2023.02.16, 15:46
Gyorshajtók reszkessetek!

Felújítva és a képességeiket bővítve kerülnek vissza a szolgálatba a Fáma III. lézerelvű sebességmérők.

Jó használni a Fáma sebességmérők legkésőbbi változatait: pontosan mérnek, szélsőséges körülmények között is megbízhatóak, messzire látnak, és gyorsan dolgozzák fel az adatokat. Mégis egyre kevesebb maradt belőlük, hiszen az elmúlt közel 20 év és az intenzív használat meghozta az eredményét, a meghibásodások miatt egyre több esett ki a szolgálatból. A javíttatásuk ellehetetlenülését az okozta, hogy a gyártó cég megszűnt, így egyre több készülék került „elfekvőbe”, a raktárak mélyére.

Azonban az ORFK-OBB szakmai berkeiben felvetődött a kérdés, hogy miért is kell ilyen alapvetően jó minőségű és jó képességű (és nem utolsósorban drágán pótolható) eszközöknek a kuka felé venni az irányt, általában bagatellnek mondható hibák miatt – leginkább kábeltörések, kontaktproblémák tették harcképtelenné a készülékeket. Így elindult a kutatás, olyan megbízható céget kerestek a kollégáink, akik képesek az eszközök javítására, sőt korszerűsítésére.

2302 Fama3 Felujitas 11
A felújítás előtti állapotú eredeti irányító karok

Aki keres talál – tartja a mondás, ami esetünkben igaz lett. 2022. decemberében elkészült a mintapéldány, amely hitelesítésen is bizonyította a képességeit. Ez alapján elindult a már kiesett készülékek felújítása – a sebességmérőket két évente hitelesíteni szükséges, ez egy amolyan „műszaki vizsga” a „traffipaxoknak”, tehát amely ezen nem megy át, vagy a hibái miatt el se jut oda, és bármely okból nem javítható, akkor selejtítésre kerül. Azonban eddig már 11 készülék úszta meg ezt a szomorú sorsot, ezek a szerencsések a január folyamán estek át a hitelesítésen, és a procedúra után azonnal kikerültek a kapitányságokhoz szolgálni.

2302 Fama3 Felujitas 07
Felújított Fáma III. a hitelesítés után

Első körben felújításra a Fáma III lézeres-sebességmérő legfrissebb példányai kerültek, amelyeket 2005 és 2008 között szereztek be (33 példányt). A készülékek mérni tudják a szemből érkező és az elhaladó járművek sebességét is, álló-, és a GPS moduljuknak köszönhetően mozgó állapotban is. Nagyon messzire ellátnak, akár 1800 méterre, az állóképek mellett mozgóképet is képesek rögzíteni memóriakártyára. Így a sebességmérésen túl egyéb szabálytalanságok dokumentálására is képesek – tilos jelzésen való áthaladás, záróvonalátlépés. Működhetnek kézi-, vagy automata üzemmódban is.

Az eszközöket a felújítás során szétszerelték, kitisztították, hibakeresést végeztek. A külső védőburkolataik és a tartóváz felületkezelését megújították. Kicserélték a csatlakozókat, új kábelezéssel látták el a készülékeket. Fejlesztésként új markolatokat készítettek, ezeknek új, könnyebben kezelhető a rögzítése, valamint felszereltek egy tartót, amelyre egy új, nagy méretű LCD kijelző rögzíthető – az eredeti kijelző méretének körülbelül a négyszerese az új. Ez nagyban javította a készülékek használati komfortját, és növeli a használati hatékonyságot, hiszen a nagy kijelző jobban látható, könnyeb a célbefogás, a készülék beállítása.

A készülékek háromlábú állványa annyira robosztus és jó minőségű, hogy azokat nem kellett felújítani. Viszont minden javított sebességmérő akkumulátorcsomagját szintén felújították, a rossz cellákat lecserélték. Ugyanis sok eszközt az akkuk zárlata, alacsony kapacitása miatt már csak autóból való mérésre alkalmaztak, mert a tápot az eszköz kaphatja szabványos „szivargyújtó” aljzaton keresztül is. A rend kedvéért minden felújításon átesett Fáma új szállítódobozt is kapott.

2302 Fama3 Felujitas 01
Indulás: GPS pozícionálás

A hitelesítésre nem egyszerre vitték a kollégák a felújított darabokat, ugyanis egy készülék hitelesítése átlag 40 percet vesz igénybe – ez függ a környezeti körülményektől is. A hitelesítést nagyforgalmú út mellett végzik egy referenciaműszer segítségével. Egy készülékkel 300 mérést végeznek, rossz mért érték esetén az eszköz „megbukik” a vizsgán. Eddig minden felújított Fáma megugrotta a feladatot.

2302 Fama3 Felujitas 06
Szemből így néz ki a készülék

És ejtsünk még pár szót a Fáma lézerek történetéről, illetve a megítélésükről, mert felmerülhet a kérdés, hogy miért költünk „régi és elavult” eszközök felújítására. A lézerelvű Fáma sebességmérő első generációja, a Fáma I. 1995-ben érkezett a rendőrséghez, de csak egy darab, úgymond „csapatpróbára”. Nagyobb számban 1996-ban a Fáma II. újgenerációs eszközök kerültek a rendszerbe, összesen 24 darab. A korábbi radarelven működő sebességmérőkhöz képest a Fáma lézerek sokkal pontosabban, messzebbről mértek, ráadásul úgy, hogy a kortárs radardetektorok nem voltak képesek figyelmeztetni a használójukat a mérésről.

2302 Fama3 Felujitas 04
Amit a kezelő lát: jó a nagyméretű LCD

2001-től álltak a rendszerbe a Fáma III. lézeres sebességmérők. Ezek komoly képességnövelést jelentettek azzal, hogy GPS moduljuk segítségével már mozgó járműből is képesek sebességmérésre. A Fáma III. készüléket folyamatosan frissítették, 2001-ben 19 darab, 2003 és 2005 között 21 darab módosított verzió került a rendőrséghez. Majd újabb 5 ismét fejlesztett eszköz érkezett, amit 10 miniDV kazettát alkalmazó Fáma követett. A Fáma III. legfrissebb, már memóriakártyát használó változata 2006 és 2008 között került a rendőrséghez 33 példányban – mint fentebb írtuk ez utóbbiak most a felújítás alanyai.

2302 Fama3 Felujitas 02
Jól láthatók a felújított panelek és az új mögött az eredeti kis kijelző

Amiért a kezelői szeretik, mert messzebbre látnak, könnyű a kezelésük és gyors az adatfeldolgozásuk. Amiért a „hivatásos” gyorshajtók nem szeretik, hogy a nagy mérési távolság miatt nehéz kiszúrni őket, mozgó járműbe szerelve még nehezebb. Továbbá a fejlett, elméletileg lézerelvű eszközök észlelésére is képes radardetektorok nem, vagy esetlegesen képesek felismerni. Ugyanis igen fókuszált a kibocsátott mérési lézernyaláb, alacsony a szóródási arány – beszámolók szerint a magányosan érkező gyorshajtó esetén, ha észleli is az eszközt a jelző, mire fékezne a gyorshajtó már megtörténik a mérés. Nagyobb az esély az észlelésre konvojba haladáskor, vagy ellenirányú forgalom esetén, ilyen körülmények között előfordul szóródás, és időben történhet az előrejelzés, de ez is igen alacsony arányban. A Fáma III. zavarvédettsége is jó, a blokkolókon is kifog. Ha mégsem, akkor a blokkolók esetleges működése a sebességmérő reakciói alapján feltételezhetők, és így kiszűrhető az ilyen eszközt illegálisan használó sofőr.

2302 Fama3 Felujitas 09
Vadonatújak a szállítódobozok

Mindezek alapján az átlag 15 éves Fáma III. lézerelvű sebességmérők ma is hatékonyak, egyes jellemzőikben a későbbi típusokat is felülmúlják. A fejlesztéssel a kezelésbeli hátrányaikat is javítottuk. Minthogy felépítésük kellően robosztus, újabb hosszú szolgálati időt várunk a felújított készülékektől. Főképp így, hogy a javításuk megoldottá vált, a hitelesítésük pedig rutinból történik. Az ORFK-OBB a pozitív tapasztalatok alapján további készülék felújításokkal számol.

 

2302 Fama3 Felujitas 05
Jól láthatók az új karok a szintén új, gyorsan oldható rögzítéssel

(A fotózás idejében a helyszínen egy elszánt gyorshajtó sem akadt, minden elhaladó autós szabálytisztelően és figyelmesen vezetett, egyvalaki ment 64 km/óra sebességgel a megengedett 50 km/óra helyett. Így nyitóképünkön megemeltük az elhaladó – felismerhetetlen – autó sebességét, de bevalljuk ő is szabályos volt.)

Mindentjáró terepjáró

A Toyota Land Cruiser az autós világban elismerten a legjobb öt civil terepjáróként számon tartott típus. Tehetsége kiaknázására az izlandi Arctic Trucks átalakításokat végzett a 250-es altipuson.

...
2025.02.05. 08:40

Mindentjáró terepjáró

A Toyota Land Cruiser az autós világban elismerten a legjobb öt civil terepjáróként számon tartott típus. Tehetsége kiaknázására az izlandi Arctic Trucks átalakításokat végzett a 250-es altipuson.

BMW kulisszatitkok

A BMW használja a világ legnagyobb és legcsendesebb statikus szélcsatornáját.

...
2025.02.03. 08:56

BMW kulisszatitkok

A BMW használja a világ legnagyobb és legcsendesebb statikus szélcsatornáját.

Rosszul állunk Budapesten

Budapest 5 km sugarú belső zónájában az átlagos autósok egy év alatt 110 óra időveszteséggel számolhatnak a csúcsforgalomban.

...
2025.01.16. 07:56

Rosszul állunk Budapesten

Budapest 5 km sugarú belső zónájában az átlagos autósok egy év alatt 110 óra időveszteséggel számolhatnak a csúcsforgalomban.

Hat és tíz év közötti autót vennének a legtöbben

Az autót vásárolni szándékozók kétharmada használt kocsit keresne – derül ki egy felmérésből.

...
2025.01.09. 06:24

Hat és tíz év közötti autót vennének a legtöbben

Az autót vásárolni szándékozók kétharmada használt kocsit keresne – derül ki egy felmérésből.

Egyre többen vásárolnak

13 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új személyautók száma 2024-ben Magyarországon.

...
2025.01.04. 09:44

Egyre többen vásárolnak

13 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új személyautók száma 2024-ben Magyarországon.

Kritikus évek várnak az európai járműiparra

A magyar járműipar számára kulcskérdés lesz a közeljövőben, hogy a kínai gyártók térnyerésével mennyit csökken a német autógyártók piaci részesedése Európában.

...
2024.12.28. 10:03

Kritikus évek várnak az európai járműiparra

A magyar járműipar számára kulcskérdés lesz a közeljövőben, hogy a kínai gyártók térnyerésével mennyit csökken a német autógyártók piaci részesedése Európában.

Nem lehet eléggé korán kezdeni

Az ORFK-OBB és partnerei 100 általános iskolást láttak vendégül a MiniPoliszban.

...
2024.12.19. 22:22

Nem lehet eléggé korán kezdeni

Az ORFK-OBB és partnerei 100 általános iskolást láttak vendégül a MiniPoliszban.

A Heim Pál gyermekkórházban jártunk

Szujó Zoltán segítségével igyekeztünk pár vidám pillanatot csempészni a gyógyuló gyerekek kórházi idejébe.

...
2024.12.17. 22:17

A Heim Pál gyermekkórházban jártunk

Szujó Zoltán segítségével igyekeztünk pár vidám pillanatot csempészni a gyógyuló gyerekek kórházi idejébe.