A Zala Megyei Balesetmegelőzési Bizottság (Zala MBB) egy rendőri jellegű Skoda Octavia szolgálati járőrgépkocsi mását készíttette el két dimenziós változatban, s helyezte el a forgalmas közutak mentén. Az illusztráció fából készült, fém merevítéssel. A rendőrségi Skoda illusztrációja távolról szemlélve élethű mása napjaink magyar szolgálati gépkocsijainak: a színe fehér, a „járművön” megkülönböztető fényjelzés, rendőri feliratozás, valamint fényvisszaverő elemek találhatók, s még a mérete is megegyezik az eredeti Octaviával.
Az „ABC-012” forgalmi rendszámú személygépkocsi belsejében egy lézeres sebességmérő eszköz látható, ugyanúgy, mint ahogy azt a valóságban sokszor láthatjuk. A Zala MBB a megoldást több olyan nagy forgalmú útszakaszon kívánja felváltva alkalmazni, ahol közúti balesetek gyakran fordulnak elő a sebesség helytelen megválasztása miatt. Elsőként a 76-os számú főút alsónemesapáti kereszteződésére esett a helyi rendőrök választása, ahol a sebességtúllépés sajnos igen gyakori jelenség, ezért a keresztirányban haladó járművek ütközésének a kockázata magas. Márpedig tény, hogy nagy ütközési sebesség esetén súlyos és halálos sérülések is gyakrabban fordulnak elő.
Az első tapasztalatok biztatóak, ugyanis az érintett útkereszteződés környezetében a járművek túlnyomó többsége csökkentett sebességgel halad. A megyei rendőrök elképzelése szerint nem kizárt, hogy az illusztráció kihelyezésével érintett helyszíneken időnként valós rendőri eszközöket is kihelyezzenek.
A Zala megyei megoldás tipikusan a balesetek (a személyi sérülések és közúti tragédiák) megelőzését szolgálja, hiszen a megengedett sebesség megtartására hívja fel a figyelmet magas biztonsági kockázatú helyszíneken anélkül, hogy büntetés kiszabására kerülne sor. Az „áltrafi” zalai változatára más megyék rendőrei is felfigyeltek, így nem kizárt, hogy a közeljövőben hasonló megoldásokkal az ország más szegleteiben is találkozni lehet.
Háttér
Európa számos országában elterjedt gyakorlat, hogy veszélyeztetett útszakaszok mentén, valamint veszélyes csomópontok közelében rendőr, vagy sebességmérő eszköz illusztrációját helyezik el. Ezt a köznyelv „álrendőr”-nek, vagy „áltrafi”-nak nevezi (a megnevezés némileg pontatlan, hiszen az „álrendőr” általában olyan valós személy, aki önmagát rendőrnek kiadva követ el visszaéléseket, jogsértő cselekményeket).
Rendőri, vagy sebességmérő eszköz út menti illusztrációjával találkozhatunk például Spanyolországban, Franciaországban, vagy éppen a szomszédos Ausztriában is, két vagy háromdimenziós kivitelben egyaránt. Nyugati szomszédunkban például nemrégiben egy autópálya felújítás helyszínén – ahol 80 km/h sebességkorlátozás volt érvényben – olyan háromdimenziós megoldást lehetett látni, amikor az osztrák egyenruhát viselő „rendőr” a kezében egy lézer elven működő sebességmérőt tart, miközben a két forgalmi irányt elválasztó betontömbök egyikére könyökölve támaszkodik. A „műrendőr” a megtévesztésig hasonlított a valódi osztrák rendőrre, s gyakorlatilag nem volt olyan jármű, amely az adott útszakaszon – s az azt követő kilométereken – a megengedettnél gyorsabban haladt volna.
Az ilyen, és ehhez hasonló illusztrációk kihelyezésének hátterében részben a rendőrség személyi feltételrendszerének Európa bármely országában jellemző limitje, másrészt pedig gazdasági, gyakorlatias szempontok állnak. Hiszen sokszor elég csak utalni a rendőri jelenlétre, és a preventív hatás azonnal érvényesül – büntetés, avagy szankció érvényre juttatása nélkül. Márpedig ennek a közúton közlekedők biztonsága látja a hasznát.
A megoldás társadalmi elfogadottsága nagyban függ attól, hogy a rendőr, vagy sebességmérő eszköz illusztrációját hová helyezik el. Ezért valamennyi hatóságnál alapelv, hogy ilyen eszközök kizárólag olyan útszakaszok mentén, illetve csomópontok közelében helyezhető el, ahol közlekedési jogsértések rendszeresen előfordulnak, a közlekedés biztonsági kockázata magas, gyakrabban következnek be személyi sérüléssel járó balesetek (illetve annak a helyszín jellege miatt nagy a valószínűsége), vagy éppen a gyorshajtások aránya magasabb az átlagosnál.
„Álrendőr”, vagy „áltrafi” kihelyezésére már hazánkban is akadt példa. Pest megyében például több éve az utak mentén található az a „bádogrendőr”, mely egy állványra helyezett lézeres sebességmérő készülék mögött állva igyekszik a megengedett sebességhatár alatti haladásra ösztönözni az arra közlekedő járművezetőket.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.