek esetlegesen kórokozók, amit átvihetünk a kocsink kormányára. Így a rendszeres napvégi tisztítással, ha nem is a legjelentősebb fertőzésforrást, hanem csak egy kisebb lehetőséget, de kizárhatunk.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.