A magyar járműipar számára kulcskérdés lesz a közeljövőben, hogy a kínai gyártók térnyerésével mennyit csökken a német autógyártók piaci részesedése Európában.
A német gyárbezárásokat illetően a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) főtitkára, Kilián Csaba optimista. Nem számít arra, hogy a magyar autógyárakat nagyobb leépítés vagy bezárás fenyegetné, mert a gyártók számára egyre kedvezőtlenebb honi gazdasági környezethez képest a magyar körülmények kiszámíthatóbbak és olcsóbb gyártást tesznek lehetővé. A MAGE érdekképviseleti szerv, így több csatornán keresztül egyeztetnek a magyar kormánnyal, és több rendezvényt tartanak, amelyekre a döntéshozókat is meghívják. A rendezvények a magyar beszállítóipart is támogatják, egyfajta szakmai fórumként is működnek. A szervezet három legfontosabb rendezvénye az Automotive Hungary és Ipar Napjain rendezett konferencia, szakmai workshop és B2B megbeszélések; a Portfolio konferencia, valamint az őszi TECHTOGETHER+ volt. Az autóiparban az akkugyártás meghatározó iparág, így jelentős eredményként könyvelik el, hogy a nagy akkumulátoripari cégek közül többen beléptek, így MAGE-tag a piacvezető CATL, a Nio és a Semcorp is.
Kilián Csaba elmondta, hogy komoly verseny folyik az új technológiák terén a járműiparban Európa és Kína, illetve Európa és az USA között. A kihívás hatalmas, mert a világ elektromosautó piacát a kínai cégek döntően uralják, a technológiai egyenrangúságuk, sok esetben fölényük már nyilvánvaló. Erre rárakódnak az európai szabályozások politikai-, gazdasági-, és autóipari szinten. A MAGE az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) Liason Commettee tagjaként részt vett december elején egy közép-kelet-európai workshopon az ACEA-n belül: akkor a cseh, a szlovák, a lengyel, a román, és a magyar autóipari szövetségek vezetői egyeztettek a lehetőségekről. Az egyeztetésen többek között szó esett a 2025-től bevezetésre kerülő EU-s károsanyag-kibocsátási kvótáról is, ami meghatározó kihívása most a járműiparnak.
Meglátásuk szerint egyrészt el kellene tolni, vagy legalább a piaci igényekhez kellene igazítani a 2025-2026 évi normákat. Igaz, hogy az autógyártók sok új elektromos típust hoztak a piacra, de még ezek is többnyire túl drágák a piacnak a volumen eladásokhoz, másrészt a töltési infrastruktúra kiépítettsége nem megfelelő, harmadrészt a megvásárolt új elektromos autók értékesése erősen átlagfeletti. Emiatt az elektromosautó eladások csak támogatással működnek, mint mutatja a magyar példa is.

Ezzel szemben a kínai gyártók képesek kedvező áron kínálni elektromos autók, ez viszont az európai autóipar számára problémát jelent. A versenyképesség a legfontosabb kihívás Európában: jelenleg sajnos nem, vagy csak részben képesek versenyképes áron előállítani elektromos járműveket az európai gyártók. A kínaiak versenyképesebb áron kínálják az autóikat. Így az európai autóipari beszállítók jövője szempontjából nagyon kritikus lesz az elkövetkezendő egy-két év. Kérdéses, hogy az európai gyártók meg tudják-e tartani a piaci részesedésüket, vagy ha veszítenek is ebből, akkor mennyit. Magyarország helyzetéből adódóan fontos lenne, hogy minél kisebb legyen ez a veszteség, hiszen a német autóipar a legmeghatározóbb számunkra. Ha a hazánkban jelenlévő német gyártók és beszállítók nagy piacot veszítenek, akkor az a magyar beszállítóiparra is hatással lesz. Ebből a szempontból nagyon lényeges, hogy a Magyarországon letelepedő kínai, ázsiai új cégeknek hogyan tudnak a magyar cégek beszállítani.
A kínai gyártók hozzáállásának a kifürkészésére és a magyar beszállítók felé való nyitás érdekében a közelmúltban a Nemzetgazdasági Minisztérium megszervezte a második, új energia meghajtású járművek tematikájú magyar-kínai kerekasztal beszélgetést. Erre magas szintű kínai delegáció látogatott el. Itt volt Xin Guobin, a kínai Ipari és Információ Technológiai Minisztérium (MIIT) miniszterhelyettese, jelen voltak a Magyarországon gyártóüzemet építő kínai gépjármű- és akkumulátorgyártók képviselői (többek között a BYD, a CATL, a Semcorp, a Sunwoda, a Nio és az EVE Power), a jelentősebb beszállítók (például a Jászplasztik, a Videoton és a Rába) és a témában érintett K+F központok képviselői. Itt bemutatkozott a MAGE is. Megbeszélést folytattunk a Kínai Autóipari Szövetség (China Association of Automobile Manufacturers CAAM) és a China Automotive Technology and Research Center (CATARC) vezetőségével a lehetséges együttműködésekről. Ezen kívül a BYD beszerzői delegációjával folytattak megbeszéléseket, több mint száz magyar céget sikerült így bemutatni.
Európa gondja, hogy az európai energiaárak lényegesen magasabbak, ez jelentős hátrányt jelent főleg a nagyobb energiaigényű gyártás esetén. Az akkumulátorok területén az európai gyártók ázsiai függősége jelentős, a technológia fejlesztésben több éves lemaradásuk van. Az összes európai kutatás-fejlesztésre költött összeg 31 százalékát az autóipar adja. Az ACEA adatai szerint, ha az elektromos autók eladása a 2023-2024-es szinten marad, akkor az európai autógyártóknak mintegy 16 milliárd euró büntetést kell befizetniük a kvóták túllépése miatt. Most az új Európai Bizottság felállásával, az európai választásokat követően nagy kérdés, hogy a politikai pártok hogyan tudnak megegyezni ezekben a szabályozási kérdésekben.
Szétbírságolták az európai autógyártókat
Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.

Szétbírságolták az európai autógyártókat
Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.
Biztonságosabbak az európai utak
Az Európai Bizottság jelentése szerint csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma az EU-ban.

Biztonságosabbak az európai utak
Az Európai Bizottság jelentése szerint csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma az EU-ban.
Jobban félnek az utasok az önvezető autókban
Az önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták az SZTE kutatói.

Jobban félnek az utasok az önvezető autókban
Az önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták az SZTE kutatói.
Időt nyertek az európai autógyártók
Az Európai Bizottság döntése szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják az új személyautók esetében.

Időt nyertek az európai autógyártók
Az Európai Bizottság döntése szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják az új személyautók esetében.
Hollandia és az ittas vezetők
A bringák országában megengedőbbek a szabályok, kis mennyiségű alkohol fogyasztását engedik a sofőröknek. De a visszaesőket kivonnák a forgalomból.

Hollandia és az ittas vezetők
A bringák országában megengedőbbek a szabályok, kis mennyiségű alkohol fogyasztását engedik a sofőröknek. De a visszaesőket kivonnák a forgalomból.
Budapesti útfelújítások
Ferencvárosi és újpesti főútvonalak átépítését kezdeményezi a főváros.

Budapesti útfelújítások
Ferencvárosi és újpesti főútvonalak átépítését kezdeményezi a főváros.
Mit hoz az új KRESZ?
Még nagyban dolgoznak az érintettek az új KRESZ részletein, azonban mindig nyilvánosságra kerülnek információk a várható változásokról.

Mit hoz az új KRESZ?
Még nagyban dolgoznak az érintettek az új KRESZ részletein, azonban mindig nyilvánosságra kerülnek információk a várható változásokról.
Az autók java egyre megbízhatatlanabb
A neves J.D. Power éves felmérése szerint általánosságban romlott az autók minősége, egyre gyakoribbak a meghibásodások. Alig akad kivétel.

Az autók java egyre megbízhatatlanabb
A neves J.D. Power éves felmérése szerint általánosságban romlott az autók minősége, egyre gyakoribbak a meghibásodások. Alig akad kivétel.