Számos autóipari szereplőtől eltérően a Toyota kifejezetten konzervatív és elővigyázatos tempóban igyekszik eljutni a teljesen autonóm mobilitáshoz. Az óvatos megközelítés helyességét több olyan, a közelmúltban bekövetkezett baleset is igazolta, amelyben a gyártók vagy a felhasználók túlbecsülték a rendelkezésre álló technológia képességeit, és olyan feladatokat bíztak rá, amelynek a megoldására az még nem állt készen.
Az autonóm mobilitással járó feladatok összetettségét, illetve a felelősség mértékét mérlegelve a Toyota úgy véli, az autóiparban és a társterületeken tevékenykedő vállalatok szoros együttműködése hozhatja el a várt előrelépést az autonóm mobilitás terén. A tavaly megnyitott Toyota Research Institute-Advanced Development (TRI-AD) elindításáról két évvel ezelőtt döntöttek, 2,8 milliárd dolláros beruházással alapították a szervezetet, amelynek a célja, hogy világszínvonalú autonóm mobilitási és adatkezelési technológiák kifejlesztésével megvalósítsák a világ legbiztonságosabb autóját.
„A folyamatos és közvetlen emberi felügyeletet nem igénylő autonóm mobilitási technológiákat első körben könnyebb taxikban, illetve teherjárművekben bevezetni” – fejtette ki a világ legnagyobb robotikai szaktekintélyének számító James Kuffner, aki szerint távolabbi az a jövő, amikor a privát autóhasználók járműveiben is megjelenhetnek a 4-es szintű önvezető megoldások. „Jelenleg azon dolgozunk, hogy a mobilitási szolgáltatások piacán megvalósulhasson a 4-es szint.”
A 4-es szintű autonómia a jármű szinte teljes körű önállóságát jelenti: ezen a szinten a gépjárművek meghatározott közlekedési helyzetekben felügyelet nélkül haladhatnak. Meglehetősen távoli célról van szó: a Toyota most készül bevezetni azt a 2-es szintű önvezető technológiát, amely folyamatos emberi felügyelet mellett képes autópályán önállóan közlekedni; a Toyota elképzelései szerint a teljes autonómia „pár évtizeden belül” valósulhat meg, ez némileg ellentmond az európai autógyártók célkitűzésének, ugyanakkor iparági szakértők szerint a Toyota 15-20 éves intervallumra vonatkozó becslése tűnik reálisnak.

A Toyota jelenleg különböző mobilitási megoldások – autómegosztó szolgáltatások, mobil értékesítési pontok vagy mozgó egészségügyi egységek – számára fejleszti önvezető megoldásait. Ezeknél a szolgáltatást nyújtó személy határozná meg, hogy mikor és hova haladjon a jármű, majd menet közben felügyelné annak haladását, anélkül, hogy közvetlenül beavatkozna a vezetésbe.