Összeállították az EU tagállamok közlekedésbiztonsági sorrendjét. Volt aki fejlődött, volt aki hátrébb szorult.
Az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatósága a 2021-re vonatkozó előzetes adatok alapján készített listát a tagállamokban tapasztalható állapotokról, amely megmutatja, hogy mely országok hogyan állnak a közlekedésbiztonság terén. Emlékeztetőül: tavaly megközelítőleg 19 800 ember vesztette életét közúti balesetben az EU-ban. Ez 1000 halálos áldozattal több, mint amit 2020-ban számláltak, azonban közel 3000-rel kevesebb a 2019-es pandémia előtti időszakhoz képest. Az EU vezetés egyik célja, hogy 2030-ra a halálesetek száma a felére csökkenjen. Uniós szinten az elmúlt évtizedben 36 %-os csökkenést regisztráltak, így nem irreális a cél.
Adina Vălean közlekedésért felelős biztos így fogalmazott: “A lezárások enyhítésével a forgalom visszaáll a normális szintre, így gondoskodnunk kell arról, hogy párhuzamosan a közúti baleseti halálesetek száma ne tegye ugyanezt, ne emelkedjen vissza a 2019-es szintre.”
A tagországok közlekedésbiztonsági rangsorát az egymillió lakosra jutó közúti közlekedési baleseti halálesetek száma alapján állították össze. A rangsorban nem szerepelnek azok az országok, ahol évente 100-nál kevesebb halálos áldozatot követeltek a balesetek. A korábbiakhoz képest a rangsor nem változott jelentősen, a legbiztonságosabb utakat Svédországban találjuk (18 haláleset egymillió lakosra vetítve), míg 2021-ben Románia (93 haláleset/ 1 millió lakos) jelentette a legmagasabb arányt. Az uniós átlag 44 közúti haláleset volt egymillió lakosra vetítve.
Az előzetes adatok alapján kilenc tagállamban (Dánia, Németország, Írország, Ciprus, Litvánia, Málta, Lengyelország, Portugália, Svédország és Németország) 2021-ben regisztrálták az eddigi legalacsonyabb halálos közúti balesetek számát. A pandémia előtti 2019-es évhez képest 2021-ben 13%-kal csökkent a közúti halálesetek száma, a legnagyobb, több mint 20%-os csökkenés Dániában, Belgiumban, Portugáliában, Lengyelországban és Litvániában volt tapasztalható. Ezzel szemben az elmúlt két évben Lettországban, Szlovéniában és Finnországban nőtt a közúti balesetek halálos áldozatainak száma.
Közúti halálesetek egymillió lakosra vetítve – előzetes adatok 2021-re vonatkozóan
egymillió lakosra vetített arány | 2021 vonatkozásában %-os változás: | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2020 | 2019 | Av 2017-2019 | |
EU-27 | 51 | 42 | 44 | 5% | -13% | -15% |
Belgium | 56 | 43 | 43 | 0% | -23% | -19% |
Bulgária | 90 | 67 | 81 | 21% | -11% | -12% |
Csehország | 58 | 48 | 50 | 3% | -14% | -14% |
Dánia | 34 | 28 | 23 | -17% | -32% | -26% |
Németország | 37 | 33 | 31 | -6% | -16% | -19% |
Észtország | 39 | 44 | 41 | -7% | 6% | -1% |
Írország | 29 | 29 | 27 | -6% | -2% | -5% |
Görögország | 64 | 54 | 57 | 5% | -12% | -14% |
Spanyolország | 37 | 29 | 32 | 10% | -14% | -16% |
Franciaország | 50 | 39 | 45 | 16% | -9% | -11% |
Horvátország | 73 | 58 | 72 | 23% | -2% | -7% |
Olaszország | 53 | 40 | 48 | 19% | -10% | -14% |
Ciprus | 59 | 54 | 49 | -8% | -15% | -14% |
Lettország | 69 | 73 | 78 | 6% | 11% | 6% |
Litvánia | 67 | 63 | 52 | -17% | -22% | -20% |
Luxemburg | 36 | 42 | 38 | -8% | 9% | -13% |
Magyarország | 62 | 47 | 56 | 18% | -10% | -12% |
Málta | 32 | 21 | 17 | -18% | -44% | -49% |
Hollandia | 34 | 30 | 28 | -4% | -16% | -14% |
Ausztria | 47 | 39 | 40 | 4% | -14% | -13% |
Lengyelország | 77 | 66 | 59 | -10% | -23% | -22% |
Portugália | 67 | 52 | 50 | -3% | -24% | -22% |
Románia | 96 | 85 | 93 | 8% | -4% | -6% |
Szlovénia | 49 | 38 | 54 | 43% | 12% | 15% |
Szlovákia | 50 | 45 | 47 | 5% | -4% | -4% |
Finnország | 38 | 40 | 40 | 0% | 6% | -3% |
Svédország | 22 | 20 | 18 | -6% | -13% | -28% |
Svájc | 22 | 26 | 23 | -12% | 7% | -8% |
Norvégia | 20 | 17 | 16 | -5% | -19% | -18% |
Izland | 17 | 22 | 24 | 13% | 50% | -33% |
Liechtensteinben 2020-ban egy halálos közúti baleset történt, 2021-ben pedig nulla.
A 2021-es állapot bemutatása előzetes adatokon alapul, a végleges adatok 2022 őszén történő közzétételekor még kisebb változások elképzelhetőek. A táblázatban szereplő százalékos változások a halálesetek abszolút számán alapulnak, nem pedig az egymillió lakosra vetített arányon.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.