A látás az egyik legfontosabb érzékszervünk, az egyre zsúfoltabb utakon fontos a biztonságos közlekedés, ehhez pedig elengedhetetlen a megfelelő látásélesség!
A jogosítvány megszerzését – az orvosi alkalmassági vizsgálat keretein belül – látásellenőrzés előzi meg, sőt, ha már a kezünkben tartjuk a vezetői engedélyt, akkor is érdemes évente meglátogatni a szemészetet kontroll céljából. Az orvosi alkalmassági vizsgálat a háziorvosnál kezdődik, amelynek fontos része a látás ellenőrzése – az első jogosítvány megszerzése előtt, és annak meghosszabbításakor is.
“Megfelelően világos rendelőben a kellően megvilágított látáspróba táblát – Magyarországon a “Kettesy – táblát” – 5 méterről kell elolvasni felülről lefelé, külön a jobb, majd a bal szemmel. Ideális esetben ez mindkét szemmel hibátlanul és végig sikerül. Szemüvegeseknek ezt szemüveggel, kontaktlencse viselőknek ezt kontaktlencsében kell jól látni. Abban az esetben, ha a látás nem 100%-os, a háziorvos szemészeti vizsgálatot kér, ahol mindenek előtt azt vizsgáljuk meg, van-e a páciensnek olyan fénytörési hibája, ami megfelelő szemüveggel kijavítható, illetve a meglévő szemüveg vagy kontaktlencse dioptriájának megváltoztatásával az illető látásának tökéletesítésére törekszünk.” – magyarázta Dr. Kéry Klára szemorvos, majd hozzátette, az autóvezetéshez természetesen a teljes látásélesség a legideálisabb, ami mindkét szemen 100%-os látást jelent. „Hivatásos” jogosítvány megszerzésekor ez elvárás. Az „úrvezető” jogosítványra vonatkozó előírás valamivel megengedőbb, ebben az esetben a két szem együttes látásélessége 120 % kell legyen, amelynél a gyengébb szemnek legalább 20%-ot kell látnia. Természetesen a szemüvegeseknek ezt szemüveggel, a kontaktlencséseknek pedig lencséjükben kell teljesíteni.
Tehát, ha valakinek nem 100%-os a látásélessége, esetleg valamilyen látászavarral küzd, még nem jelenti azt, hogy nem ülhet a volán mögé. Ha a látása korrigálható szemüveggel vagy kontaktlencsével, akkor semmi akadálya annak, hogy vezessen. A probléma ott kezdődik, ha az egyén rosszul lát, és a látása nem javítható, ilyenkor ugyanis nem adható ki jogosítvány! “Szintén nem szerezhet vezetői engedélyt az, aki a látást rontó, és látásjavító eszközzel vagy műtéttel nem javítható szembetegségben szenved, ugyanakkor az sem ülhet a volán mögé, akinek teljes látásélessége mellett a „látótere” nem teljes, illetve súlyos “színlátászavara” van, azaz vörös színvak.

“Aki csak szemüveg vagy kontaktlencse nélkül lát rosszul, annak vezetés közben mindig viselnie kell a látását javító eszközét, ez a korlátozás a jogosítványba is bekerül. Akinek az egyik szeme jó, de a másik nagyon gyenge („félszemű”), bizonyos esetekben kaphat jogosítványt, de korlátozásokkal: például, hogy legyen két visszapillantó tükör az autójában, esetleg egy meghatározott sebességkorlátozást kell folyamatosan betartania, vagy előírhatják, hogy sötétben nem vezethet” – világosított fel a szakember.
“Rossz látási viszonyok esetén, váratlan forgalmi helyzetben, vagy egy nem kellő időben észlelt közlekedési táblánál nem elég a „nekem nem kell szemüveg, messzire én jól ellátok”- felfogás” – tette hozzá a szakorvos. Az utakon napjainkban hatalmas a forgalom, az események gyorsan és váratlanul történnek, a sofőrök sietnek, figyelmetlenek, hiszen mindenki a saját úticélját igyekszik elérni, a lehető legrövidebb időn belül. Kulcsfontosságú a jó látás annak érdekében, hogy megfelelően és kellő távolságból ismerjünk fel bizonyos forgalmi helyzeteket, jelzőtáblákat – és berendezéseket, illetve esetleges akadályokat az utakon. Éppen emiatt, a szemüvegesek feltétlenül viseljék a szemüvegüket, és azt mondani sem kell, hogy a telefonképernyő helyett igyekezzenek inkább az utat és a forgalmat figyelni!
Léteznek olyan szemüveglencsék, amelyeket kifejezetten sofőröknek ajánlanak, hiszen rengetegen szenvednek vezetés közben a különböző fényektől. Ha erős a nap sugárzása, ajánlott napszemüveget viselni, közülük néhány már dioptriás verzióban is kapható. Ezek „polárszűrős” változata a nedves útfelület zavaró csillogását, sőt a koszosodó szélvédő fénytöréséből adódó vakító fényszóródást tompítja, a „kontrasztfokozó” sárga típus pedig ködben, vagy esti vezetésben könnyítheti meg a vezetést – ajánlotta a szakember arra vonatkozóan, hogyan tehető “látás-biztosabbá” az autóvezetés.
“A vezetés nemcsak a testet, a figyelmet, hanem a szemet is nagyon igénybe veszi, különösen azokét, akik hosszú távolságokat tesznek meg – magyarázta Dr. Kéry Klára – a kényszerű ülő helyzet, a folyamatos koncentrálás, az útra meredő tekintet rendkívül fárasztó. Ilyenkor “beállhat” a nyak, megfájdulhat a fej és ritkul a pislogás. A szem szárazabbá válhat, bepirosodhat, bökhet, vagy éppen könnyezhet. Ebben a helyzetben ajánlott legalább 2 óránként pihenőt tartani, és a végtagok megmozgatása mellett hasznos lehet egy kis szemtornát is végezni. Jó, ha van nálunk „műkönny” szemcsepp, amely a gyógyszertárakban vény nélkül beszerezhető. Ennek alkalmazása a fenti tüneteket enyhíti.”
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
