Az elmúlt években Budapesten robbanásszerűen elterjedt, és vidéken is megjelent a bérelhető elektro-mos rollerek új generációja. Vannak, akik átkozzák, mások lelkesednek… a problémát általában nem maguk a járgányok jelentik, hanem az emberi tényező.
Aki akart, már évtizedekkel ezelőtt is bérelhetett e-rolit, de az applikációk segítségével a folyamat gyorsabbá és egyszerűbbé vált. A bérlés másban is egyszerűsödött, a rolikat nem kell ugyanarra a helyre visszavinni, sőt, dokkoló nélküliek, ami szintén nagy könnyebbség. Így persze az üzletkezdet után úton-útfélen otthagyott járgányokat lehetett látni főváros szerte. A kezdeti nehézségek sok emberrel egy életre megutáltatták az e-rollereket. Mára viszont a roli-parkolás jobban szabályozott, a kaotikus, vadnyugati időknek – többnyire – vége, bár a közlekedés (használat) terén még nem feltétlenül lelkesítő a helyzet.
A bérelhető e-rolik nagy előnye, hogy egyszerű a használatuk. Jelenleg négy nagy cég van jelen itthon – a Lime, a Tier, a Bird és a Whoosh – és mindegyiknek az alkalmazásába néhány perc a regisztráció. Utána a rolit bérlő csak beolvassa a QR-kódot, majd feláll a rollerre, ellöki magát, és megnyomja a gázt. Elvileg ajánlott a bukósisak viselése, de ezt a többség nem tartja be. Irányítani sem nagy kihívás, bár senki nem fogja az utcák csúcsragadozóinak érezni magát, viszont kis és közepes távolságok gyorsan megtehetők, akár zsúfolt forgalomban is. Nem kell dokkolót sem keresgélni, mint például a Mol Bubi bringák esetében, és habár ma már nem hagyható ott akárhol a roli, így is sokkal könnyebb parkolóhelyet találni a belvárosban, mint autósként. Az utcákon csak úgy letámasztott rollerek ellopását a beléjük épített nyomkövető nehezíti, illetve néhány méterenként lefékeznek, ha feloldás nélkül használná valaki.
Egyik cég sem tereprollereket kínál bérlésre, habár van valamennyi lengéscsillapításuk, a kátyúkra így is fontos odafigyelni, és a macskakövön száguldás sem nagy öröm velük. A csúcssebességet szoftver korlátozza, hivatalosan nem mehetnek gyorsabban 25 km/óránál, pedig a motor bírná. Persze, ha merülni kezd az akksi, a roli is lassulni, sőt, a végkimerülés közelében vánszorogni fog majd. „Nem baj, majd lábbal rásegítek” – gondolhatnánk, de tapasztalatból elmondjuk, hogy nem ilyen egyszerű a dolog. Ezeket a rolikat arra tervezték, hogy motorral menjenek: Sokszor robosztusabbak, nehezebbek a „sima” roliknál, arról nem is beszélve, hogy az állófelület is távolabb van a földtől, így fárasztó lökdösni magát a rolizónak. Megéri tehát olyan rollert kinézni, amely kellően fel van töltve. Az egyes szolgáltatók lefedettsége nem egyforma, az alkalmazások segítségével azonban nem nehéz megtalálni, merre szabad menni. Egyes területekre abszolút tilos a behajtás, máshol a szoftver automatikusan korlátozza a sebességet. Van, ahol viszonylag kötetlenül otthagyható a roli, máshol csak a meghatározott parkolási pontokon. Szintén az appok térképe segít megtalálni a legközelebbi rollert, amit lehetőség van tíz percre ingyenesen lefoglalni, nehogy valaki más elhappolja. Ha a közelben a járgány, de nem találja a bérelni szándékozó, akkor „megcsengetheti”, mint egy elkallódott telefont.
Magyarországon először a Lime jelent meg, és most is uralja a piacot, de felbukkant a konkurencia is, ami miatt egészséges verseny alakult ki a cégek között. Az először 2019-ben rendszeresített típust mára masszívabb, strapabíróbb darabokra cserélte a cég. Az újfajta Lime-rolik már tudnak indexelni, és mindkét kerékkel fékezni, a kormányt pedig felszerelték egy telefontartóval is. A cég Európában, Ázsiában, Amerikában és Ausztráliában is jelen van. (Roller mellett e-bike flottájuk is van, de nálunk a biciklikkel egyelőre csak Szegeden találkozhatunk.) Itthon a zöld járgányokat Budapesten kívül nagyobb városokban, így Székesfehérváron, Sopronban, Szolnokon, Veszprémben, Nyíregyházán, valamint Szegeden is megtalálni, de egyes kisebb településeken is felbukkantak, mint Dunakeszi, Érd, Tárnok, Gyömrő vagy Ajka. A nyári időszakban a Balaton és Velencei tó körül is használhatóak a cég rollerei. 250 forintért oldható fel, majd 70 forintos percdíjat számolnak fel.
Másodikként a Bird érkezett meg hazánkba. Flottájuk jóval kisebb, mint a Lime és Tier esetében. Kevésbé elterjedtek az országban, csak Győrben és a fővárosban, annak is kisebb területén bukkannak fel. Az ezüstszürke rollerek karcsúbbak, mint zöld és türkizkék társaik, és fürgébbek is. Dombra fel kevésbé küszködnek, és a csúcssebességet – ami természetesen itt is 25 km/óra – is könnyedén érik el. Az alkalmazás itt is könnyen használható és letisztult, bár néha magyartalan. Ennek legszélsőségesebb példája talán a gyanúsan gáláns árajánlatuk: „1 Ft kezdeni és 0,15 Ft/perc indult.” Egy percre felejtsük el a nyelvtant, ha tényleg ilyen olcsó lenne, Birdön furikázna az egész város. A valóságban 295 Ft az indulás, a percdíj pedig 65 Ft. (Valószínűleg dollárban gondolkodott a program, bár a mostani árfolyamokkal nem teljesen stimmel a két összeg.)
A Lime legfontosabb konkurense a német Tier cég a türkizkék rollereivel. Ezek felépítése hasonló, mint megújult zöld társaiké. A Tier rolik előnye, hogy a telefontartó töltő is egyben, és a hazai piacon ezek rendelkeznek a legnagyobb hatótávval, akár 45 kilométerre is elvihetnek. Budapesti flottájuk mérete a Lime-mal vetekszik, ezen kívül Gödöllőn, Siófokon és Győrben is megtalálhatóak. A cég nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelemre, teljesen karbon-semlegesek, talán ezért is az ő szolgáltatásuk a legdrágább itthon: 450 forint a feloldási és 100 forint a percdíj. Az alkalmazás letisztult és jól megtervezett. A térképen nem lehet nagyon távolra zoomolni, az ország területét áttekinteni egy képben, amit furcsának találtunk, de a mindennapi használatban ez nem lesz gond.
Végül idén jelent meg itthon a Whoosh, amely nagy hangsúlyt fektet a biztonságos közlekedésre. Sárga-fekete járgányaikat dizájnos oldalfényeikről könnyű felismerni a budapesti éjszakában. A cég arculatának meghatározó része, hogy fontosnak tartják a biztonságos közlekedést. A honlapukon oktatóanyaguk van a rollerezés pontos szabályairól, és bónuszpontokat, kedvezményt kapnak azok, akik jól töltik ki az online tesztjüket. Parkolni pedig kizárólag az erre kialakított helyeken, az úgynevezett Mobi-pontokon lehet. Az app nagy előnye, hogy nem csak az egyes rolik töltöttségét mutatja, hanem megbecsüli, ez alapján mennyi idő, mekkora távolság van még benne, így nem nekünk kell matekoznunk. A többi szolgáltatóhoz képest a Whoosh jóval olcsóbb, feloldása 50 forint, percdíja pedig 35 forint. Persze valószínű, hogy amikor a cég már jobban megveti a lábát itthon, az áraik is emelkedni fognak. A fővároson kívülre még nem merészkedtek, sőt, csak egyes kerületekben találhatóak meg.
A fenti kép segíthet elképzelni az egyes cégek fővárosi flottájának méretét – ám csalóka. Valójában Lime és Tier körülbelül azonos méretű sereggel rendelkezik Budapesten, ám a screenshot készítésekor az előbbi applikációja sehogy sem tudta betölteni az összes zöld járművet. A Bird és a Whoosh flottája hozzájuk képest jóval kisebb, így ilyen fajta rolit néha nehezebben találunk, főleg a kevésbé forgalmas helyeken.
Az e-roller bérlés egyértelműen nem kifejezetten olcsó. Másrészt nagy rugalmassággal jár, és városon belüli közlekedéshez kifejezetten hatásos tud lenni. Az elmúlt években sokat fejlődött, azt pedig, hogy végül is furcsa hóbortnak vagy hasznos újításnak találjuk-e, mindenki döntse el maga.
(Cikk és tesztfotók: Köves Ágoston)
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.