Véget ért a BME keretein belül a 15. RobonAUT verseny döntő futama, amelyben 9 csapat, köztük 6 junior és 3 senior mérkőzött meg egymással a pályán.
A RobonAUT egy robotépítő verseny, ahol önállóan működő robotjármű megalkotása a cél: 1:10-es méretarányú távirányítós autót kell autonóm robottá alakítaniuk a versenyzőknek a felkészülés során. A versenyt a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar mesterképzéses specializációinak hallgatói számára hirdetik meg, már 14. éve. Tehát villamosmérnök, mérnökinformatikus és mechatronikai mérnök mesterhallgatók vehetnek részt a küzdelemben, háromfős csapatokban. Elsősorban csapatoknak szól a kiírás, de a versenyre egyénileg is lehet nevezni, és az így jelentkezőkből szerveznek csapatot.
Az elmúlt 14 év 184 korábbi csapatának egybehangzó véleménye szerint élmény a felkészülés és a verseny. A robotépítéshez hardver- és szoftverfejlesztési, szabályozástechnikai ismeretek a legfontosabbak. Érdemes konyítani a beágyazott rendszerek, mikrokontrollerek lelkivilágához, a kliensszofver-fejlesztéshez, és a mechanikai érzék is nagyon hasznos az autók megfelelő felkészítéséhez.
Magán a versenyen két pályán kellett végigjutnia a robotoknak külső segítség, beavatkozás nélkül, minél rövidebb idő alatt. Az egyik egy ügyességi, a másik egy gyorsasági feladat elé állítja a robotautót. A verseny beszámít a tanulmányi eredményekbe, a versenyzéssel kreditet vagy jobb érdemjegyet szerezhet a résztvevő. A verseny témájában a Robotirányítás rendszertechnikája (VIAUMA16) tantárgyhoz kapcsolódik. A tárgy felvétele nem kötelező a versenyzéshez, de javasolt, mert a kvalifikáción elért pontszám beleszámít a vizsgába, amivel akár 2 jegyet is lehet javítani.
Az elmúlt 14 évben körülbelül 500 hallgató vett részt a versenyeken, akik azóta végzett mérnökök, és többen vezető beosztásban vannak. A jövőbeni előnyök mellett a verseny nyeremények is lelkesítőek voltak, a kiosztott díjak összértéke elérte a 3 millió Ft-t. A verseny a jelentkezőknek nem kerül pénzbe, a költségeket a szponzorok állják. Nevezési díj nincs. Magát az autót, az elektronikai eszközöket, nyomtatott áramkörök gyártási költségeit a szervezők finanszírozzák egy megadott összeghatárig. Az elkészített robotautót megtarthatják a csapatok a verseny után.
Az idei, 15. RobonAUT versenyre 10 csapat kvalifikált!
A juniorok kategóriájában a következő csapatok állhattak fel a dobogóra:
Junior 1. helyezett: AUTofRange
(Kazup Dániel, Kovács Tamás Barnabás, Petrőtei Tamás József)
Junior 2. helyezett: Safety Third
(Csermák Ádám Barna, Horváth Máté, Kis Mihály Bence)
Junior 3. helyezett: WorkAUT
(Fent István, Garad Ágoston, Vepperi Virág)
Az összesített 1. helyezést szintén a junior kategória győztese, az AUTofRange csapat szerezte meg.
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.