Sokan, sokféleképpen próbálkoztak olcsó népautó gyártásával. Bemutatunk néhány gyártásba vett múltbéli kis-, és miniautót.
Már az 1900-as évek elején is megjelentek a különleges formájú kisautók. Némelyikből csak egy-két darab készült, de voltak olyanok, melyek sorozatgyártásra is kerültek. Vad kísérletezések mindig is voltak. A hajó formájú autótól kezdve a repülővé alakíthatóig. Képzeljen el olyan autókat, amelyeket többféle terepre terveztek – ennek a korszaknak némelyik járműve elmosta a határvonalat a szárazföld és a levegő között, feszegetve annak határait, amit egy autó képes elérni.
1924-ben az angol repülőgépgyártó Sir Edwin Alliott Verdon Roe az általa feltalált Avro Mobile-on közlekedett Southampton útjain.
Persze ebben a korai időszakban még előfordultak a kerékpár és a személyautó keverékei. A karosszéria már személyautóra hasonlított, de még lábbal kellett hajtani. A magyar származású Paul Jaray az áramvonalas konstrukciók szülőatyja volt, és nagy hatással volt a járműgyártásra, a legfelső képen az ő autói láthatók.A második világháború utáni mikroautók egyik legérdekesebb példánya a Zündapp Janus, amely a nevéhez méltón valóban kétarcú, szemből szinte ugyanúgy néz ki, mint hátulról. A Zündapp eredetileg motorkerékpárokat gyártott, 1956-ban Claudius Dornier, a repülőgépgyártó és a Zundapp összeállt, hogy megalkossák a Janust, amely a kisemberek autója lett volna, és mindenki számára elérhetővé tette az egyéni közlekedést. Az autónak két ajtaja volt. Az egyik elöl, ahol a sofőr és még egy utas tudott beszállni, illetve a másik ajtó hátul volt, ahol szintén két utas tudott utazni. Az ülések egymásnak háttal voltak, hogy a teret minél jobban kihasználják. A motorja egy 245 köbcentis, egyhengeres, kétütemű erőforrás volt 14 lóerővel, amivel 80 km/óra sebességet tudott elérni. 1957-58-ban összesen alig 9 ezer darab készült belőle, amikor leállították a gyártását. A ma már ritkaságszámba menő autó hihetetlen árakon talál gazdára manapság. Pár évvel ezelőtt a Sotheby’s aukcióján 20 millió forintnak megfelelő dollárért talált gazdára.
Szintén nem a szokott helyen kellett beszállni a BMW Isettába. Az 50-es években az összes német autógyártó apró mikroautókat gyártott, és a BMW sem akart kimaradni az akcióból. Így született meg az Isetta, amely 100 kilométert tudott megtenni 3 liter benzinnel.
A Messerschmitt német repülőgépgyártónak a II. Világháború után megtiltották a repülőgépgyártást, ezért figyelmüket más dolgok felé fordították. Így született meg a Messerschmitt KR200. Annak ellenére, hogy ez az autó mindössze 10 lóerős volt, 90 km/órás sebességet tudott elérni, köszönhetően az autóknál eggyel kevesebb keréknek és a könnyű alváznak. Valójában sikeres modell volt, több mint 12 000 darabot adtak el az első évben.
Heinkelnek, akárcsak Messerschmittnek, szintén megtiltották a repülőgépgyártást, így kénytelen volt más dolgokra összpontosítani. Első gyártásuk egy motorkerékpár volt, ami nem nagyon volt sikeres. A motorját viszont felhasználták egy mikroautó elkészítéséhez. A Kabine kicsi volt és furcsa megjelenésű, de az egyik leghatékonyabb mikroautónak tartották, köszönhetően a csökkentett tömegének és az apró, takarékos 200 köbcentis motornak. Gyorsabb és mozgékonyabb volt, mint más hasonló autók.
Az olaszok már 1936-ban elkezdték gyártani a Fiat 500 Topolinot. A típus az oldtimer találkozókon nagy sikereket arat, és annak ellenére, hogy több százezer példányban készült, mégis ritkaságszámba megy. A Topolinot 1936 és 1955 között gyártották. 1955-ig mintegy 370 000 példányban készült belőle, ezzel ez a kisautó Európa egyik legsikeresebb autója volt annak idején. A Fiat 500 licenc alatt épült Angliában, Franciaországban és Németországban Simca 5 és NSU-Fiat néven. A felújításra szoruló példányok manapság 4000 eurótól kaphatók, de a szebb példányok ára elérheti a 20 ezer eurót is.
Térjünk vissza Németországba. A Goggomobil mikroautók sorozata volt, amelyet Hans Glas gyártott a bajorországi Dingolfingben 1955 és 1969 között. A Glas három modellt gyártott: a T szedánt , a TS kupét és a TL furgont. A motor léghűtéses, kétütemű, kéthengeres volt, amely eredetileg 250 köbcentiméteres volt, de később 300 és 400 köbcentiméteres méretben is elérhetővé vált.
Nehéz eldönteni, hogy a Peel P50 ronda vagy gyönyörű. De úgy tűnik, ha figyelmen kívül hagyjuk a funkcionalitást, a biztonságot és a praktikumot, a terméktervezésnek nincs korlátja. A Peel P50 a mai napig tartja a legkisebb szériaautó világrekordját. Bármilyen furcsa, ezt a háromkerekű mikroautót a mai napig gyártják az Egyesült Királyságban.
Az 1970-es évek üzemanyagválsága keltette életre az Egyesült Államokban a Vanguard-Sebring CitiCar-t. A floridai székhelyű Vanguard-Sebring autógyártó által 1974-ben megalkotott elektromos autó végsebessége 30 mph/h (48 km/óra) volt, és közel 65 km-t tudott megtenni egyetlen töltéssel. A CitiCar gyártása 1977-ben leállt. Ez alatt az idő alatt 2300 ilyen járművet gyártottak.
Nem mehetünk el szó nélkül azonban egy csehszlovák különleges jármű mellett sem. Ez pedig a Velorex. A Velorexet eredetileg mozgássérülteknek szánták, de ma már a gyűjtők féltett kincse egy-egy ilyen háromkerekű kisautó. A Stránský testvérek, František és Mojmir eredetileg kerékpárjavítással foglalkoztak. 1936-ban elkezdtek gondolkodni egy olcsó háromkerekű jármű megépítésén, amely betölthetné az űrt a motorkerékpárok és az autók közt. Ezt a szerkezetet a fiatalok és a szegényebbek részére szánták. Hosszan lehetne írni a Velorex történetéről, de a lényeg, hogy a „bőregérként” ismert jármű elődjét 1943-ban rakták össze a Stránsky fivérek, nagyrészt biciklialkatrészekből, 250-es Jawa motorral, és elnevezték Oskar 54-nek. A II. Világháború után már motorkerékpár hozzávalókból készültek a háromkerekűek. 1950-ben a párt bekényszerítette a Stránsky üzemet a VELO (később Velorex) szövetkezetbe, itt folytatódott az Oskarok gyártása. A technikát műbőrrel, illetve vízhatlan vászontetővel borított csőketrecbe szerelték. A szegények háromkerekűje azért volt hivatalosan rokkantautó, mert így adómentesen gyárthatták. 1955-ben keresztelték át a márkát Velorexre. A típusjelölés is megváltozott, a 16/350-es lett a csúcsmodell. Kisebb változtatásokkal 1971-ig gyártották, majd áttértek a négykerekű, 435-0 típus gyártására. A konstrukciós hibák és a piacképtelenség miatt azonban két évvel később a gyártás véget ért.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Piacformálás
Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.
Piacformálás
Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.
A rossz idők szele hozta a harcias pickupot
Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.
A rossz idők szele hozta a harcias pickupot
Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.