Ne induljon el senki letisztítatlan üvegfelületekkel, mert nem látni vezetés közben nagyon balesetveszélyes. Ha nincs profi jégkaparó, egy pontgyűjtőkártya is megteszi.
Most már nem csak a korán kelők kaparhatják a jeget a szélvédőről. A fagyos idő gondoskodik róla, hogy napközben is hódolhassanak az autósok ennek a tevékenységnek. Legalábbis mindazok, akik nem fedett helyről indulnak, vagy nem fűtőszálas a szélvédőjük: bár oldalablak ott is akad. Előfordul persze, hogy nincs jégkaparó, se jégtelenítő spray a kocsiban, annyi idő pedig nincs, hogy a kocsi felmelegedve leolvassza magáról a jeget.

Néha az autóst felkészületlenül éri a hideg-indulás, nem készített még be jégtelenítő eszközöket, vagy bekészített, csak épp befagyott a csomagtérfedél, vagy bekészített, de reggel a férje-felesége kivette, használta a másik kocsin, aztán magával vitte. És mit érdemes bekészíteni? A ráfagyott vékony dér-ellen bőven elég egy régi pontgyűjtókártya, lejárt bankkártya, vagy gumiélű üvegtisztító: ezekkel szépen lehúzhatóak az üvegek. Igaz a kártyánál nem lesz melege az ujjaknak. A kártyák vész esetén is használhatóak, ha más nincs, csak ne a legértékesebbel kezdjék.

A vastagabb jég ellen ez kevés: mint a kicsit megolvadt, majd visszafagyott hó. Ilyen esetekben jó a kemény műanyag kaparó. Ezekkel le lehet robbantani a jeget a felületről. Bár vannak, akik ódzkodnak a megoldástól, mondván karcolódhat a szélvédő. De az üveg azért keményebb, mint a műanyag, vagy a jég. A jégkaparók hátránya, hogy merev az élük, ettől erősek, de a finomabb lefagyást (deresedést) nem lehet velük lehúzni, sőt a jégkaparás után egy gumiélűvel érdemes lehúzni a maradékot, meg a csíkokat, amit a jégkaparó maga után hagyott.

Kényelmesebbeknek jó megoldás a jégoldó folyadék, amely pumpás kiszerelésben, vagy spray formában is kapható. De ezeknek is lehet segíteni különösen nagy hidegben, mikor hajlamos visszafagyni az olvadék. Ezt megakadályozandó érdemes a jégtelenítést a motor és a fűtés bekapcsolásával kezdeni. Ha hó is van az üvegen, és a kocsin, azt kefével érdemes lesöpörni a tisztogatás kezdeteként.

Amivel tényleg érdemes vigyázni, az a fényszórók, lámpák jégtelenítése. Ugyanis a műanyag tényleg sérülékeny, könnyű megkarcolni, és a jég is felsértheti. Ezekhez a jégoldók a megfelelőek, vagy a saját üzemi hőkibocsátásuk. Persze ez időt igényel, de sötétben indulva érdemes megvárni, hogy a világítás magához térjen.

Ha már jégtelenek az üvegfelületek, és elindulhat végre az autós, még kerülje az ablaktörlő használatát, mert ha szétterít olvadékot, az visszafagyhat az üvegre. Az autó felmelegedéséig nem érdemes az ablakmosót sem működtetni, mert még a téli folyadék is ráfagy a hideg üvegre: a télisége azt akadályozza meg, hogy belefagyjon a tartályba, vagy a mosórendszer csöveibe.

Érdemes a jegesedéstől indulás előtt megszabadulni, és nem csak kis kitekintő nyílásokat kaparni az üvegekre, mert az nagyon holtteres megoldás. Ráadásul a kis kapart foltokra rácsúszhat az olvadásnak induló jég, és menet közben vesztheti el a sofőr a vizuális kapcsolatát a külvilággal. Továbbá a koszos, jégcsíkos szélvédő szépen teríti a téli időszakra jellemző alacsonyan beeső napsugarakat, ami igazán vakító és így balesetveszélyes tud lenni. Elindulni, csak felkészített autóval lehet!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
