2024.07.25, 07:23
Minden a játékkal indul

A Toyota technológiai kutatási központjában a világon elsőként tudták összehangolni két önvezető autó határtartományon való mozgását.

A Toyota Research Institute (TRI) és a Stanford egyetem hét éve együttműködik az önvezető autók vészhelyzeti reakcióinak a megoldására. A fejlesztők úgy látták jónak, hogy a driftelés önvezető megoldása segítheti a fejlesztést, ugyanis a faroltatva kontroll alatt haladáshoz az szükséges, hogy a megperdülés határára kerülő járművet folyamatosan visszatereljék egy stabilabb menethelyzetbe az iránytartásért. Ehhez a járművezérlés a másodperc tört része alatt kell reagáljon. Előszőre 2022 elején sikerült az önvezető driftelés egy Toyota GR Suprával, amely autonóm üzemmódban tudta a csúszáshatáron irányítani önmagát persze zárt pályán, minden tekintetben feltérképezett környezetben.

A következő lépés, hogy két járművel oldják meg a feladatot, hiszen a valós közlekedési veszélyhelyzetekben is gyakoribb a több járműves részvétel. A feladat komplexitását jelzi, hogy bár a két autó hardveresen jóformán teljesen azonos volt, vezérlésüket és a szenzoraikat teljesen eltérő feladatokra programozták. Az elöl haladó autót a TRI kutatói készítették fel a manőverre: ennek az volt a feladata, hogy a kijelölt nyomvonalat követve megőrizze stabilitását, és ne haladjon meg bizonyos paramétereket (pl. kormányszög.) A követő Suprát a Stanford szakemberei programozták: ennek az elöl haladóhoz kellett igazítania a mozgását, mindig ügyelve arra, hogy váratlan helyzet felmerülése esetén is biztonságos ráhagyással tudja elkerülni az ütközést.

A nemlineáris modellprediktív vezérlés (NMPC) elvét követő autók folyamatosan, másodpercenként átlag 50-szer értékelték újra az optimális kormányszögeket, fojtószelepállást és féknyomást – két évvel ezelőtt másodpercenként „csupán” hússzor vett mintát és adott ki új parancsokat a vezérlő egység. A két autót közös wifi hálózatra csatlakoztatták, amelyen keresztül folyamatosan megosztották egymással saját adataikat, a pillanatnyi pozíciótól kezdve a kijelölt nyomvonalig. Ahogy korábban, a fejlesztésnek ebben a fázisában is tanulékony technológiát alkalmaztak, így az autók kísérletről kísérletre egyre „tapasztaltabbak” lesznek.

 

 

Mindentjáró terepjáró

A Toyota Land Cruiser az autós világban elismerten a legjobb öt civil terepjáróként számon tartott típus. Tehetsége kiaknázására az izlandi Arctic Trucks átalakításokat végzett a 250-es altipuson.

...
2025.02.05. 08:40

Mindentjáró terepjáró

A Toyota Land Cruiser az autós világban elismerten a legjobb öt civil terepjáróként számon tartott típus. Tehetsége kiaknázására az izlandi Arctic Trucks átalakításokat végzett a 250-es altipuson.

BMW kulisszatitkok

A BMW használja a világ legnagyobb és legcsendesebb statikus szélcsatornáját.

...
2025.02.03. 08:56

BMW kulisszatitkok

A BMW használja a világ legnagyobb és legcsendesebb statikus szélcsatornáját.

Rosszul állunk Budapesten

Budapest 5 km sugarú belső zónájában az átlagos autósok egy év alatt 110 óra időveszteséggel számolhatnak a csúcsforgalomban.

...
2025.01.16. 07:56

Rosszul állunk Budapesten

Budapest 5 km sugarú belső zónájában az átlagos autósok egy év alatt 110 óra időveszteséggel számolhatnak a csúcsforgalomban.

Hat és tíz év közötti autót vennének a legtöbben

Az autót vásárolni szándékozók kétharmada használt kocsit keresne – derül ki egy felmérésből.

...
2025.01.09. 06:24

Hat és tíz év közötti autót vennének a legtöbben

Az autót vásárolni szándékozók kétharmada használt kocsit keresne – derül ki egy felmérésből.

Egyre többen vásárolnak

13 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új személyautók száma 2024-ben Magyarországon.

...
2025.01.04. 09:44

Egyre többen vásárolnak

13 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új személyautók száma 2024-ben Magyarországon.

Kritikus évek várnak az európai járműiparra

A magyar járműipar számára kulcskérdés lesz a közeljövőben, hogy a kínai gyártók térnyerésével mennyit csökken a német autógyártók piaci részesedése Európában.

...
2024.12.28. 10:03

Kritikus évek várnak az európai járműiparra

A magyar járműipar számára kulcskérdés lesz a közeljövőben, hogy a kínai gyártók térnyerésével mennyit csökken a német autógyártók piaci részesedése Európában.

Nem lehet eléggé korán kezdeni

Az ORFK-OBB és partnerei 100 általános iskolást láttak vendégül a MiniPoliszban.

...
2024.12.19. 22:22

Nem lehet eléggé korán kezdeni

Az ORFK-OBB és partnerei 100 általános iskolást láttak vendégül a MiniPoliszban.

A Heim Pál gyermekkórházban jártunk

Szujó Zoltán segítségével igyekeztünk pár vidám pillanatot csempészni a gyógyuló gyerekek kórházi idejébe.

...
2024.12.17. 22:17

A Heim Pál gyermekkórházban jártunk

Szujó Zoltán segítségével igyekeztünk pár vidám pillanatot csempészni a gyógyuló gyerekek kórházi idejébe.