2009.08.31, 15:04
A nők, vagy a férfiak vezetnek biztonságosabban?


A hazai közúti közlekedésnek mindig megvoltak a maga „párosai”. A 70-es években, amikor a gépjárművek kormányait még egyértelműen a férfiak uralták, a Ladások és a Trabantosok párosa híresült el. Akkoriban Trabanttal igen nehéz volt egy Ladát megelőzni, mert a 62 lőerővel bíró Lada vezetője egy enyhe gyorsítással is meg tudta akadályozni azt, hogy a 26 lóerős Trabi őt megelőzze. Ha pedig ez a művelet – általában a Ladás figyelmetlensége okán – mégis sikerült, úgy a Trabantos joggal számíthatott arra, hogy őt fél percen belül visszaelőzik. A nagyobb teljesítményű járművezetők közül sokan nem tudták elviselni, ha őket egy Trabant megelőzte – tisztelet persze a kivételnek. (Ez azért ma is így van, sokszor egy „prémium” márkát megelőzve átlagautóval számíthatunk revansra – a szerk)


A Trabantok és Ladák ideje már elmúlt. Manapság sokkal nagyobb divat más párosokról beszélni, így pl. a kerékpárosok és a gépjárművezetők, vagy a motorkerékpárosok és személygépkocsi vezetők viszonyáról. Van ugyanakkor egy olyan páros, mely a képzeletbeli öröklistán minden bizonnyal az első helyen áll, ez pedig a férfi és nő gépjárművezetők köre.


A társadalmi változások minden bizonnyal közrejátszottak abban, hogy a 80-as évektől kezdve a női vezetők aránya – különösen a személygépkocsik vonatkozásában – folyamatosan növekszik. Ma már természetes jelenség, ha a gépjármű volánja mögött egy hölgy ül.


Amiben viszont kevésbé tapasztalható változás, az a női sofőrök megítélése.


A női vezetők már a kezdetektől fogva megkapják azt a kritikát a férfiaktól, hogy nem értenek a vezetéshez, körülményesek, lassan vezetnek, s ezáltal gyakran idéznek elő veszélyhelyzet.  


A hölgyek ezzel szemben azt tartják a férfi gépjárművezetőkről, hogy általában gyorsan, s a szabályokat nem tisztelve közlekednek, nem tartják be a követési távolságot, jobbról előznek, sokan közülük türelmetlenek, sőt agresszívak és veszélyesek.


Jól látható, hogy a nemek képviselőinek egymásról és magukról alkotott véleménye gyökeresen eltér. De mit mutatnak a hivatalos baleseti statisztikai adatok? Milyen arányban részesednek a nemek képviselői a közúti balesetekben?


A férfiak és nők által okozott közlekedési balesetek alakulását a 2008. év adataival szemléltetjük. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hivatalos adatai alapján az elmúlt évben a 17 619 személysérüléses közúti baleset történt, melyet járművezetők okoztak. A nemek szerinti kimutatás szerint ebből 13 382 közlekedési baleset férfi, 3 556 pedig női járművezető hibája miatt következett be.


Az adatoknak alapján a férfiak aránya 76 %, a nőké pedig 20 % volt a közúti balesetet okozó járművezetők körében. (Az esetek 4 %-ában nem lehetett megállapítani az elkövető nemét – cserbenhagyás, vagy egyéb ok következtében).


A baleseti adatok hozzávetőleges összehasonlítására csak akkor nyílik lehetőség, amennyiben a vezetői engedéllyel rendelkező férfiak és nők számát is ismerjük.


A vezetői engedély nyilvántartás adatai szerint 2009. január 02-án összesen 4.613.353 magyar állampolgár rendelkezett „B” kategóriára érvényesített vezetői engedéllyel, közülük 2.687.599 férfi, valamint 1.925.754 nő. Ennek megfelelően a férfiak a „B” kategóriás vezetői engedélyek 58,3 %-ával, a nők pedig 41,7 %-ával rendelkeztek.


A baleseti statisztikai, valamint a vezetői engedély nyilvántartási adatok összevetése alapján az valószínűsíthető, hogy a férfiak átlagosan gyakrabban okoznak közúti balesetet, mint a hölgyek. A férfiak a vezetői engedélyek csaknem 60 %-ával rendelkeznek, s a közúti balesetek 76 %-ában ők vonhatók felelősségre. Ugyanakkor megjegyzésre szorul, hogy a nemek szerint ténylegesen levezetett km-ek száma – ami ugyancsak szükséges lenne az arányok megfelelő számításához – sajnos nem ismert.


Végezetül egy táblázatot mutatunk be a férfiak és nők által okozott balesetek természetéről.


E területen a nemek között jelentős eltérés nem mutatható ki. A haladó járművek összeütközése, a gyalogos elütés, valamint a más természetű közúti balesetek vonatkozásában a férfiak és a nők között közel azonos értékek állapíthatók meg.


 


























 


Haladó járművek ütközése


Álló járműnek, szilárd tárgynak ütközés


Farolás, felborulás, pályaelhagyás


Gyalogosok elütése


Egyéb


Férfi


58 %


16,3 %


12,7 %


10%


3 %



61 %


14,4 %


11,6 %


10%


3 %

Megosztott e-bringák a fővárosban

Budapesten elektromos rásegítésű kerékpárok is elérhetőek lesznek a közbringarendszerben.

...
2025.05.23. 11:05

Megosztott e-bringák a fővárosban

Budapesten elektromos rásegítésű kerékpárok is elérhetőek lesznek a közbringarendszerben.

Hétvégi program Debrecenben

Ismét megrendezik a „Debrecen Drive” autó- és járműipari rendezvényt a Nagyerdőben.

...
2025.05.22. 05:17

Hétvégi program Debrecenben

Ismét megrendezik a „Debrecen Drive” autó- és járműipari rendezvényt a Nagyerdőben.

Szentendrei program ajánlat

Vasárnap ingyenesen látogatható a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum a közlekedési kultúra napján.

...
2025.05.10. 14:20

Szentendrei program ajánlat

Vasárnap ingyenesen látogatható a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum a közlekedési kultúra napján.

Hogy halad a munka az Árpád hídnál?

Budapesti Flórián téri munkák: a bontással és az állványépítéssel egy időben elkezdődött a javítás.

...
2025.05.07. 08:42

Hogy halad a munka az Árpád hídnál?

Budapesti Flórián téri munkák: a bontással és az állványépítéssel egy időben elkezdődött a javítás.

Biodízel az új Skodákba

A gyártósorról leguruló minden új dízel Skoda tankjába az első töltés hidrogénezett növényi olaj (HVO) üzemanyaggal történik.

...
2025.05.06. 08:41

Biodízel az új Skodákba

A gyártósorról leguruló minden új dízel Skoda tankjába az első töltés hidrogénezett növényi olaj (HVO) üzemanyaggal történik.

BKK nosztalgiaszezon Budapesten

A BKK régi villamosokat, klasszikus Ikarus autóbuszokat, veterán trolikat és az 1969-ben gyártott első Budapestre szállított szovjet metrókocsikat is bemutatja az október végéig tartó nosztalgiaszezonban.

...
2025.05.02. 07:59

BKK nosztalgiaszezon Budapesten

A BKK régi villamosokat, klasszikus Ikarus autóbuszokat, veterán trolikat és az 1969-ben gyártott első Budapestre szállított szovjet metrókocsikat is bemutatja az október végéig tartó nosztalgiaszezonban.

Rendőrnap a szép időben a Városligetben

Még tartanak a délutáni programok Budapesten, a Városligetben a XII. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon.

...
2025.04.26. 15:01

Rendőrnap a szép időben a Városligetben

Még tartanak a délutáni programok Budapesten, a Városligetben a XII. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon.

Csökkent a használt elektromosok ára

Mint mindig, a piacformáló állami elektromosautó vásárlási támogatás idején, úgy most is lejjebb mentek a használt villanyautók árai.

...
2025.04.20. 09:55

Csökkent a használt elektromosok ára

Mint mindig, a piacformáló állami elektromosautó vásárlási támogatás idején, úgy most is lejjebb mentek a használt villanyautók árai.