2022.05.12, 12:03
Félig beomlott az orosz autópiac

Kivonuló gyártók, leállt gyárak, engedélyezett szürkeimport, hiperűrsebességgel emelkedő árak jellemzik az orosz autópiacot.

A háborús helyzet, az embargós szorítás rákényszeríti az orosz gazdaságot és ipart az átstrukturálásra. Rengeteg kaput rácsaptak az oroszokra, az országvezetésük igyekszik újakat nyitni és forrásokat is biztosítani, hogy egyrészt a honi termelés beinduljon, másrészt az importot új forrásokból pótolják. Az embargók nem csak azt okozták, hogy kivonultak a „nyugati” autógyártók, hanem, hogy számos olyan autóalkatrészt sem tudnak importból beszerezni, amit eddig beszállítottak az oroszországi gyártáshoz. Hiába van ott a gyár, ha nem tud mit összeszerelni.

Az orosz gazdasági elemzők szerint az autókereskedelem 70 százalékos csökkenést fog idén átélni a háborúba keveredett országban. Az Avtostat adatai alapján áprilisban 27 200 autót értékesítettek. Márciusban még jobb volt a helyzet, akkor 55 100 személyautót és kishaszonjárművet adtak el (ez 63 százalékos visszaesés 2021 márciusához képest). A korábbi antirekord 2020. áprilisában, a koronavírus-járvány idején volt. Viszont akkor egy hónap alatt az idén áprilisi szám közel kétszerese, 54 500 autó kelt el. A visszaesés április utolsó két hetében mérséklődött, és az eladások elkezdtek feljebb kapaszkodni – az első ijedtség után a lakosság látja, hogy az élet megy tovább, lassan visszatér a vásárlói kedv.

Érdekes az orosz autópiac népszerű márkáinak sorrendje, bár az első helyezetten nem lepődünk meg. Áprilisban a LADA vezette a piacot (6377 darab), második lett a Kia (3396), harmadik a Hyundai (2877) és a negyedik a Renault (2166). Ezek a márkák adták az eladások bő felét. A felsorolt márkákat eladási sorrendben követi a Skoda (1402), a Toyota (1225), a Chery (1143), a Volkswagen (1064), a BMW (1006), és a kínai Haval (979).

2205 Orosz Lada Largus
Lada Largus – ismerős ugye? Nálunk kicsit más design-nal, mint Dacia Logan ismert

Az eladások visszaesését nem csak az okozza, hogy nincs elég autó, a szankciók és a logisztikai nehézségek miatt eszméletlen az áremelkedés. Februárban még a Lada Grantát 599 000 rubelért lehetett megvásárolni, áprilisban ugyanennek az ára 1,35 millió rubel lett. A Kia Rio ára egymillióról 1,4 millióra ugrott, a Renault Duster 1,1 millióról 2,1 millió rubelre drágult. És a folyamatnak nincs vége, mert az autóforrások csökkenésével számolnak, hiszen az oroszországi tevékenység felfüggesztéséről vagy megszüntetéséről döntött a Renault, a Toyota, a Nissan, a BMW, a Cadillac, a Chevrolet, az Opel, a Daimler, a Volvo, a Jaguar Land Rover és még több márka is.

Persze bőven van orosz gyár, de még a legoroszabb, a Renault tulajdonú AvtoVAZ sem tudja folytatni a háború előtti modellmix gyártását. Lemondhatnak az új generációs Lada C-SUV és Vesta, valamint a Largus gyártásáról, mert ezek import alkatrészeket igényelnek, amelyeket még nem tudnak hazai gyártásból helyettesíteni. Igaz, a Ria Novosty szerint még van remény arra, hogy a Renault nem viszi el a szállítószalagokat és technológiát – akkor a Lada Largus és a Lada X-ray megmenekül. Amiben biztosak, hogy a Lada Granta és a Lada Vesta gyártható, a szankciók lényegileg nem akadályozzák ezeknek a gyártását.

2205 Orosz Koncepciolada
Egy Lada koncepció-SUV. Az ilyenekről most nem álmodozhatnak

A Rosstat adatai szerint januártól márciusig 244 000 autót szereltek össze Oroszországban, 33,2 százalékkal kevesebbet, mint tavaly. Márciusban a csökkenés már 72,1 százalékos – mindössze 40 900 autót gyártottak. A gyártási volumen helyreállítása nem lesz gyors: az orosz piacot elhagyó nyugati autómárkák visszatérése nem valószínű, így ezeket részben ázsiai, elsősorban Kínából és Dél-Koreából származó modellek váltják majd fel. De ez nem lesz gyors folyamat.

Az autóéhinség mérséklésére az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium már engedélyezte az úgynevezett szürkeimportot, azaz a megszokott, kedvelt autótípusok bevihetők az országba közvetítőkön át: ez vonatkozik az orosz piacot hivatalosan felmondó olyan márkákra, mint a Land Rover, Jaguar, Bentley, Hummer, Tesla, Mercedes-Benz, Maybach, Lexus, Infiniti, Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, Porsche, Rolls-Royce, Maserati, Bugatti, Toyota, Volkswagen, Skoda, BMW, Renault, Audi, Mini és Nissan. Természetesen arra senki nem számít, hogy az árak maradnak a régiek, ez úton is jelentős drágulásra számítanak, de legalább érkezhet autó.

A használtautó piac is azonnal reagált az új helyzetre: megdrágultak a kocsik. Orosz források szerint a háború előtt egy új autó eladására három használt vásárlás jutott – tehát a használtpiaci aktivitás háromszorosa az újautópiacnak. Például 2021-ben Oroszországban 1,53 millió újat adtak el, és 5,95 millió használtat. Az Autostat előrejelzése szerint 2022-ben a használt autók eladása 10-30 százalékkal fog csökkenni. Arra számítanak, hogy az újautók alternatívájának számító három-öt éves autók iránti kereslet megnő: áprilisban januárhoz képest már megháromszorozódott az érdeklődés a “háromévesek” iránt. Az árcéduláikra átlag 17 százalékkal magasabb összegeket írtak, mint az év elején. Elemzők szerint az árak valószínűleg nem térnek vissza a 2021-es szintre, így az autók szinte luxuscikkek lesznek. Arra is számítanak, hogy kitolódik az autók csereperiódusa: aki eddig öt évente cserélt, az most 10 évente fog.

Minthogy ez a probléma a teljes társadalmat érinti a kormányzat kiutakat keres. Sajtóértesülések szerint az orosz Ipari és Kereskedelmi Minisztérium 55,3 milliárd rubeles támogató csomagot tervez a honi autógyártók támogatására és az autóalkatrészek helyi gyártásának ösztönzésére. Ezen túlmenően a kormány 30 milliárd rubel értékű, autóalkatrészek gyártására irányuló programot is indít. Persze, hogy ettől helyreáll-e az orosz autópiac, az még kétséges. Kérdés, hogy meg tudják-e oldani a nagy volumenű helyi gyártást, kérdés, hogy belátható időn belül visszatérnek-e a nemzetközi autógyártók Oroszországba (hiszen hatalmas piactól és így bevételtől esnek el, illetve adják át másnak), és kérdés, hogy a vásárlók mennyire tudják tolerálni és követni az elrugaszkodott árakat.

 

Obb 30ev

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.