Németországban a marihuána fogyasztás hatása alatt történő autóvezetés a kannabisz legalizálása ellenére sem megengedett. Az ADAC szakértőt kérdezett a témában.
Az ADAC, az egyik legnagyobb német autóklub szakértőhöz fordult a kannabisz fogyasztás és autóvezetés összefüggéseivel kapcsolatban. Prof. Dr. Matthias Graw, az LMU München Igazságügyi Orvostani Intézetének vezetőjét kérdezték az élettani hatásokról. A szakértő felhívta a figyelmet arra, hogy Németországban legálissá vált a kannabisz fogyasztás, tehát ez azt jelenti, hogy a THC (tetrahidrokannabinol) hatóanyag már nem szerepel kábítószerként, a megítélése egyenlő az alkohollal és a nikotinnal.
A professzor elmondta, hogy a kannabisz befolyásoltság szintjét a fogyasztó nehezebben tudja megítélni, mint például az alkoholos befolyásoltságot. Egyrészt nem tudja pontosan, milyen magas a THC koncentrációja az elfogyasztott anyagban – az alkoholos italok alkoholtartalmát feltüntetik a gyártók-forgalmazók. Továbbá az egyéni anyagcserében hatalmas eltérések mutatkoznak. Az alkohol hatásával összehasonlítva az alkohol folyamatosan, kiszámíthatóan bomlik le, a THC teljesen eltérő eloszlási és lebomlási folyamatokkal rendelkezik.
Elméletileg a hatóanyag koncentráció a termettől is függ, a hatás pedig a fogyasztási szokásoktól is. Minél gyakrabban és minél többször fogyaszt valaki kannabiszt, annál inkább kialakul a szervezetben a tolerancia, vagyis egyfajta megszokás. És ezzel a hatások és következmények is megváltoznak. A fogyasztás módja is befolyásoló tényező. Belélegzéskor – függetlenül attól, hogy dohányozva, vagy párologtatóval oldják meg – a hatóanyag gyorsan felszívódik, és nagyon gyorsan megnő a vérben koncentrációja. A koncentráció csúcsérték perceken belül kialakul, majd hamar csökken, bár a hatás gyengébben hosszabb ideig, akár egy-két óráig is megmarad. Szájon át történő bevétel esetén (például süteményben) a csúcsértékek csak a fogyasztás után négy-hat óra elteltével alakulnak ki.
A professzor elmondta, hogy az alkohollal ellentétben a THC esetén nincs közérthetően leírható dózis-hatás összefüggés. A kannabisz hatása sokrétű. A THC a szervezet számos pontjára hatással van, például a szervezet endokannabinoid rendszerének aktivátora, amely például az idegrendszerben található. Pont ezért a THC bizonyos betegségek gyógyszereként is működhet. Persze a legtöbben élvezeti cikként fogyasztják. De ellentétben az alkohollal, amelyet azért is fogyasztnak, mert például jól esik egy étkezéskor, a kannabisz fogyasztás elsődleges célja az általa okozott bódító hatás megélése.
A fogyasztás során a THC centrális csillapító hatást fejt ki, ezt követi az eufórikus fázis, hangulatjavulással, relaxációs érzéssel, de akusztikus és vizuális észlelési változásokkal is jár. A autóvezetéssel összefüggésbe hozva ezekben a fázisokban nem szabad a volán mögé ülni. A vizsgálataink – említi Matthias Graw – tapasztalatai szerint előfordult, hogy a tesztalanyok még 24 órával a fogyasztás után sem teljesen tisztultak ki. Tehát amikor gyakorlatilag már nem volt kimutatható THC a vérben. Összességében, főleg rendszeres fogyasztás esetén vannak tartós hátrányos mellékhatások, lassul a gondolkodás, nehezebben megy a tanulás, romlik a memória, és a koncentrációs képességet. Így autóvezetés közben a rendszeres fogyasztók nehezen érzékelik a veszélyt, és nehezen alkalmazkodnak a monotonitáshoz, amit például egy hosszú utazás végigvezetése jelent.
A professzor elmondta, hogy aki kannabiszt fogyaszt, addig ne üljön semmiképpen autóba, amíg érzi a hatásokat. Úgy fogalmazott, hogy annak az alkalmi fogyasztónak, aki szombaton a diszkóban elszív egy szálat, biztosan nem okoz gondot hétfőn újra vezetni. De lehet, hogy szerdáig sem lesz tiszta a feje annak, aki egész hétvégéjén sok szál füves cigit elszív. Végeztek vezetési szimulációs gyakorlatokat kannabisz fogyasztás után a hatások felmérésére. Eszerint a volán mögött kevésbé lassulnak le, inkább gyorsan vezetnek. Emellett a kannabisz használók nehezen tudják irányban tartani a járművet, folyamatos iránykorrekciókat kell végrehajtaniuk.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.