2024.05.11, 07:07
Az elvárható minimum az autózáshoz

A jogosítvány nem jár alanyi jogon, meghatározott tudást és képességet igényel, amelyek meglétét vizsgán kell bizonyítani, és a későbbiekben is tudni kell teljesíteni. Ha nem megy, az bizony baj.

Az autóvezetők nagy szerencséje, hogy a jogosítvány megszerzése után a későbbiekben, normális esetben senki nem kéri számon tőlük a megszerzett tudást. Más kérdés, hogy maga a közlekedés nap mint nap bizonyításra kényszerít, de a valós szituációk rendszerint sokkal elnézőbbek egy vizsgabiztosnál. Ebben nagy szerepe van a többi közlekedő tudásának, toleranciájának, mert gyakorta a sofőrök egymás hibáit védik ki – ezért is kérjük annyiszor a türelmet az utakon.

Az autózás ugyan nem kötelező, de szükséges. Ebből adódik, hogy sok olyan ember is a volán mögött ül, aki nem szeret vezetni, nyűg neki ez a feladat, de a helyzetéből adódóan szükséges. És van persze, aki alig várja, hogy meglegyen a jogosítványa és vezethessen, és a későbbiekben is többnyire örömmel teszi – bár a dugókból, indíttatástól függetlenül, hamar elege lesz mindenkinek. A lényeg, hogy a kocsik volánja mögött ugyanúgy sokféle ember ül, ahogy az utcán sétál, mert mára az autózás átlagos napi dolognak számít.

Semmi különös – mondhatnánk. Azért ne mondjuk mégse, mert bizony, aki vezet, az egy összetett és bonyolult gépet kezel. És ez a gép átlagosan legalább másfél tonnás, szintén átlagosan képes legalább 150 km/óra sebességgel haladni, de még alacsonyabb sebességgel is olyan mozgási energiával rendelkezik, ami rossz esetben komoly rombolásra képes. Így ez a gép azért megkövetel bizonyos tudás-, és képesség alapokat, pont azokat, amelyek meglétéről a jogosítványszerzés során kell bizonyságot adni – és később fejleszteni-, mert a gyakorlati vizsgáig megtett 30-50 óra az utakon nem jelent tapasztalatszerzést vagy rutint.

És mik azok az alap képességek, amik nincsenek ugyan nevesítve, de a napi közlekedés tapasztalatai szerint, a hiányuk esetén nyugodtan vissza lehetne adni a jogosítványt?

Iránytartás: tudni kell a kocsit az út vonalvezetésének, a sávkiosztásnak, a tereléseknek, a kanyar ívének megfelelően irányban tartani. Ez a vezetés egyik alapja.

Manőverezőképesség: ismerni kell az adott autó fordulási jellemzőit, ennek megfelelően kell felmérni a jármű helyszükségletét az adott manőverre, legyen az kikerülés, utcába való bekanyarodás, parkolás.

Biztos kezelés: a KRESZ által az út típusának megfelelően megengedett legnagyobb sebességgel is tudni kell biztonságosan vezetni az adott autót.

Járműismeret: ismerni kell a saját autó képességeit (pontosabban a saját autó és az autót vezető együttes képességeit), fékutat, gyorsulást, és tudni kell más járművek sebességének a megbecslését. Ha ez nincs meg, hogy kanyarodik ki valaki egy főútra, vagy miképp vált sávot?

Szabályismeret: a KRESZ-szabályok adnak keretet a közlekedésnek. A KRESZ-t ismerve lehet „olvasni” a többi jármű mozgását, hogy várhatóan ki mit fog tenni az adott szituációban. Szabályismeret nélkül csak kamikaze-bevetés az autózás. A szabályok ismeretében ismerheti fel a sofőr azt is, ha valaki a környezetében szabályt szeg, ami például veszélyhelyzetet teremthet, amire a szabályismerő sofőr fel tud készülni. Sokszor említjük a „bizalmi elvet”, aminek a lényege a szabályok betartása, mert ez alapján a közlekedésben résztvevők a többi közlekedésben résztvevőről feltételezik, hogy szabálykövetően közlekednek. Ha ezt nem feltételezhetnénk, akkor hamar káoszba fulladna a közlekedés.

Egészségügyi alkalmasság: jó látás, jó hallás, a jármű fizikai kezelőszerveinek a működtetésére való képesség, jó reflexek. Egyedi elbírálású egészségügyi alkalmasság esetén a korlátozások betartása. Múló betegség esetén a képességcsökkenések tudomásul vétele, és annak megfelelően a vezetés elhagyása a gyógyulásig.

A rossz hírünk, hogy aki a fentieket nem tudja teljesíteni, annak nem való az autóvezetés és ne csodálkozzon, ha balesetveszélyes helyzetekbe keveredik. A jó hír viszont, hogy ezek a hiányosságok önvizsgálattal is azonosíthatók, és gyakorlással, tanulással, továbbképzéssel, odafigyeléssel javítható a helyzet. És, ha valaki jó vezetővé fejleszti magát, annak nem csak ő, hanem a közvetlen környezete, és a tágabb, „közlekedési” környezete is csak az előnyét fogja érezni.

 

 

Túlfogyasztást és instabilitást okoz, ha puha a gumi

Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.

...
2024.07.27. 06:05

Túlfogyasztást és instabilitást okoz, ha puha a gumi

Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.

Mit kérhet a rendőr külföldön az autóstól?

Mindig kérdés, hogy külföldi utazásokon az adott ország rendőrei milyen iratokat és kötelező tartozékokat kérhetnek számon az autósokon. Összegyűjtöttük a legjellemzőbbeket!

...
2024.07.23. 10:51

Mit kérhet a rendőr külföldön az autóstól?

Mindig kérdés, hogy külföldi utazásokon az adott ország rendőrei milyen iratokat és kötelező tartozékokat kérhetnek számon az autósokon. Összegyűjtöttük a legjellemzőbbeket!

Vadveszély a nyári utakon

Július végén indul az egész országban gyakori őzek párzási időszaka. Ez az autózás szempontjából azt jelenti, hogy bizony gyakran megjelennek az állatok az utak mentén, vagy az utakon, főképp erdős-bozótos-cserjés területen. Az állatok veszélyérzete ilyenkor csökken, miként figyelmük is, könnyen kerülhetnek az autók elé.

...
2024.07.22. 06:34

Vadveszély a nyári utakon

Július végén indul az egész országban gyakori őzek párzási időszaka. Ez az autózás szempontjából azt jelenti, hogy bizony gyakran megjelennek az állatok az utak mentén, vagy az utakon, főképp erdős-bozótos-cserjés területen. Az állatok veszélyérzete ilyenkor csökken, miként figyelmük is, könnyen kerülhetnek az autók elé.

Az életvédelem a legfontosabb!

A nyári kánikulában sajnos még mindig előfordul, hogy gyermeket hagynak a szüleik a leparkolt, lezárt autóban. Aki ilyet észlel, cselekednie kell a bajba jutott megmentéséért!

...
2024.07.19. 10:37

Az életvédelem a legfontosabb!

A nyári kánikulában sajnos még mindig előfordul, hogy gyermeket hagynak a szüleik a leparkolt, lezárt autóban. Aki ilyet észlel, cselekednie kell a bajba jutott megmentéséért!

Mit tegyünk, ha útközben elromlik az autó?

A mozgásképtelenné vált autó helyszíni beindítása nagyon ritkán sikerül, de érdemes megpróbálni. Fontosabb viszont a biztonságos körülmények megteremtése, amíg a helyzet megoldódik!

...
2024.07.15. 11:15

Mit tegyünk, ha útközben elromlik az autó?

A mozgásképtelenné vált autó helyszíni beindítása nagyon ritkán sikerül, de érdemes megpróbálni. Fontosabb viszont a biztonságos körülmények megteremtése, amíg a helyzet megoldódik!

Mit kell tenni külföldi baleset esetén?

A külföldi utazás során bármennyire is felkészült az autós, sajnos érheti váratlan közlekedési baleset – akárcsak itthon. Érdemes tudni mi a teendő ilyen esetben!

...
2024.07.15. 07:45

Mit kell tenni külföldi baleset esetén?

A külföldi utazás során bármennyire is felkészült az autós, sajnos érheti váratlan közlekedési baleset – akárcsak itthon. Érdemes tudni mi a teendő ilyen esetben!

Mi a jó követési távolság?

Európa több országában a „két másodperces szabály” szolgál alapul a biztonságos követési távolság meghatározására.

...
2024.07.14. 14:15

Mi a jó követési távolság?

Európa több országában a „két másodperces szabály” szolgál alapul a biztonságos követési távolság meghatározására.

Ne vezess papucsban!

A strandüzemmódot az autóban ki kell kapcsolni. Autós tanácsok vakációra!

...
2024.07.11. 07:01

Ne vezess papucsban!

A strandüzemmódot az autóban ki kell kapcsolni. Autós tanácsok vakációra!