Amíg nem készül el az új KRESZ, addig az elektromos rollereket és más mikromobilitási eszközöket a jelenlegi jogi-, szabályozási környezetbe kellett behelyezni. Ismertetjük.
Az elmúlt években a városi közlekedés forradalmi változáson ment át: a mikromobilitási eszközök, és azon belül is az elektromos rollerek, szinte egyik napról a másikra hódították meg az utcákat. A robbanásszerű elterjedés oka, hogy az e-roller új alternatívát kínál a rövid távú utazásokra, egyszerű megoldást nyújtva a torlódások elkerülésére. Azonban az újszerű közlekedési módok megjelenése a biztonságos közlekedés és harmonikus együttélés szempontjából kihívások elé állítja a közlekedőket és az infrastruktúrát üzemeltetőket is a közutakon.
A közúti forgalomban egyre nagyobb számban résztvevő elektromos rollerek és más mikromobilitási eszközök sok bizonytalanságot szülnek a szabályozásukat illetően. A közlekedésbiztonság érdekében a rendőrség, bár maga nem jogosult a járművek kategóriába sorolására, a hatályos jogszabályok alapján meghatározta a velük való közlekedés feltételeit. Ezáltal behatárolható ki-, és miként használhatja a különböző mikromobilitási eszközöket.
A következő összefoglaló a témával kapcsolatos összes fontos jogi és gyakorlati szempontot bemutatja.
- Besorolás: a jogszabályi háttér
A KRESZ (1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet) jelenleg nem nevesíti az elektromos roller vagy elektromos kerékpár kategóriáját. Ezeket az eszközöket ezért műszaki paramétereik alapján kell a KRESZ által nevesített járműkategóriák valamelyikébe besorolni.
Kerékpár:
- Olyan legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű (elektromos) motor segíti.
- A motor hajtása fokozatosan csökken, és megszűnik, amint a jármű eléri a 25 km/óra sebességet, vagy a kerékpáros abbahagyja a pedál hajtását.
Segédmotoros kerékpár:
Az elektromos mikromobilitási eszközök többsége ide tartozik.
A segédmotoros kerékpár kategóriát a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet határozza meg.
- Kétkerekű, elektromos motorral szerelt segédmotoros kerékpár (L1e kategória) esetében a legnagyobb tervezési sebesség legfeljebb 45 km/óra, a motor legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye pedig legfeljebb 4 kW.
- Háromkerekű, elektromos motorral szerelt segédmotoros kerékpár (L2e kategória) esetében szintén legfeljebb 45 km/óra tervezési sebesség és legfeljebb 4 kW teljesítmény a limit.
Motorkerékpár:
- Motorkerékpárnak (L3e kategória) minősül az az eszköz, amelynek a paraméterei meghaladják a segédmotoros kerékpárra vonatkozó értékeket. Például, ha a legnagyobb tervezési sebessége több mint 45 km/óra, vagy a motor teljesítménye több mint 4 kW.
Az elektromos járművekkel azon járműkategóriára vonatkozó szabályok szerint kell közlekedni, amelyiknek az eszköz megfeleltethető.
2.Vezetési jogosultság
A vezetési jogosultság a jármű kategóriájától függ.
Vezetési jogosultság: a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 2. melléklete alapján
- a segédmotoros kerékpárok vezetéséhez legalább „AM” nemzetközi, vagy „M” nemzeti járművezetői kategória szükséges. Kivételt képeznek azok az eszközök, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik.
Az elektromos rollerek jogi besorolása a műszaki paramétereitől függ, és ez a vezetői engedélyre vonatkozó szabályokat is meghatározza.
Amennyiben az elektromos roller segédmotoros kerékpárnak minősül, akkor a megadott rendelet vonatkozik rá. Ez alapján a vezetéséhez legalább „AM” vagy „M” kategóriás jogosítvány szükséges.
Kivétel: nem kell vezetői engedély azokhoz az eszközökhöz, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik. Sok elektromos roller ebbe a kategóriába tartozik. (Fontos: A „legnagyobb tervezési sebesség” a gyártó által megadott technikai adat.)
- Azok az elektromos járművek, amelyek meghaladják a segédmotoros kerékpárra vonatkozó teljesítmény- vagy sebességhatárokat, motorkerékpárnak minősülnek. Ebben az esetben a 326/2011. Korm. rendelet már a jármű paramétereinek megfelelő, „A” kategóriás (A1, A2, A) vezetői engedély meglétét teszi kötelezővé.
3. Védőfelszerelés
A KRESZ 48. § (9) bekezdése értelmében a zárt utastérrel nem rendelkező segédmotoros kerékpáron és motorkerékpáron utazó személynek becsatolt motorkerékpár-bukósisakot kell viselnie. Ilyen járművel csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a járművezető és az utas becsatolt motorkerékpár-bukósisakot visel. Jó tudni, hogy a három- vagy négykerekű segédmotoros kerékpárral megengedett a személyszállítás, amennyiben a jármű vezetője elmúlt 17 éves.
Tehát amennyiben az elektromos roller segédmotoros kerékpárnak vagy motorkerékpárnak minősül, úgy bukósisak viselése kötelező.
4. Szeszesital fogyasztása
A járművel való ittas közlekedés jogi megítélése szintén az adott eszköz jogszabályi besorolásától függ.
A jogszabályok egyértelműen különbséget tesznek a gépi meghajtású járművek, illetve a kerékpárok között. Ebből adódóan az ittas vezetés szempontjából is eltérő szabályok vonatkoznak rájuk.
Az M1 autópálya átépítésének ütemterve
A Magyar Állammal kötött Koncessziós Szerződés szerint az M1 autópálya M0-Bicske közötti szakasza 2028. 08.31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz pedig 2029.08.31-ig készül el.

Az M1 autópálya átépítésének ütemterve
A Magyar Állammal kötött Koncessziós Szerződés szerint az M1 autópálya M0-Bicske közötti szakasza 2028. 08.31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz pedig 2029.08.31-ig készül el.
Vadulnak a rolisok Belgiumban
A balesetek gyakorisága miatt Belgium szigorítaná az elektromos rollerek ellenőrzését.

Vadulnak a rolisok Belgiumban
A balesetek gyakorisága miatt Belgium szigorítaná az elektromos rollerek ellenőrzését.
Jobb szervezés, hatékonyabb közlekedés
Egy olyan koreai-magyar kísérlet indult, amely a fenntartható mobilitást igyekszik előmozdítani Gödöllőn.

Jobb szervezés, hatékonyabb közlekedés
Egy olyan koreai-magyar kísérlet indult, amely a fenntartható mobilitást igyekszik előmozdítani Gödöllőn.
Mindenre nem lehet felkészülni
A legügyesebb sofőr és a legjobb bringás is találkozhat olyan helyzettel, amire rémálmába sem gondolt. Ilyen az autós üldözés a kerékpárúton.

Mindenre nem lehet felkészülni
A legügyesebb sofőr és a legjobb bringás is találkozhat olyan helyzettel, amire rémálmába sem gondolt. Ilyen az autós üldözés a kerékpárúton.
Szlalomozás hóekékkel
Magyar Közút: a legjobb gépkezelők versenyeztek a közutas rodeón.

Szlalomozás hóekékkel
Magyar Közút: a legjobb gépkezelők versenyeztek a közutas rodeón.
Önvezetés, ami nem az
Kína után a britek is fellépnek az autógyártók azon megtévesztő gyakorlata ellen, amely szerint azt sugallják a vásárlóknak, hogy a kocsijuk önvezetésre képes, miközben nem.

Önvezetés, ami nem az
Kína után a britek is fellépnek az autógyártók azon megtévesztő gyakorlata ellen, amely szerint azt sugallják a vásárlóknak, hogy a kocsijuk önvezetésre képes, miközben nem.
Az olcsó autók uralják a használtautópiacot
A magyarországi autóparkban nem az átlagéletkor növekedése a legfőbb gond, hanem az átlagos állapot romlása és az egyre magasabb futásteljesítmény.

Az olcsó autók uralják a használtautópiacot
A magyarországi autóparkban nem az átlagéletkor növekedése a legfőbb gond, hanem az átlagos állapot romlása és az egyre magasabb futásteljesítmény.
Mit szeretnének tankolni a magyarok?
A MOL megbízásából az Iránytű Intézet készített egy kutatást, hogy mennyire elfogadottak az alternatív-, és a bio-összetevőt tartalmazóüzemanyagok.

Mit szeretnének tankolni a magyarok?
A MOL megbízásából az Iránytű Intézet készített egy kutatást, hogy mennyire elfogadottak az alternatív-, és a bio-összetevőt tartalmazóüzemanyagok.