Massarosa egy olasz kisváros Toscana tartományban, Pisától északra, lakosainak száma mintegy 22.000 fő. A kisváros tanácsa nemrég egy érdekes kísérleti projektet indított el, melytől a közúti közlekedésbiztonság javulását, a forgalmi torlódások csökkenését, valamint – a csökkenő káros anyag kibocsátásra is visszavezethetően – egészségesebb és élhetőbb környezet megteremtését várják.
A kísérleti rendszer lényege, hogy minden megtett kilométerenként 25 centet, de legfeljebb havi 50 eurót fizetnek azoknak, akik a gépjárművüket mellőzve kerékpárral járnak napi rendszerességgel munkába. Erre a projektre a tanács évi 30.000 eurót különített el a város 2016. évi költségvetésében.
A projekt egyébként 50 fő helyi lakosnak, munkavállalónak ad lehetőséget arra, hogy gépkocsiról kerékpárra szálljon át, akik ezzel éves szinten 600 eurót kereshetnek. A rendszer egyedülálló Olaszországban, s Európában is ritkaságnak számít. A kísérlet 12 hónapig tart, az érintett kerékpárosok mozgását, és az általuk megtett távolságot egy okostelefon applikáció rögzíti, melyet minden érintettnek le kell töltenie. A program anyagi hátterét Massarosa város tanácsa a beszedett közlekedési bírságokból befolyt összegből biztosítja. Jogszabály rögzíti ugyanis, hogy a közlekedési bírságokból származó bevételek a közúti biztonság fejlesztésére visszaforgathatók.
A különleges projekt csatlakozik az Olaszországban is meghirdetett „Bringázz munkába” kampányhoz mely ösztönözni kívánja a közlekedőket arra, hogy kerékpárt használjanak a munkába járásuk során. A kerékpározás az aktív és rendszeres mozgás miatt egyrészt egészséges, másrészt számtalan más egészségvédelmi és közlekedésbiztonsági előnyökkel is jár (csökkenő gépjárműforgalom, torlódások és a zsúfoltság megszűnése, kevesebb parkoló autó a város belső útjai mentén, élhetőbb környezet létrejötte stb.)
Az Olasz Kerékpárbarátok Szövetsége (FIAB) támogatásáról biztosította a massarosa-i projektet, s azt reméli, hogy a kísérlet meghozza a várt eredményt, ezáltal az ötlet más városokban is fogadókészségre talál. Az előzőekhez hasonló rendszert egyébként Franciaországban is bevezettek, de az vegyes eredményeket hozott. A francia kísérlet mindössze hat hónapig tartott, ami bizonyosan rövid idő a tényleges eredmények felmutatásához. Mindenesetre a fél év leteltével azt állapították meg, hogy a program révén valóban nőtt a kerékpárt rendszeresen használók száma, ugyanakkor első sorban nem a gépkocsi vezetők, hanem a tömegközlekedési eszközöket használók pattantak nyeregbe. Azok közül pedig, akik korábban gépkocsival jártak a munkahelyre, és kerékpárra szálltak át, sokan nem gépjárművezetők, hanem az arrafelé elterjedt „telekocsi” rendszer utasai voltak.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.