2023.08.07, 12:50
Kapaszkodhatsz a kormányba!

80-100 km/órás sebességű vezetéstechnikai tréningeket szervez a Groupama Tanpálya. Izgalmasnak és érdekesnek ígérkezik.

Új helyszínt is bevezetett a Groupama Tanpálya a vezetéstechnikai oktatásainak a színhelyeként, mivel a Hungaroring belső területén kialakított eredeti tanpálya nem bővíthető nagyobb sebességű szakaszokkal. Ezért közepes sebességű (80-100 km/órás) autós és motoros tréningeket az új versenypályára, az M-Ringre szervezik Monorierdő mellé. A nagyobb sebességű vezetéstechnikai tanfolyamokat  „Tempo tréning” néven kínálják autósoknak és motorosoknak egyaránt, az utóbbiaknak csak félnapos, az autósoknak fél-, vagy egynapos oktatás is elérhető.

A „Tempo térning” alapvetően egy közepes sebességű tréning, amelyet nagyjából 80-100 km/h sebességre terveztek. Ez az a sebesség, amellyel a feladatokat a megfelelő biztonsággal végre lehet hajtani. Az alapképzésekhez képest a sebesség növekedése abban segít, hogy a jármű az ennél a sebességnél bekövetkező valós erőhatásokkal reagál, amit a tanuló jobban fel tud fogni (valósabbnak érzi) és el tud raktározni magában a későbbi balesetmegelőzés érdekében. A megemelt sebességhatárra azért van szükség, mert a szimulált csúszós pályán, kis sebességgel létrehozott instabil állapotban ezek az autóra ható erők egy mai korszerű kocsiban szinte teljesen eltompulnak, az autó annyira elszigeteli a vezetőt a környezetétől, csak a jármű reakciója marad meg a fellépő erőhatások érzete nélkül. Így a közepes sebességű tréning pontosabb képet ad a valós reakciókról a feladatok végrehajtása közben. Motoros tréningnél is hasonló a helyzet, csúszós felület nélkül.

2308 Groupama Nagysebesseg 1

A nagyobb sebesség kapcsán szerepet kap a jármű és a manőverek közti időeltérés is a tehetetlenség miatt. A gépkocsinak idő kell, hogy kövesse a sofőr általi kormányelfordítást az autó súlya miatt (ami egyre nő), így kisebb sebességeken (gyakorlás közben is) nagyobb kormánymozdulatot igényel például egy kikerülőmanőver. Nagyobb sebességeken ugyanez a hirtelen, nagy kormányelfordítással járó reakció balesetet okozhat, tehát nem mindegy, hogy az oktatáson résztvevő sofőr milyen manővertípushoz mekkora kormánymozdítást memorizál. A nagyobb sebességű tréning végén beiktatott összefűzött gyakorlatok tovább erősitik a sofőrben a terhelésváltások közötti járműreakciók jellemzőit. Így megismerhető, hogy a jármű diktál és szab korlátokat a mozgása közben, a vezetőknek pedig ezeket a korlátokat kell megismerniük. Ehhez tudni kell, hogy a jármű hogyan jelzi a határait, emlékeztetve a vezetőt, hogy soha ne lépjük át a tapadás és a fizika törvényeit.

2308 Groupama Nagysebesseg 2

Természetesen örök kérdés, hogy árt-e az autónak vagy motorkerékpárnak a tréning. a válasz rövid: nem. Amennyiben egy jól karbantartott autóval vagy motorral végzik a tréninget, az nem okoz nagyobb terhelést a futóműnek mintha a városban vagy lakott területen kívül kátyúk között manőverezve – esetleg belehajtva – közlekednénk. A gumik természetesen nagyobb terhelést kapnak, de nem extrém módon. Aki a szabályokat betartja a tréningen és nem azt képzeli, hogy egy teligázas pályanapra érkezett, annak a járműve és önmaga is épen marad. A tanfolyamot elvégezve pedig magasabb szintű vezetéstechnikai tudással mehet haza és vissza a közútra.

Szétbírságolták az európai autógyártókat

Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.

...
2025.04.02. 05:23

Szétbírságolták az európai autógyártókat

Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.

Biztonságosabbak az európai utak

Az Európai Bizottság jelentése szerint csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma az EU-ban.

...
2025.03.21. 05:26

Biztonságosabbak az európai utak

Az Európai Bizottság jelentése szerint csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma az EU-ban.

Jobban félnek az utasok az önvezető autókban

Az önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták az SZTE kutatói.

...
2025.03.13. 10:24

Jobban félnek az utasok az önvezető autókban

Az önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták az SZTE kutatói.

Időt nyertek az európai autógyártók

Az Európai Bizottság döntése szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják az új személyautók esetében.

...
2025.03.11. 08:16

Időt nyertek az európai autógyártók

Az Európai Bizottság döntése szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják az új személyautók esetében.

Hollandia és az ittas vezetők

A bringák országában megengedőbbek a szabályok, kis mennyiségű alkohol fogyasztását engedik a sofőröknek. De a visszaesőket kivonnák a forgalomból.

...
2025.03.03. 12:54

Hollandia és az ittas vezetők

A bringák országában megengedőbbek a szabályok, kis mennyiségű alkohol fogyasztását engedik a sofőröknek. De a visszaesőket kivonnák a forgalomból.

Budapesti útfelújítások

Ferencvárosi és újpesti főútvonalak átépítését kezdeményezi a főváros.

...
2025.02.28. 09:07

Budapesti útfelújítások

Ferencvárosi és újpesti főútvonalak átépítését kezdeményezi a főváros.

Mit hoz az új KRESZ?

Még nagyban dolgoznak az érintettek az új KRESZ részletein, azonban mindig nyilvánosságra kerülnek információk a várható változásokról.

...
2025.02.27. 10:20

Mit hoz az új KRESZ?

Még nagyban dolgoznak az érintettek az új KRESZ részletein, azonban mindig nyilvánosságra kerülnek információk a várható változásokról.

Az autók java egyre megbízhatatlanabb

A neves J.D. Power éves felmérése szerint általánosságban romlott az autók minősége, egyre gyakoribbak a meghibásodások. Alig akad kivétel.

...
2025.02.26. 18:08

Az autók java egyre megbízhatatlanabb

A neves J.D. Power éves felmérése szerint általánosságban romlott az autók minősége, egyre gyakoribbak a meghibásodások. Alig akad kivétel.