2025.10.02, 18:45
E-roller: ahogy a rendőrség látja

Amíg nem készül el az új KRESZ, addig az elektromos rollereket és más mikromobilitási eszközöket a jelenlegi jogi-, szabályozási környezetbe kellett behelyezni. Ismertetjük.

Az elmúlt években a városi közlekedés forradalmi változáson ment át: a mikromobilitási eszközök, és azon belül is az elektromos rollerek, szinte egyik napról a másikra hódították meg az utcákat. A robbanásszerű elterjedés oka, hogy az e-roller új alternatívát kínál a rövid távú utazásokra, egyszerű megoldást nyújtva a torlódások elkerülésére. Azonban az újszerű közlekedési módok megjelenése a biztonságos közlekedés és harmonikus együttélés szempontjából kihívások elé állítja a közlekedőket és az infrastruktúrát üzemeltetőket is a közutakon.

 A közúti forgalomban egyre nagyobb számban résztvevő elektromos rollerek és más mikromobilitási eszközök sok bizonytalanságot szülnek a szabályozásukat illetően. A közlekedésbiztonság érdekében a rendőrség, bár maga nem jogosult a járművek kategóriába sorolására, a hatályos jogszabályok alapján meghatározta a velük való közlekedés feltételeit. Ezáltal behatárolható ki-, és miként használhatja a különböző mikromobilitási eszközöket.

A következő összefoglaló a témával kapcsolatos összes fontos jogi és gyakorlati szempontot bemutatja.

  1. Besorolás: a jogszabályi háttér

 A KRESZ (1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet) jelenleg nem nevesíti az elektromos roller vagy elektromos kerékpár kategóriáját. Ezeket az eszközöket ezért műszaki paramétereik alapján kell a KRESZ által nevesített járműkategóriák valamelyikébe besorolni.

 Kerékpár:

  • Olyan legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű (elektromos) motor segíti.
  • A motor hajtása fokozatosan csökken, és megszűnik, amint a jármű eléri a 25 km/óra sebességet, vagy a kerékpáros abbahagyja a pedál hajtását.

Segédmotoros kerékpár:

Az elektromos mikromobilitási eszközök többsége ide tartozik.

A segédmotoros kerékpár kategóriát a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet határozza meg.

  • Kétkerekű, elektromos motorral szerelt segédmotoros kerékpár (L1e kategória) esetében a legnagyobb tervezési sebesség legfeljebb 45 km/óra, a motor legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye pedig legfeljebb 4 kW.
  • Háromkerekű, elektromos motorral szerelt segédmotoros kerékpár (L2e kategória) esetében szintén legfeljebb 45 km/óra tervezési sebesség és legfeljebb 4 kW teljesítmény a limit.

Motorkerékpár:

  • Motorkerékpárnak (L3e kategória) minősül az az eszköz, amelynek a paraméterei meghaladják a segédmotoros kerékpárra vonatkozó értékeket. Például, ha a legnagyobb tervezési sebessége több mint 45 km/óra, vagy a motor teljesítménye több mint 4 kW.

 Az elektromos járművekkel azon járműkategóriára vonatkozó szabályok szerint kell közlekedni, amelyiknek az eszköz megfeleltethető.

 

2.Vezetési jogosultság

A vezetési jogosultság a jármű kategóriájától függ.

Vezetési jogosultság: a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 2. melléklete alapján

  • a segédmotoros kerékpárok vezetéséhez legalább „AM” nemzetközi, vagy „M” nemzeti járművezetői kategória szükséges. Kivételt képeznek azok az eszközök, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik.

Az elektromos rollerek jogi besorolása a műszaki paramétereitől függ, és ez a vezetői engedélyre vonatkozó szabályokat is meghatározza.

Amennyiben az elektromos roller segédmotoros kerékpárnak minősül, akkor a megadott rendelet vonatkozik rá. Ez alapján a vezetéséhez legalább „AM” vagy „M” kategóriás jogosítvány szükséges.

Kivétel: nem kell vezetői engedély azokhoz az eszközökhöz, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik. Sok elektromos roller ebbe a kategóriába tartozik. (Fontos: A „legnagyobb tervezési sebesség” a gyártó által megadott technikai adat.)

  • Azok az elektromos járművek, amelyek meghaladják a segédmotoros kerékpárra vonatkozó teljesítmény- vagy sebességhatárokat, motorkerékpárnak minősülnek. Ebben az esetben a 326/2011. Korm. rendelet már a jármű paramétereinek megfelelő, „A” kategóriás (A1, A2, A) vezetői engedély meglétét teszi kötelezővé.

3. Védőfelszerelés

A KRESZ 48. § (9) bekezdése értelmében a zárt utastérrel nem rendelkező segédmotoros kerékpáron és motorkerékpáron utazó személynek becsatolt motorkerékpár-bukósisakot kell viselnie. Ilyen járművel csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a járművezető és az utas becsatolt motorkerékpár-bukósisakot visel. Jó tudni, hogy a három- vagy négykerekű segédmotoros kerékpárral megengedett a személyszállítás, amennyiben a jármű vezetője elmúlt 17 éves.

Tehát amennyiben az elektromos roller segédmotoros kerékpárnak vagy motorkerékpárnak minősül, úgy bukósisak viselése kötelező.

 

4. Szeszesital fogyasztása

A járművel való ittas közlekedés jogi megítélése szintén az adott eszköz jogszabályi besorolásától függ.

A jogszabályok egyértelműen különbséget tesznek a gépi meghajtású járművek, illetve a kerékpárok között. Ebből adódóan az ittas vezetés szempontjából is eltérő szabályok vonatkoznak rájuk.

Az M1 autópálya átépítésének ütemterve

A Magyar Állammal kötött Koncessziós Szerződés szerint az M1 autópálya M0-Bicske közötti szakasza 2028. 08.31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz pedig 2029.08.31-ig készül el.

...
2025.09.03. 07:31

Az M1 autópálya átépítésének ütemterve

A Magyar Állammal kötött Koncessziós Szerződés szerint az M1 autópálya M0-Bicske közötti szakasza 2028. 08.31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz pedig 2029.08.31-ig készül el.

Vadulnak a rolisok Belgiumban

A balesetek gyakorisága miatt Belgium szigorítaná az elektromos rollerek ellenőrzését.

...
2025.08.27. 08:45

Vadulnak a rolisok Belgiumban

A balesetek gyakorisága miatt Belgium szigorítaná az elektromos rollerek ellenőrzését.

Jobb szervezés, hatékonyabb közlekedés

Egy olyan koreai-magyar kísérlet indult, amely a fenntartható mobilitást igyekszik előmozdítani Gödöllőn.

...
2025.08.24. 09:24

Jobb szervezés, hatékonyabb közlekedés

Egy olyan koreai-magyar kísérlet indult, amely a fenntartható mobilitást igyekszik előmozdítani Gödöllőn.

Mindenre nem lehet felkészülni

A legügyesebb sofőr és a legjobb bringás is találkozhat olyan helyzettel, amire rémálmába sem gondolt. Ilyen az autós üldözés a kerékpárúton.

...
2025.08.23. 08:39

Mindenre nem lehet felkészülni

A legügyesebb sofőr és a legjobb bringás is találkozhat olyan helyzettel, amire rémálmába sem gondolt. Ilyen az autós üldözés a kerékpárúton.

Szlalomozás hóekékkel

Magyar Közút: a legjobb gépkezelők versenyeztek a közutas rodeón.

...
2025.08.21. 08:51

Szlalomozás hóekékkel

Magyar Közút: a legjobb gépkezelők versenyeztek a közutas rodeón.

Önvezetés, ami nem az

Kína után a britek is fellépnek az autógyártók azon megtévesztő gyakorlata ellen, amely szerint azt sugallják a vásárlóknak, hogy a kocsijuk önvezetésre képes, miközben nem.

...
2025.08.19. 06:32

Önvezetés, ami nem az

Kína után a britek is fellépnek az autógyártók azon megtévesztő gyakorlata ellen, amely szerint azt sugallják a vásárlóknak, hogy a kocsijuk önvezetésre képes, miközben nem.

Az olcsó autók uralják a használtautópiacot

A magyarországi autóparkban nem az átlagéletkor növekedése a legfőbb gond, hanem az átlagos állapot romlása és az egyre magasabb futásteljesítmény.

...
2025.08.13. 10:59

Az olcsó autók uralják a használtautópiacot

A magyarországi autóparkban nem az átlagéletkor növekedése a legfőbb gond, hanem az átlagos állapot romlása és az egyre magasabb futásteljesítmény.

Mit szeretnének tankolni a magyarok?

A MOL megbízásából az Iránytű Intézet készített egy kutatást, hogy mennyire elfogadottak az alternatív-, és a bio-összetevőt tartalmazóüzemanyagok.

...
2025.08.10. 10:21

Mit szeretnének tankolni a magyarok?

A MOL megbízásából az Iránytű Intézet készített egy kutatást, hogy mennyire elfogadottak az alternatív-, és a bio-összetevőt tartalmazóüzemanyagok.