A legfrissebb adatok szerint idén június végén 41 386 tisztán elektromos autó járta az utakat Magyarországon, a zöld rendszámos autók száma meghaladta a 74 ezret.
A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint az elektromos autókat a legtöbben helyi, lakás-óvoda-iskola-munkahely közötti közlekedésre használja a hétköznapokon elektromos autójukat, átlag 70-100 kilométert megtéve egy nap. De a nagyobb hatótávú autókkal egyre többen hosszabb, akár külföldi utakra is elindulnak velük. A szövetség adatai szerint a kocsik akkuinak a feltöltéséhez 2022 végén az országban 2147 töltési hely volt (ez 14 százalékkal több mint egy évvel korábban). A töltőhelyek számának növekedése elmarad az elektromos autók számának a növekedésétől, mely utóbbi egy év alatt 47,4 százalékkal nőtt (százalékosan jól csengő, de darabszámra még messze elmarad a belső égésű motorral szerelt járművek számához képest). Tapasztalataink szerint a töltési lehetőségek felméréséhez azonban nem elég a töltőpontok számának a mérése, fontos a töltési hely képességeinek az ismerete, azaz a töltő teljesítménye és szoftverezettsége. A nagyobb hatótávolságú (300 km vagy fölött), illetve nagy teljesítményű elektromos autók töltése a kisebb teljesítményű (10kW és alatta) töltőkkel időigényes, tehát csak vészlehetőségként jön képbe a használatuk. A legújabb elektromos autók esetén a töltéssel azért merülhet fel a probléma, mert az oszlop nem feltétlenül ismeri fel a járművet, és nem indítkja el az áramfolyamot.
A szövetség tanácsa szerint az utazástervezés része kell legyen a töltők hely-, és típusismerete: tehát, hogy hol található villám- vagy ultragyors töltő, illetve egyenáramú berendezés, mivel egy nagyobb teljesítményű töltő kiválasztásával sok időt meg lehet spórolni. Egy 50 kW teljesítményű „villámtöltővel” 20-50 perc is elég a “tankolásra”, igaz, ezek a fajta töltők csak 5-10 százalékot tesznek ki az összes töltőt figyelembe véve. Megjegyezzük, hogy a töltők „áramárai” eltérőek, de az ökölszabály, hogy minél nagyobb a teljesítmény, annál drágábban adják az áramot, illetve azokon a területeken ahol gyenge a lefedettség, ott is magasabb az ár. A villanyautózás a saját (otthoni, munkahelyi) töltési lehetőség esetén olcsó autózási forma, illetve a még megmaradt kevés ingyenes töltőpont használatával, bár ez utóbbiak jellemzően kisebb teljesítményűek (10 kW). Gyakorta időkorláttal működnek, illetve nagy a foglaltsági szintjük. Probléma lehet az is az időtervezésnél, hogy a kiválasztott töltő az adott pillanatban képes-e a névleges teljesítménnyel tölteni, tapasztalataink szerint rendszeres jelenség, hogy egy névleg 20 kW teljesítményű töltő csak „félgőzzel”, 10 kW-tal töltsön – az autók jelzik ezt. Ez eleve duplázza a tervezett töltési időt.
Visszatérve az áramárakra fontos tudni, hogy az utazás költségtervezésénél mivel számolhat az elektromosan autózó. Tapasztalataink szerint csak utcai fizetős töltőpontokat használva részben-egészben elolvad a villanyautók üzemanyagköltéségbeli előnye. Természetesen függ a jármű jellegétől is, mert egy Fiat 500e kevesebbet fog fogyasztnai, mint egy Cupra Born, hasonlóan a benzines és dízel autók esetén, hiszen a méret, a teljesítmény befolyásolja a fogyasztást. Tapasztalataink szerint kompakt méretű elektromos autóval utcai töltőket használva az alacsony árszintűekkel (170-190 Ft/kWh) úgy kalkulálhatunk, mintha egy 4 literes fogyasztású benzinessel járnánk, a közepes árszintű töltőpontok (200-230 Ft/kWh) használatával 6 literes benzines költség mérhető, a nagyágyú villámtöltőkkel (500-600 Ft/kWh), amelyek a legdrágábbak, 8-10 literes benzines fogyasztási költség matekolható. Természetesen a vezetési stílustól nagyon függ a költség, jobban, mint a klímahasználattól.
A hosszabb útra utazók figyelmét a Jövő Mobilitása Szövetség arra hívja fel, hogy a nagyobb utazósebesség miatt a városi használatban megszokottnál 30 százalékkal is kisebb utat lehet megtenni egy elektromos autóval, márkától és típustól függetlenül. Tapasztalataink szerint a modern elektromos autók már sokkal inkább „autópályaállók”, 110 km/óra sebességgel a fogyasztásuk nem ugrik meg, 130 km/óra sebességgel már érezhető a hatótávcsökkenés, de már nem olyan drasztikusan, mint 5-6 évvel ezelőtt. Az elektromos autók a megengedett autópálya sebesség átlépését nem díjazzák, akkor az akkuik gyors merülésbe kezdenek. A szövetség szerint a hatótávolságot befolyásolja a csomagok száma és a klímahasználat is: a hűtés például 20 százalékkal is csökkentheti a hatótávot. Tapasztalataink szerint az új, fejlett típusok nem ilyen érzékenyek a klímahasználatra.
A töltések tervezéséhez, illetve „tankolási segítségként” a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke, Kárpáti András a plugshare.com weboldalt javasolja. Ez a villanyautósok információs közösségi oldala, ezen az oldalon ugyan töltést indítani nem lehet, de naprakész információkkal szolgálnak az autósok egymásnak a felületen, így ellenőrizni lehet, hogy üzemkész-e a töltő, használták-e azt a megelőző néhány napban. Magyarországon a Mobiliti applikációja az egyik legelterjedtebb, amelyben jól lehet keresni, valamint több más szolgáltató berendezéseit is lehet látni, hasonlóan az drivE.ON applikációhoz. Az elnök felhívták a figyelmet arra is, hogy egy-egy szolgáltató appjában a többi szolgáltató töltőivel kapcsolatos információk nem mindig naprakészek. A foglaltságot általában lehet ellenőrizni a töltőkön, illetve bizonyos szolgáltatók előzetes helyfoglalást is lehetővé tesznek. A töltés indításához applikációnként előzetes regisztráció és a bankkártya adatok megadása szükséges. Meglátásunk szerint ez utóbbi miatt érdemes a lehető legtöbb applikációt időben letölteni és aktiválni.
A szövetség használati tanácsa, hogy utazáskor érdemes folyamatosan kontrollálni, hogy a hatótáv és a megteendő távolság milyen mértékben változik: alapszabályként azt ajánlják, hogy 20 százalék alá ne essen a töltöttség, és 80 százaléknál jobban ne töltsék fel az autókat, de az sem probléma ha egyszer-egyszer 100 százalékra töltik az akkumulátorokat. Tanácsunk szerint ez utóbbi „nem teljesen feltöltős”, akkumulátor óvó gyakorlat a hétköznapi rövidtávos használatban életszerű, utazáskor érdemes teletölteni az akkut, nem fog tőle tönkremenni.
Szétbírságolták az európai autógyártókat
Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.

Szétbírságolták az európai autógyártókat
Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.
Biztonságosabbak az európai utak
Az Európai Bizottság jelentése szerint csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma az EU-ban.

Biztonságosabbak az európai utak
Az Európai Bizottság jelentése szerint csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma az EU-ban.
Jobban félnek az utasok az önvezető autókban
Az önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták az SZTE kutatói.

Jobban félnek az utasok az önvezető autókban
Az önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták az SZTE kutatói.
Időt nyertek az európai autógyártók
Az Európai Bizottság döntése szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják az új személyautók esetében.

Időt nyertek az európai autógyártók
Az Európai Bizottság döntése szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják az új személyautók esetében.
Hollandia és az ittas vezetők
A bringák országában megengedőbbek a szabályok, kis mennyiségű alkohol fogyasztását engedik a sofőröknek. De a visszaesőket kivonnák a forgalomból.

Hollandia és az ittas vezetők
A bringák országában megengedőbbek a szabályok, kis mennyiségű alkohol fogyasztását engedik a sofőröknek. De a visszaesőket kivonnák a forgalomból.
Budapesti útfelújítások
Ferencvárosi és újpesti főútvonalak átépítését kezdeményezi a főváros.

Budapesti útfelújítások
Ferencvárosi és újpesti főútvonalak átépítését kezdeményezi a főváros.
Mit hoz az új KRESZ?
Még nagyban dolgoznak az érintettek az új KRESZ részletein, azonban mindig nyilvánosságra kerülnek információk a várható változásokról.

Mit hoz az új KRESZ?
Még nagyban dolgoznak az érintettek az új KRESZ részletein, azonban mindig nyilvánosságra kerülnek információk a várható változásokról.
Az autók java egyre megbízhatatlanabb
A neves J.D. Power éves felmérése szerint általánosságban romlott az autók minősége, egyre gyakoribbak a meghibásodások. Alig akad kivétel.

Az autók java egyre megbízhatatlanabb
A neves J.D. Power éves felmérése szerint általánosságban romlott az autók minősége, egyre gyakoribbak a meghibásodások. Alig akad kivétel.