2024.08.30, 08:48
Veszélyek az iskolába vezető úton

Az osztrák autóklub (ÖAMTC) egy speciális, szemmozgás-követő okosszemüveggel végzett vizsgálatot.

Az ÖAMTC megbízásából a Viewpointsystem szemmozgás-követő szemüvegével végezték a tanulmányt. A vállalkozás okosszemüvegeket gyárt, használja a mesterséges intelligenciát, és az élet különböző területein végez tanulmányokat. Ez utóbbiak közé tartozik az ÖAMTC által rendelt tanulmány, amelyben két korosztályt vizsgáltak. A 6-7 éveseket, illetve a 11-12 éveseket.

A tanulmány nagy különbségeket mutat a két korosztály viselkedésformái között. A kisebbek általában még bizonytalanok, az úton átkeléskor például gyakran a körülöttük lévő idősebbek viselkedését másolják. Az idősebb gyerekek már a felnőttekhez hasonlóan viselkednek. Fontos megállapítás, hogy a lámpás kereszteződésekben mindenki csak a jelzőlámpát figyeli, hogy az mikor vált zöldre, de amikor szabad jelzést kap, már nem néz körül, hogy valóban biztonságosan átkelhet-e az úton.

Problémásnak bizonyultak a látótérben lévő akadályok és a kerékpárutat keresztező zebrák is. Az utcabútorok, a növények, mind-mind korlátozzák a gyerekek kilátását. Egy 6-7 éves gyereknek már egy kisebb bokor, vagy akár egy szemeteskuka is korlátozni tudja a kilátásait.

A 6-7 éves gyerekek például a tanulmány szerint túl messze állnak meg a járda szélétől, messzire néznek, vagy nagyon gyorsan oda-vissza néznek, egyfajta „ablaktörlő-pillantással”. Ennek eredményeként nem látnak be a kereszteződés területére, és gyakran csak nagyon későn veszi észre őket a többi közlekedő. Összességében lényegtelen dolgokat és túl sokat észlelnek – ez az információs túlterheltség növeli a bizonytalanságot. Nem ítélik meg jól a sebességet, nehezen hoznak döntéseket, ezért gyakran a felnőttektől veszik a jelzéseket. Ha pedig a felnőtt szabálytalan, akkor a gyerek is így viselkedik. Az életkoruknál fogva a tanulmány is megállapítja, hogy a fent említett okok miatt rossz döntések is lehetségesek.

2408 Omatc Szemvizsga

Az akadályok, például a szemeteskukák, a közlekedési táblák vagy a kereszteződésekben lévő bokrok súlyosbítják a problémát. Ezek azt jelentik, hogy még a magasabban ülők, például kerékpárosok, teherautóvezetők sem látják, hogy vannak-e emberek a kereszteződésben. Fontos összetevőnek bizonyult, hogy ki, milyen magasságból látja a környezetet. Az átlag 115 cm (6-7 évesek), 117 cm (autós), 141 cm (11-12 évesek), 171 cm (biciklis) vagy a 181 cm szemmagasságban ülő kisteherautót vezetők.

Veszélyes helyzetek alakulhatnak ki akkor is, amikor egy garázs-, vagy kapukijáratnál közlekedtek a gyerekek. A szemvizsgálat kimutatta, hogy a kisebb gyerekek időnként benéztek a kijáratoknál, de a nagyobbak egyáltalán nem. A kerékpárutakat keresztező zebrák is bizonytalanságot okoznak. Az ilyen helyszíneken a gyerekek, de még az idősebbek is bizonytalanok. A biciklisek viszont alig néztek az ilyen helyszíneken bármelyik irányba is. A szabály pedig egyértelműen fogalmaz. Aki a zebrán kel át, annak elsőbbsége van, és ez vonatkozik a kerékpárutakra is.

2408 Omatc Szemvizsga 1

Azt is megállapította az okosszemüveggel készült tanulmány, hogy a gyerekek nincsenek tudatában a bizonytalanságuknak. A teszt után a vizsgálatban részt vevő gyerekeket meg is kérdezték, hogy hogyan értékelték magukat. A legtöbben meg voltak győződve arról, hogy nagyon jól teljesítettek.

Az ÖAMTC ajánlásokat is tesz a tanulmányában. Az iskolák környékén, az odavezető útvonalakon a közútkezelőnek fontos figyelni arra, hogy a kereszteződéseknél, gyalogátkelőhelyeknél, buszmegállóknál minél kevesebb, a kilátást akadályozó tárgyak legyenek. Például oszlopra szerelt szemeteskuka, reklámtáblák, nagyobb növények, de a kerékpártárolókat se a járda szegélyéhez közel telepítsék.

Nagyon fontos a gyerekek számára, hogy ne féljenek. Gyakoroljanak sokat és legyenek türelmesek. Konkrét instrukciókra van szükségük, például, hogy pontosan hol kell állniuk és hová kell nézniük – összegez a tanulmány. A szakemberek pedig arra kérik a többi közlekedőt, hogy – különösen most, iskolakezdés idején – fokozottan figyeljenek, tartsák be a szabályokat.

A szemvizsgálatot 2024. tavaszán a Viewpointsystem cég végezte az ÖAMTC és a német autóklub (ADAC) megbízásából. Ebből a célból a gyerekeket (6-7 és 11-12 évesek), valamint a kisteherautó-, személygépkocsivezetőket, kerékpárosokat speciális szemkövető szemüveggel látták el, amellyel mind a szemmozgásukat, mind a megcélzott célpontokat rögzítették. A gyerekek egy előre meghatározott nyolc-kilenc perces útvonalat teljesítettek, különböző kereszteződési helyzetekkel.

 

Tovább drágulnak az új autók

Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.

...
2024.11.22. 15:42

Tovább drágulnak az új autók

Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.

Helyszínelő drónok

Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.

...
2024.11.22. 08:54

Helyszínelő drónok

Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

...
2024.11.16. 14:59

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

...
2024.11.16. 07:35

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

...
2024.11.10. 07:01

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

...
2024.11.04. 08:14

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

...
2024.11.02. 07:24

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.

...
2024.10.31. 14:10

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.